Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en vare hos elektrobutikk for noen måneder siden som ikke fungerer slik den skal. Den lager ulyd når den er på, ofte etter noen minutter. Butikken ba oss ta kontakt direkte med produsent. Det gjorde vi. Etter telefoner og mye Mail fram og tilbake fikk vi beskjed om å pakke og sende varen til reparasjon. Vi måtte selv pakke varen godt ned for at den ikke skulle bli skadet i transport og ta kontakt fraktselskapet for info og levere pakken inn på posten. Vi har fått varen tilbake. Ingen feil skal være funnet, men en liten del skal likevel være byttet. Da vi tok varen i bruk virket det først som om den er i orden, men etter ca 5 - 10 min kom ulyden igjen. Noe er fortsatt galt med den. Sukk!! 

Men er det vi som kunde som skal bruke så mye tid på telefon og Mail direkte med produsenten i tillegg til at vi selv må pakke ned og reise på posten for å returnere den eller bør butikken ta seg av dette? Det er jo hos dem vi har kjøpt varen... 

Anonymkode: fffdf...9f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en vare hos elektrobutikk for noen måneder siden som ikke fungerer slik den skal. Den lager ulyd når den er på, ofte etter noen minutter. Butikken ba oss ta kontakt direkte med produsent. Det gjorde vi. Etter telefoner og mye Mail fram og tilbake fikk vi beskjed om å pakke og sende varen til reparasjon. Vi måtte selv pakke varen godt ned for at den ikke skulle bli skadet i transport og ta kontakt fraktselskapet for info og levere pakken inn på posten. Vi har fått varen tilbake. Ingen feil skal være funnet, men en liten del skal likevel være byttet. Da vi tok varen i bruk virket det først som om den er i orden, men etter ca 5 - 10 min kom ulyden igjen. Noe er fortsatt galt med den. Sukk!! 

Men er det vi som kunde som skal bruke så mye tid på telefon og Mail direkte med produsenten i tillegg til at vi selv må pakke ned og reise på posten for å returnere den eller bør butikken ta seg av dette? Det er jo hos dem vi har kjøpt varen... 

Anonymkode: fffdf...9f2

Ettersom kjøpsavtalen er inngått med selger, kan dere selvsagt holde dere til ham. Det er selger som begår kontraktsbrudd ved å levere en mangelfull vare. 

Anonymkode: 6c0e4...b5f

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom kjøpsavtalen er inngått med selger, kan dere selvsagt holde dere til ham. Det er selger som begår kontraktsbrudd ved å levere en mangelfull vare. 

Anonymkode: 6c0e4...b5f

Det er det vi mener også. Da vi var i butikken for å reklamere så var hun rask med å henvise til produsenten. Opplever ofte dårlig service hos enkelte som jobber i den butikken. Men vi har lite lyst å bruke så mye tid med telefoner og mail med produsenten om igjen nå. Mener at det ikke kan være riktig. Så denne gang ønsker vi at butikken ordner opp. 

Anonymkode: fffdf...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom varen er liten nok til å sendes til produsenten for reparasjon mener jeg at butikken må stå for kontakten med produsent. Dere burde fått levere den i butikken og hentet den der igjen når den kom tilbake fra reparasjon. Forlang at de tar seg av det i denne runden.

Jeg har jobbet mange år med salg av kjøkken og hvitevarer og når det var feil på hvitevarer og det skulle bestilles reparatør ba vi kundene ringe leverandør for å gjøre avtale selv. Dette fordi reparatøren kom hjem til kunden da var det greiere at kunden avtalte dag og tidspunkt direkte i stedet for at vi var mellomledd. Dette syntes de fleste kundene var greit, men i de tilfellene der kunden ønsket at vi tok oss av kontakten gjorde vi selvsagt det.

Anonymkode: 5742f...29c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom varen er liten nok til å sendes til produsenten for reparasjon mener jeg at butikken må stå for kontakten med produsent. Dere burde fått levere den i butikken og hentet den der igjen når den kom tilbake fra reparasjon. Forlang at de tar seg av det i denne runden.

Jeg har jobbet mange år med salg av kjøkken og hvitevarer og når det var feil på hvitevarer og det skulle bestilles reparatør ba vi kundene ringe leverandør for å gjøre avtale selv. Dette fordi reparatøren kom hjem til kunden da var det greiere at kunden avtalte dag og tidspunkt direkte i stedet for at vi var mellomledd. Dette syntes de fleste kundene var greit, men i de tilfellene der kunden ønsket at vi tok oss av kontakten gjorde vi selvsagt det.

Anonymkode: 5742f...29c

Vi får prøve å få de til å ta seg av det. Har fått litt dårlig erfaring med denne butikken, så ville bare høre med andre hva som er riktig før vi møter opp i butikken og krever at de ordner opp denne gangen. (Vi kan kanskje også gå til en annen butikk i samme kjede...?) Mener å huske at vi ikke kan kreve å heve kjøpet før etter at selger har forsøkt reparasjon et par/tre ganger. 

Anonymkode: fffdf...9f2

Skrevet

Det er salgsstedet dere skal behøve å forholde dere til. Det er rett og slett lureri av butikken å "henvise" dere direkte til produsenten, og hoppe over å være mellomleddet selv, slik de er pliktig til. 

Forbrukerkjøpsloven, dette sier Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

Selgers ansvar

 

Hvis årsaken til feilen er en fabrikasjonsfeil, eller du ikke har fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Million skrev:

Det er salgsstedet dere skal behøve å forholde dere til. Det er rett og slett lureri av butikken å "henvise" dere direkte til produsenten, og hoppe over å være mellomleddet selv, slik de er pliktig til. 

Forbrukerkjøpsloven, dette sier Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

Selgers ansvar

 

Hvis årsaken til feilen er en fabrikasjonsfeil, eller du ikke har fått det du har betalt for, skal selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.

Det også slik vi føler det. At det er lureri av dem. Brukt mye tid på å forsøke å forklare og fortelle hva som er galt med varen til dem hos produsenten. Tror grunnen til at de ikke fant noen feil var fordi produktet ikke ble testet av dem lenge nok. Men kjenner at jeg ikke lyst å ta en ny runde med dem. Godt det står i forbrukerloven, så da kan vi kreve at butikken tar seg av reklamasjonen. 👍

Anonymkode: fffdf...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger kun å forholde deg til selgeren.

Det kan i mange tilfeller være enklere og raskere å ta reklamasjonen direkte med produsent/importør, men dette er ikke noe de kan kreve. 

Anonymkode: 9cd8a...7eb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger kun å forholde deg til selgeren.

Det kan i mange tilfeller være enklere og raskere å ta reklamasjonen direkte med produsent/importør, men dette er ikke noe de kan kreve. 

Anonymkode: 9cd8a...7eb

Takk for svar! 😊

Anonymkode: fffdf...9f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...