AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Skrevet 25. mai 2019 Min datter er snart ferdig i første klasse. Hun kommer til stadighet hjem og lurer på hva mange stygge ord og kallenavn er... Det er en del bråk med et par av guttene i klassen, de lager mye støy og blir ofte tatt ut av klassen under undervisningen grunnet dette. Ord som blir sagt(virker som daglig) er; pikk, hore, faen, helvete, drittunge, rekke finger osv. Jeg må innrømme at jeg tenker mitt om foreldrene til disse barna. Hadde jeg fått vite mine barn snakket slik på skolen hadde det blitt månelyst. Det ene barnet har eldre søsken, så mye plukkes vel opp på den måten. Er dette normalt? De er jo så små! Og jeg har ikke lyst at mine barn skal kunne slike ord i en alder av seks år... Anonymkode: 35333...158
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Hører mange av disse ordene i barnehagen og, av fem seksåringene. Flere av barna lærer de av eldre søsken og så lærer de de videre til de andre på avdelingen. Anonymkode: 4bc6b...72d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Det er dessverre vanlig at en del barn har stygt språk. Noen barn trekkes til de litt eldre «tøffe» gutta, og da blir det fort språk deretter. Trenger egentlig ikke å ha så mye med foreldrene å gjøre. Noen barn synes det er veldig viktig å være tøffe. Jeg jobber selv som lærer i første klasse, og de som slenger rundt seg med stygt språk er gjerne barna som har litt dårlig selvtillit selv. Anonymkode: 42af2...474 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter er snart ferdig i første klasse. Hun kommer til stadighet hjem og lurer på hva mange stygge ord og kallenavn er... Det er en del bråk med et par av guttene i klassen, de lager mye støy og blir ofte tatt ut av klassen under undervisningen grunnet dette. Ord som blir sagt(virker som daglig) er; pikk, hore, faen, helvete, drittunge, rekke finger osv. Jeg må innrømme at jeg tenker mitt om foreldrene til disse barna. Hadde jeg fått vite mine barn snakket slik på skolen hadde det blitt månelyst. Det ene barnet har eldre søsken, så mye plukkes vel opp på den måten. Er dette normalt? De er jo så små! Og jeg har ikke lyst at mine barn skal kunne slike ord i en alder av seks år... Anonymkode: 35333...158 Jeg forklarte hva disse ordene betydde til barna mine. Plutselig ble stille og snakket ikke noe mer om det. Anbefaler at du sier det gjør det samme. Anonymkode: d4218...dae 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forklarte hva disse ordene betydde til barna mine. Plutselig ble stille og snakket ikke noe mer om det. Anbefaler at du sier det gjør det samme. Anonymkode: d4218...dae Det er ikke min datter som bruker disse ordene, det er guttene i klassen som gjør det. Når hun kom hjem og spurte meg om hva pikk betyr den ene dagen så forklarte jeg det selvfølgelig til henne. Ts Anonymkode: 35333...158
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 De lærer mye av hverandre, tror desverre ikke foreldrene har så mye skyld i dette. Vi så akkurat på Mgp Junior nettopp, og jeg ble litt paff over at Julie Bergan fikk opptre og synge sangene sine med full tekst, på ett arrangement for barn. "Shut the f*** up and get the f*** out". Trodde vi så på ett familievennlig program.. Det samme trodde jeg om Familieduellen på Tv2. Satte meg ned med 8-åringen for noen uker siden for å se på, også kommer spørsmålet: "Nevn dyrenavn som blir brukt om det kvinnelige kjønnsorgan"🙄🙄 Skjønte fort at det var eldre familiemedlemmer, men synes det er smakløst. Ikke rart barna lærer fort, banneord er over alt. Anonymkode: c5082...5c1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 Kunnskap er makt! Jeg forklarer alle sånne ord på en nøytral måte, men legger til hvordan ordet oppfattes (frekt, upassende osv.) i mange sammenhenger, og hvordan man heller kan uttrykke seg. Da mister ordene liksom «glansen», når jeg som voksen ikke blir forferdet, samtidig som jeg forklarer at det er ord som ikke passer overalt. Anonymkode: 2f3cb...f93
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kunnskap er makt! Jeg forklarer alle sånne ord på en nøytral måte, men legger til hvordan ordet oppfattes (frekt, upassende osv.) i mange sammenhenger, og hvordan man heller kan uttrykke seg. Da mister ordene liksom «glansen», når jeg som voksen ikke blir forferdet, samtidig som jeg forklarer at det er ord som ikke passer overalt. Anonymkode: 2f3cb...f93 Jeg har også forklart hva alle ord betyr, samtidig som jeg la til at vi har mange andre ord enn banneord som kan forklare hva vi mener. Ingen trenger å snakke om bæsj for å forklare hvor glad man er. Det gir bare ikke mening... (altså, DRITglad) Anonymkode: 2818b...9ff
Miss moneypenny Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 Mor til gutt som banner på skolen her. Flott å høre at du tenker ditt om meg! Jeg er en helt vanlig oppegående dame, med jobb, barn, mann, hus, katter, hele pakka. Jeg har aldri mobbet noen. Jeg har aldri skadet noen. Jeg har aldri gjort noen noe vondt. Jeg oppdrar barna mine etter beste evne, og mener selv at jeg har sunne verdier, og videreformidler disse på en sunn måte. Jeg irettesetter for banning nærmest daglig, og er i dialog med lærer. Jeg er fullstendig klar over problemet, og vi jobber med det. Kan opplyse om at vi har funnet et godt verktøy for å få bukt med problemet og det bedrer seg. Men ikke alle er like heldige der. Du virker å ha et ganske snevert syn på ting, så jeg tar meg den friheten å påpeke et par ting som trigger banning på skolen hos mitt barn: 1. De andre guttene applauderer han, syns han er tøff og kul, dette får han til å synes det samme og dermed fortsette. 2. Han lærer disse ordene fra andre gutter. Noen større, noen naboer, osv. Hva trodde du? At jeg sitter hjemme og sier: gå på skolen og snakk om pikk og horer og si faen? Eller at jeg kjøper en sjokolade til han når han har vært flink gutt og banna på skolen? Veldig spent på å høre hva du tenker om foreldrene til barn som banner. Opplys meg. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #10 Skrevet 26. mai 2019 Si i fra per e-post til klassekontakt/klassemøte med en forespørsel om de kan få ha en klassetime der slike ord blir forklart. Hos oss har skolen hatt en anti-banne-kampanje tidligere, med skriv hjem til alle foreldre med en oppfordring om å slutte å banne. Ikke at det hjalp hos naboen, men det var forsøket verdt. Det ble også tatt opp på helsestasjonen da barnet mitt var så lite at vi gikk i barselgruppe. Dessverre blir det ofte mottatt med latter fra voksne, hvis barns første ord er et banneord.. Anonymkode: 30248...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå