Jandia Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 Nå er den jævla pollen her igjen, og jeg sliter virkelig. Har soverom ut mot en skog fullt av bjørk, og å sove uten åpent vindu er uaktuelt. Sola steker inn fra tidlig om morgenen. Hva skal jeg gjøre??? Våkner jo opp med hovne øyne og tett nese og hodepine fra helvette. Må sies at jeg ikke ble allergisk før i fjor, så jeg er helt fersk i gamet. Men forrige sommer var uutholdelig omtrent. Har en jobb som gjør at jeg går mye ute, og ofte i strøk med mye skog/gress etc... Tips?!
~umulia~ Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Oppsøk fast legen din og fortell han hvordan du har det. Be han gi deg en oversikt over hvilke behandligs metoder som fins for din allergi type. Mannen min som er veldig allergisk har god effekt av allergi sprøyter. Da slipper han ofte og ta medisiner resten av sommeren.
Elze Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Ta allergipiller. Begynn før du blir dårlig (litt sent nå), og ta en HVER dag, ikke bare når du er ekstra plaget. Skaff tynt stoff (eller insektnett?) som du kan ha foran vinduet som slipper inn luft, men hindrer pollen i å komme inn. Skift sengetøy (ihvertfall putevar) ofte, helst hver dag. Vask (skyll) håret før du legger deg, det setter seg pollen i håret når du er ute. Bruk solbriller når du går ute.
Cata Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 I år er det nok bare å dempe symptomer som best du kan (finnes en del reseptfrie midler på apoteket). Er du sterkt rammet er det nok lurt å stikke innom legen. Vil ellers foreslå en tur til homeopat før neste års sesong. Har prøvd det selv, og selv om jeg ikke ble helt bra så ble jeg mye bedre enn før jeg fikk "sukkerpillene".
Jandia Skrevet 27. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2005 Tusen takk for tips. Nå skal det ut og handles myggnett (som forøvrig er superbra i forhold til fobien min mot mygg og andre insekter også) Noen som vet hvor jeg får tak i sånt tynt nett?
liv Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Du får kjøpt livostin og lomedal øyedråper på apoteket. (kjøp de minste flaskene, de holder mer nok til en mnd. De har bare en mnd holbarhet etter åpnet dato) Lomedal er forebyddende øyedråper mens livostin er de som en tar når det virkelig står på som værst.
Elle Melle Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Det er lurt å gå til legen. Hvis det skulle vise seg at du f.eks. er allergisk mot gress også, så kan du få medisiner på blå resept. (Man må være allergisk i lengre periode enn bjørkesesongen for å få på blå resept.) Allergimedisin uten resept er grisedyrt, så det lønner seg å få det billigere og i større forpakning! Det er slett ikke meningen at folk skal drive selvmedisinering med de små pakkene som selges på apoteket, de er til for at man skal kunne teste om man blir bedre av å ta slik medisin. Kestine er de nyeste (?) tablettene, og de er fine å bruke. Hvis disse ikke gjør deg symptomfri, kan du plusse på med øyedråper og nesespray i tillegg, men det er det ikke alle som trenger. Vanlig myggnett er ikke bra nok for å holde pollen ute, du trenger et som er beregnet for formålet. Husk å ikke tørke klær ute! Vask pollenet som legger seg i rommet bort ofte, og vurder å kjøpe deg en luftrenser (men de gode er dyre...). Du finner sikkert gode tips på astma og allergiforbundets sider kan jeg tenke meg. Lykke til og god bedring!
Mrs. K Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Kjøp pollennett til vinduet på apoteket. Du kan godt kjøpe øyedråper i håndkjøp på apoteket, men jeg forslår likevel at du tar en prat med legen. Dråpene er mye billigere på resept. Hilsen Trille
Jandia Skrevet 1. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 1. mai 2005 Takk for tips igjen... Merker det går bedre når jeg gjør disse tingene, som å vaske hår hver kveld (tvinger også mannen til å dusje håret sitt) og ikke lufte ut om dagen, heller om kvelden... Bruker solbriller konstant og i jobben min går jeg med uniformslue, og det hjelper veldig. Men nå har jeg fått resultat fra legen, kan noen forklare: "Analyse Inhalasjonspanel sesong: Bjørk Positiv: 19,0 Enhet: kU/L Timotei: 0,81 kU/L Burot: 0,53 kU/L Det er påvisst spesifikke IgE antistoffer mot de allergener som er markert (nevn ovenfor). Foreligger det symptomer, er klinisk allergi sannsynlig!" Legen har skrevet at Bjørk er sterk, mens timotei er svak. Men hva mer betyr dette?? Klinisk? Noen som vet "hvor" allergisk jeg er mot Bjørk, sånn i forhold liksom?
Mrs. K Skrevet 1. mai 2005 #10 Skrevet 1. mai 2005 Klinisk allergi er at du får symptomer. Du kan godt være allergisk mot noe uten å få symptomer. Hilsen Trille
jordbær Skrevet 1. mai 2005 #11 Skrevet 1. mai 2005 Timotei representerer først og fremst pollenallergi mot gress. Noe du tydeligvis ikke har.
aowi Skrevet 2. mai 2005 #12 Skrevet 2. mai 2005 Hvis det skulle vise seg at du f.eks. er allergisk mot gress også, så kan du få medisiner på blå resept. (Man må være allergisk i lengre periode enn bjørkesesongen for å få på blå resept.) Du får medisiner på blåresept selv om du "bare " har bjørkeallergi!! Jeg har fått mine på blåresept i over 20 år nå og det er ikke før i år at jeg fikk vite allergien var forverret og gjaldt mange andre ting oxo... Vil tro Jandia får disse medisinene på blått siden ho har vært hos lege. og Jandia , verden blir en litt annen med pollennetting!!!! har bjørk utafor jeg oxo men sover så søtt nå atte
Elle Melle Skrevet 8. mai 2005 #13 Skrevet 8. mai 2005 Hm, jeg var til legen rett før påske for å få "gravid-vennlige" allergimedisiner, og da var det visstnok veldig viktig HVA jeg var allergisk mot slik at jeg var allergisk i mer enn tre måneder av året. Ellers ble det ingen blå resept på meg på grunn av nye regler sa legen. Jeg har også fått på blå resept i alle år uten at noen har spurt hva jeg reagerer på, men det var tydeligvis endret.
Gjest Violetta Skrevet 8. mai 2005 #14 Skrevet 8. mai 2005 Jeg får ikke lenger antihistaminer på blåresept, enda jeg har brukt det i over ti år! Plutselig i fjor var det slutt, enda jeg hadde gyldig resept og alt. Det er vel aldri spesifikt slått fast at jeg har allergi, men jeg merker jo at jeg får akkurat de samme symptomene som andre jeg kjenner som har pollenallergi. I tillegg har jeg en annen reaksjon på noe. Jeg begynner å klø over hele kroppen, hud, slimhinner og overalt, om jeg ikke tar antihistamintabletter. Jeg blir trøtt og sur i tillegg til at jeg klør. Forferdelig plagsomt. Ingen har klart å si hva det skyldes, men det blir verre i pollensesongen og om jeg stresser. Nå venter jeg på en ny utredning på sykehuset. Håper de finner ut hva det er så jeg kan få tabletter på blå resept igjen, for det er dyrt å kjøpe dem uten. Jeg tar dem hver dag...
Gjest gjest1 Skrevet 8. mai 2005 #15 Skrevet 8. mai 2005 jeg tror jeg river av meg nesa snart! SNYFFFF >:--(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå