AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Del Skrevet 25. mai 2019 Jeg mottok den 10.05.2019 en oppsigelse av leieforholdet da huseier selv ønsker å benytte bolig til eget formål. Han hadde da noen dager i forveien gitt meg muntlig ultimatum om å avslutte mitt dyrehold eller flytte ut av leiligheten. Han ga i fjor vår muntlig tillatelse til dyrehold, men ønsket ikke dette lenger da han mente at dette kunne føre til verdifall ved et eventuelt salg. Jeg har katter, så det er relativt begrenset hvor mye slitasje de påfører noe som helst. Siden han strengt tatt ikke kan bruke dyreholdet som grunn for oppsigelse da han har tidligere tillatt dette så har han brukt eget bruk som grunnlag. Jeg vet jeg kunne fortsatt å bo her ved å klage, og jeg har vært inne på tanken. Men for å være helt ærlig har jeg ikke interesse av å bo i samme hus når stemningen mellom oss er blitt slik den har blitt. Jeg har alltid vært stille og rolig og betalt husleie gjerne en uke på forskudd. Alle som har dyr vet at det kan være utfordrende å finne bolig på leiemarkedet, men jeg var i dag på visning og fikk den! Jeg må betale fra 01.07.2019, mens min oppsigelsestid går ut den 01.08.2019. Er det slik at jeg er bundet til å betale ut oppsigelsen, når det ikke er jeg som har ønsket dette? Anonymkode: e0fd0...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Del Skrevet 25. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det slik at jeg er bundet til å betale ut oppsigelsen, når det ikke er jeg som har ønsket dette? Ja. selvfølgelig. Anonymkode: 258f6...718 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Del Skrevet 25. mai 2019 Selvfølgelig er du bundet til å betale ut oppsigelsestiden i denne situasjonen. Anonymkode: 4e850...14a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Del Skrevet 25. mai 2019 Ja, du har valgt å ikke klage på utkastelsen men heller si opp selv på generelt grunnlag, og da må du betale ut oppsigelsestiden. Og til fremtiden: Husdyrhold bør være regulert i utleiekontrakt, slik at utleier ikke bare kan snu kappen etter vinden og bare endre reglene for det etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: 4e266...3ab 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Godhelg2019 Skrevet 25. mai 2019 #5 Del Skrevet 25. mai 2019 Ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kahaki Skrevet 25. mai 2019 #6 Del Skrevet 25. mai 2019 Gratulerer med ny bolig! Betal ut tiden, sørg for en alright referanse og gi fingern til utleier for all fremtid. Tenk på det som en dyrekjøpt erfaring og gå videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Del Skrevet 25. mai 2019 Ja det må du. Men, husk på at du disponerer leiligheten ut hele oppsigelsesperioden. Hadde det kommet en ny leieboer inn før oppsigelsestiden din er ute så trenger ikke du å betale etter det har flytta noen andre inn dit. Samme gjelder jo for din utleier, Selvom du er helt ute og ferdig innen 15 juli, så kan han fortsatt ikke bruke den før 1 august, da må han gi reduksjon til deg. Når det er sagt, en måned overlapp er veldig normalt, og noe du må forvente når du leier Anonymkode: 099d8...a24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Del Skrevet 25. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det må du. Men, husk på at du disponerer leiligheten ut hele oppsigelsesperioden. Hadde det kommet en ny leieboer inn før oppsigelsestiden din er ute så trenger ikke du å betale etter det har flytta noen andre inn dit. Samme gjelder jo for din utleier, Selvom du er helt ute og ferdig innen 15 juli, så kan han fortsatt ikke bruke den før 1 august, da må han gi reduksjon til deg. Når det er sagt, en måned overlapp er veldig normalt, og noe du må forvente når du leier Anonymkode: 099d8...a24 Dette! Så pass på å dra nytte av leiligheten så lenge du kan. IKKE gi fra deg nøkler før siste dag i oppsigelsestiden. Anonymkode: 4e850...14a 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Del Skrevet 25. mai 2019 Ja, men du kan fremleie ut den siste tiden. Utleier kan ikke nekte uten saklig grunn. Sikkert noen turister eller noen med sommerjobb som kunne tenke seg å leie for en måned. Anonymkode: dca57...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Del Skrevet 25. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men du kan fremleie ut den siste tiden. Utleier kan ikke nekte uten saklig grunn. Sikkert noen turister eller noen med sommerjobb som kunne tenke seg å leie for en måned. Anonymkode: dca57...f54 Hvor har du dette fra?, det stemmer ikke. Fremleie må alltid avtales med utleier, husleieloven er klar på dette. Anonymkode: a1a2e...038 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #11 Del Skrevet 26. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det må du. Men, husk på at du disponerer leiligheten ut hele oppsigelsesperioden. Hadde det kommet en ny leieboer inn før oppsigelsestiden din er ute så trenger ikke du å betale etter det har flytta noen andre inn dit. Samme gjelder jo for din utleier, Selvom du er helt ute og ferdig innen 15 juli, så kan han fortsatt ikke bruke den før 1 august, da må han gi reduksjon til deg. Når det er sagt, en måned overlapp er veldig normalt, og noe du må forvente når du leier Anonymkode: 099d8...a24 I dette tilfellet kan ikke eier leie ut på nytt på lang tid, siden TS er blitt sagt opp med begrunnelsen at eier skal bruke rommene selv. Anonymkode: 0b7a8...3e3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #12 Del Skrevet 26. mai 2019 Du kan evt. fremleie leiligheten i en måned om det er en person som kun trenger en kort periode et sted å bo. Anonymkode: dfacd...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #13 Del Skrevet 26. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan evt. fremleie leiligheten i en måned om det er en person som kun trenger en kort periode et sted å bo. Anonymkode: dfacd...f56 Ikke uten tillatelse fra utleier Anonymkode: 4e850...14a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #14 Del Skrevet 26. mai 2019 Jeg ville spurt utleier om denne godtok at oppsigelsesperioden var over 1.7. Hvis denne sa nei, hadde jeg beholdt nøkkelen frem til 1.8. Anonymkode: b84e7...152 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. mai 2019 #15 Del Skrevet 26. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet kan ikke eier leie ut på nytt på lang tid, siden TS er blitt sagt opp med begrunnelsen at eier skal bruke rommene selv. Anonymkode: 0b7a8...3e3 "Kan ikke"? Hva skal ts gjøre om hun finner ut at han leier ut på nytt da, mener du? Politianmelde han fordi han "ombestemte seg"? Det er ingen lov som forbyr han å leie ut på nytt. Så det kan han, jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #16 Del Skrevet 26. mai 2019 2 timer siden, Million skrev: "Kan ikke"? Hva skal ts gjøre om hun finner ut at han leier ut på nytt da, mener du? Politianmelde han fordi han "ombestemte seg"? Det er ingen lov som forbyr han å leie ut på nytt. Så det kan han, jo. Det finnes lovverk som beskytter leietaker mot å bli kastet ut uten veldig gode grunner, og det er ikke lov å si opp noen på bakgrunn at man vil ha inn noen andre. Så lær deg loven før du roper ut om ting du ikke har peiling på. Utleier kan si opp leietaker dersom han skal bruke leiligheten selv, det skal gjøres omfattende oppussing som gjør leiligheten ubeboelig, leiligheten skal brukes av familie eller om leietaker bryter kontrakten (ikke betaler etc, å til og med da har leietaker mye rettigheter). Anonymkode: 4e850...14a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 26. mai 2019 #17 Del Skrevet 26. mai 2019 Litt utenfor tema her, men vil det ikke bli veldig vanskelig å få flyttet uten noe overlapp? Om man skal være ute av en leilighet innen midnatt den 31., men ikke får flytte inn før den 1. - hvor gjør man av seg og sitt i mellomtiden? Har alt i en flyttebil natten over? Heldigvis virker de fleste å være litt fleksible der, men jeg ville regnet med noe overlapp om jeg skulle flytte fra en leieleilighet til en annen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. mai 2019 #18 Del Skrevet 26. mai 2019 7 minutter siden, applestories skrev: Litt utenfor tema her, men vil det ikke bli veldig vanskelig å få flyttet uten noe overlapp? Om man skal være ute av en leilighet innen midnatt den 31., men ikke får flytte inn før den 1. - hvor gjør man av seg og sitt i mellomtiden? Har alt i en flyttebil natten over? Heldigvis virker de fleste å være litt fleksible der, men jeg ville regnet med noe overlapp om jeg skulle flytte fra en leieleilighet til en annen. Enten må man bo i en flyttebil, eller så leier man med en måned overlapp. Man prøver å forhandle med både ny og gammel utleier, så overlappen blir så liten som mulig. Som utleier er jeg klar over problemstillingen og prøver å være fleksibel på overtakelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. mai 2019 #19 Del Skrevet 26. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes lovverk som beskytter leietaker mot å bli kastet ut uten veldig gode grunner, og det er ikke lov å si opp noen på bakgrunn at man vil ha inn noen andre. Så lær deg loven før du roper ut om ting du ikke har peiling på. Utleier kan si opp leietaker dersom han skal bruke leiligheten selv, det skal gjøres omfattende oppussing som gjør leiligheten ubeboelig, leiligheten skal brukes av familie eller om leietaker bryter kontrakten (ikke betaler etc, å til og med da har leietaker mye rettigheter). Anonymkode: 4e850...14a Les det jeg skriver en gang til du, før du prøver å belære folk. Som jeg sier, han kan bare late som han ombestemte seg mht bruken av utleieboligen ETTER at leietageren var flyttet. Han hevdet overfor henne at han skulle bruke den til eget bruk. Hvilken lov sier at det er forbudt å ombestemme seg? Ingen. Han kan bare leie ut på nytt etterpå, og skulle det bli protester, kan han dikte opp en grunn til at det ble utleiebolig igjen, en eller annen grunn til at han ombestemte seg. Ingen kan ta han på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2019 #20 Del Skrevet 26. mai 2019 Her hadde jeg flyttet til ny bolig når den var klar for overtakelse og betalt ut juli som avtalt i oppsigelsestiden. Hvis husvert begynner å mumle noe om å overta tidligere må du jo spørre om begrunnelse for dette. Uansett får han nøkkel den dagen leietiden du har betalt for er utløpt - hvis han har hastverk får han refundere tilsvarende beløp som det som gjenstår av oppsigelsestiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå