Gå til innhold

Å bli voldtatt eller å bli uskyldig anklaget for voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd om falske voldtektsanmeldelser. Om dere måtte velge mellom pest og kolera, hva ville dere "foretrukket", å bli voldtatt, eller å bli uskyldig anklaget for voldtekt? Hva ville ødelagt livet mest? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uskyldig anklaget, vil jeg tro.

Anonymkode: 549b8...9f9

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble voldtatt og kom meg på et vis gjennom det. Så en del av meg har lyst å gå for det. Jeg vet jo jeg overlevde.

Men jeg ville ikke akkurat likt å bli falskt anklaget, dersom det ødela livet mitt. Om det var ett avhør og dermed ute av verden ville jeg valgt det - så enkelt.

Hva som ødelegger livet mest er vanskelig å vite på forhånd...

Gjest Tutte
Skrevet

Uskyldig anklaget hvis dette fort ble bevist at var falsk anmeldelse.

Skrevet

Uskyldig anklaget, for da blir man mest sannsynlig renvasket

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er jo uønsket og har sine negative sider, som du sier, pest og kolera. Men for meg personlig så ville jeg ha valgt å faktisk bli voldtatt. Fordi jeg hadde taklet det bedre psykisk. For å forklare meg selv. Jeg er et svak menneske, om alle rundt meg tror jeg har voldtatt noen uten at jeg har gjort det. Så vil jeg til slutt klandre meg selv, få skyldfølelse over noe jeg ikke har gjort og begynne å tvile på meg selv (kanskje jeg faktisk lyver, kanskje jeg har glemt at jeg har gjort det osv). Jeg ville også ha klandret meg selv, i form av at jeg kunne ha gjort noe til å unngå å bli falskt anklaget. Jeg kunne ha vært et bedre menneske som folk faktisk tror på. Ville nok også tenkt ned i gaten "Folk ser på meg som ondskapsfull så de tviler ikke en gang på at det er ekte anklager". osv osv osv. Falske anklageleser og det å ikke bli trudd, og frykten for å ikke bli trudd, hadde vært en mye større byrde enn det å faktisk bli voldtatt i mitt tilfelle. Fordi jeg er så svak psykisk. 
Dersom det er snakk om falske anklager og folk faktisk tror på dem, og jeg blir ikke trudd av flere og det går rykter som jeg ikke kan stoppe, samme hvor høyt jeg roper med andre ord.
Er det bare falske anklager, men folk tror meg og ting blir oppklart ganske raskt, ja da så hadde jeg valgt falske anklager over voldtekt. 

En voldtekt er aldri offerets skyld. Jeg ville ha lagt all skyld der det hører hjemme og vært ganske rasjonell over det. Hadde ikke tvilt på meg selv, aldri tenkt "Jeg skulle ikke ha vært der, kledd meg sånn og sånn, sagt det og det", jeg hadde vært veldig rasjonell og følt og tenkt at den andre har all skyld og ikke jeg. Og det hadde vært relativt enkelt å komme meg igjennom. 

Anonymkode: 0b425...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg har blitt voldtatt som barn og dette har fått og har store konsekvenser for meg ville jeg heller blitt falskt anklaget for voldtekt. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 09110...9d9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på. Jeg vil jo absolutt ikke bli voldtatt, men jeg tror faktisk det å bli utstøtt av venner og familie hadde vært verre for min del. Hadde jeg kunnet bli renvasket og frikjent i en rettssak hadde jeg nok valgt å bli anklaget, men ikke ellers.

Anonymkode: 62f4d...51b

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Testosteron skrev:

Uskyldig anklaget, for da blir man mest sannsynlig renvasket

Man blir jo sannsynligvis ikke dømt, men om saken blir henlagt, betyr jo ikke det fullstendig renvasket. Mange vil tenke at du kanskje er skyldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Falskt anklaget. Da kan du flytte og starte på nytt om det blir for ille, og ingen vil få vite noe. En voldtekt har du med deg overalt for resten av livet, dag og natt. 

Anonymkode: 5690e...d0c

• Liker 9
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg ville også blitt falskt anklaget. Tror overgrep/voldtekt er det verste et menneske kan gjennomgå. Det finnes ikke noe mer inngripende og invaderende enn det!! 

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å velge sånt, da. 

Anonymkode: 00dce...422

• Liker 3
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Thyra skrev:

Man blir jo sannsynligvis ikke dømt, men om saken blir henlagt, betyr jo ikke det fullstendig renvasket. Mange vil tenke at du kanskje er skyldig. 

Hvis det sto mellom og ikke bli fullstendig renvasket og voldtatt, så tror jeg faktisk jeg ville valgt å bli voldtatt. Da får man ihvertfall støtte og risikerer ikke å bli utstøtt av venner, familie og bekjente for noe som ikke er sant.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Thyra skrev:

Satt akkurat å tenkte på det samme. Man er jo egentlig ikke renvasket før motparten blir dømt for falsk anmeldelse.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt akkurat å tenkte på det samme. Man er jo egentlig ikke renvasket før motparten blir dømt for falsk anmeldelse.

Men selv om det blir 100 % slått fast at alle anklagene var falske, så blir kvinnen uanset ALDRI dømt for å ha levert noen falsk anmeldelse. 

Anonymkode: d3e28...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Blir skikkelig irritert over at folk ville valgt å bli voldtatt!

Vel, kanskje dere vil det fram til dagen det skjer og dere sliter resten av livet med post-traumatisk stress og får mareritt, flashbacks og problemer med seksuallivet. Kanskje dere blir uføretrygdet også og kan slite med dårlig økonomi, samt se voldtektsmannen deres vandre runt uten en skikkelig dom, fri som en fugl.

Hilsen ei som ble voldtatt.

Anonymkode: 64472...d92

• Liker 15
Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser enkelte mener at falske voldtektsanklager bør straffes strengere enn voldtekt. Altså ser de falske voldtektsanklager som en alvorligere forbrytelse enn voldtekt. 

• Liker 6
Skrevet

Å bli voldtatt. Fysisk smerte går over, å bli utestengt fra samfunnet for evig tid for noe man ikke gjorde er uendelig mye verre.

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev:

Å bli voldtatt. Fysisk smerte går over, å bli utestengt fra samfunnet for evig tid for noe man ikke gjorde er uendelig mye verre.

Overgrep/voldtekt er mye mer enn fysisk smerte. Det emosjonelle aspektet er MYE verre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...