AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Skrevet 25. mai 2019 Har en jente på 4,5 som straks har vokst ut av sitt Concord reverso sete. Vi tenkte at lillesøster på ni mnd kan overta dette. Det går til 23 kg/ 105 cm. Hun er nå 104 cm lang, men veier bare 15 kg. Jenta maser selv hull i hodet på oss om å sitte forovervendt, og sier at alle andre i barnehagen gjør det. Men hun er jo veldig liten av vekst. Bør vi fortsette en stund til med bakovervendt? Anonymkode: a9947...17a
atropos Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Det er sikrest å sitte bakover, men hun har nok rett når hun sier at alle andre sitter forover. Du får kjenne på det selv. Her inne får du bare tips om axkid minikid 😂 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Jeg ville fortsatt med bakovervendt😊 Anonymkode: 68c4d...885 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 Forovervendt er greit. Det fantes ikke bakovervendte seter da jeg var barn på 90-tallet? Eller tar jeg feil? Når kom egentlig disse bakovervendte barnesetene? Anonymkode: 57760...f43
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 Jeg hadde snudd henne, men jeg banner sikkert i kirka.... Anonymkode: 19187...4ed 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 Vi kjøpte forovervendt da vår ble 4 og trengte nytt sete. Men han er også stor for alderen da, hadde virkelig ikke plass bakovervendt lenger. Anonymkode: 57f32...05a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 Vi bruker bakovervendt, men bytter til forovervendt så fort det blir nødvendig mtp plass. Anonymkode: 3ea4e...9c2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 Dere som sier forovervendt. Hva slags fakta baserer dere dette på? Ta en titt på denne filmen til trygg trafikk. Det er jo helt sykt at dere anbefaler forovervendt. Anonymkode: 4e4c8...83d 15
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 PS. Det er helt greit til de hvor barnet har vokst ut og blitt stor nok til å sitte forovervendt. Anonymkode: 4e4c8...83d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier forovervendt. Hva slags fakta baserer dere dette på? Ta en titt på denne filmen til trygg trafikk. Det er jo helt sykt at dere anbefaler forovervendt. Anonymkode: 4e4c8...83d Jeg forstår det heller ikke. Barna er det kjæreste vi har, hvorfor ikke sikre de på best mulig måte, så lenge som mulig? Hadde absolutt valgt bakovervendt. Og denne «gikk bra med meg»-holdningen. De det ikke gikk bra med har jo ikke mulighet til å si at det ikke gikk bra med dem. Anonymkode: 29913...8a9 12
Sushi Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 Ville valgt bakovervendt et år eller to til. Dere har jo et barn til som også kan bruke setet 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #12 Skrevet 25. mai 2019 Bakovervendt. Jeg jobber i akuttmottak med traumefunksjon, og det er enorm forskjell på skadene vi får inn med forovervendte barn kontra bakovervendte. En fireåring kan ikke få bestemme slikt selv. De setene som varer lengst varer jo helt til 125-135cm, så du har nok flere års bruk igjen når hun er liten av seg. Anonymkode: a310a...9f1 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #13 Skrevet 25. mai 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som sier forovervendt. Hva slags fakta baserer dere dette på? Ta en titt på denne filmen til trygg trafikk. Det er jo helt sykt at dere anbefaler forovervendt. Anonymkode: 4e4c8...83d Pga bilsyke. Forferdelig valg, men når man skal kjøre i timevis for å besøke besteforeldre så føles det fælt å med 100% sikkerhet påføre barnet spysyke, mot 0,000001% sannsynlighet for kollisjon . Anonymkode: fa917...bc6 3
Teyla Skrevet 25. mai 2019 #14 Skrevet 25. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forovervendt er greit. Det fantes ikke bakovervendte seter da jeg var barn på 90-tallet? Eller tar jeg feil? Når kom egentlig disse bakovervendte barnesetene? Anonymkode: 57760...f43 Siden 90-tallet har verden gått framover. Vi har studert og lært, og fått ny kunnskap rundt sikkerhet og kroppen. "det gikk da bra med oss" er jo flott, fordi dere var ikke involvert i krasj og fikk nakken skilt fra hjernestammen fordi hodet ble slengt framover... Men så klart, det er hysteri og unødvendig å sikre barna sine etter den kunnskapen vi har i dag! 🙄 Til TS, barnet ditt er kanskje gammel nok, men som du sier liten i kroppen. Det viktigste du bør tenke på er at når hun skal snues framovervendt må det være med beltestol. Altså at hun festes med bilens egne tre-punktsbelter, for å minske belastningen på nakken ved en eventuell kollisjon. Så hvis hun er lang og tung nok for beltestol, kan dere gå for det. Hvis ikke, er fortsatt bakovervendt det sikreste. Det er godt at du spør og vurderer 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #15 Skrevet 25. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier forovervendt. Hva slags fakta baserer dere dette på? Ta en titt på denne filmen til trygg trafikk. Det er jo helt sykt at dere anbefaler forovervendt. Anonymkode: 4e4c8...83d Og du er helt sikker på at resultatet er nøyaktig likt med en toåring forovervendt med fempunktseler som ikke strekker seg før de stopper kroppen, og en snart-femåring med bilens belte som er designet for å bremse kroppen ved å rulles ut noen cm før det blir full stopp? Om bilstolens integrerte fempunktseler er korrekt strammet, kan en kollisjon i høy hastighet forovervendt være fullstendig ødeleggende - tilnærmet røske hodet av kroppen. Spesielt hos små barn som har svært stort hode i forhold til kroppen. Å plassere to-treåringer forovervendt, spesielt siden de fortsatt trenger bilstolens fempunkts, bør ikke gjøres. Å plassere en snart-femåring i en beltestol er innafor. Ikke optimalt, men innafor. Det optimale hadde vært om ingen kjørte bil noengang. Både for miljøet og folkehelsa. Og det tviler jeg på at skjer. TS: Sjekk opp om det er nedre vektbegrensning/høydebegrensning på beltestol. Isåfall vil jeg på det sterkeste anbefale deg å fortsette å ha henne bakovervendt. Ikke bruk fempunktseler forovervendt. Anonymkode: 97865...e58 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #16 Skrevet 26. mai 2019 Jeg ville kjøpt forovervendt, men hvor gammelt er setet? De varer vel bare i 5 år, så ikke sikkert det er så lurt at lillesøster arver. Anonymkode: 7f2bf...551 2
Bumblebeee Skrevet 26. mai 2019 #17 Skrevet 26. mai 2019 Jeg ville kjøpt forover. Det går på utvikling av skjelett også, noe som utvikler seg etter hvert med alderen. Så å kjøpe forovervendt er greit i hennes alder. Hvor gammelt er det forrige setet? Ble deg kjøpt nytt? Om dere har tatt det mye ut og inn av bilen, ville jeg anbefalt dere å kjøpe nytt til den minste. Har lest at det skjer noe med materiale i bilstolene som gjør at de ikke er like sikre lenger.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #18 Skrevet 26. mai 2019 Bakovervendt! Jeg har vært i et front-kræsj, i kø, ti km i timen- bare det var trykk nok til å gi meg smerter i skulder. Tør ikke tenke på høyere hastighet! Anonymkode: cae1a...b65 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #19 Skrevet 26. mai 2019 Når barnet er 4,5 år hadde jeg gått for forovervendt. Viktig med sikring og bakovervendte seter til de minste, men til så store barn er det greit å snu. Vi holdt begge bakovervendt til ca 4 år. Anonymkode: 0e9ba...5e7
Bumblebeee Skrevet 26. mai 2019 #20 Skrevet 26. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bakovervendt! Jeg har vært i et front-kræsj, i kø, ti km i timen- bare det var trykk nok til å gi meg smerter i skulder. Tør ikke tenke på høyere hastighet! Anonymkode: cae1a...b65 Men, det er vel anbefalt frem til de er fire år? Eller er det minimum fire? Har ikke sett bakovervendte stoler for den alderen og oppover?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå