AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Del Skrevet 25. mai 2019 jeg tenker å kjøpe brukte vinduer og få noen til å bygge et drivhus for meg. Jeg må altså støpe en grunnmur m platting- hvor stort kan jeg bygge det uten å måtte søke? Andre ting jeg bør tenke på og fint om noen har bilder eller tips å komme med. Anonymkode: 242db...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Del Skrevet 25. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre ting jeg bør tenke på Ja, du bør undersøke nøye at du ikke kjøper vinduer med giftig lim på (som er spesialavfall). Disse vinduene ble produsert i en bestemt tidsperiode. Anonymkode: 01348...2c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Del Skrevet 25. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, du bør undersøke nøye at du ikke kjøper vinduer med giftig lim på (som er spesialavfall). Disse vinduene ble produsert i en bestemt tidsperiode. Anonymkode: 01348...2c0 https://www.vg.no/forbruker/i/doXRO/giftige-vinduer https://www.oblad.no/nyheter/nyheter/inneholder-vinduene-dine-giften-pcb/s/2-2.2610-1.6322968 Anonymkode: 01348...2c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Del Skrevet 25. mai 2019 Takk for tips om det Anonymkode: 242db...ae0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Del Skrevet 25. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips om det Anonymkode: 242db...ae0 Bare hyggelig Her er mer informasjon: "I isolerglassruter produsert i Norge mellom 1965 og 1975, og importerte ruter frem til 1980, kan det være benyttet PCB-holdig forseglingslim. Disse rutene skal derfor samles inn separat som farlig avfall. Produksjonsåret er som regel preget inn i avstandsskinnene mellom glassene. Dersom identifisering ikke er mulig, skal vinduene håndteres som PCB-holdig"https://www.norskgjenvinning.no/tjenester/avfallstyper/farlig-avfall/pcb-holdige-isolerglassruter/ Anonymkode: 01348...2c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Del Skrevet 25. mai 2019 Prøvde det samme selv! Problemet er at man skal være ganske handy for å få det til. Vinduene har gjerne forskjellige typer rammer, og de er TUNGE. Så du må bygge et rammeverk som er pinlig nøyaktig, og som er sterkt nok til å tåle vekten av vinduene. Det kan også fort bli varmt inne i drivhuset, og plantene kan svis, så du må ha hvertfall noen vinduer som kan åpnes/et system for lufting, gjerne et som kan reguleres (det finnes egne åpnere som åpner og lukker seg mekanisk etter temperatur, men er usikker på hvor mye vekt de tåler). Husk å sjekke tilstanden på vinduene nøye, det er kjipt hvis noe råtner... Anonymkode: 52997...e5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Del Skrevet 25. mai 2019 Kanskje det er lurt å bygge selve drivhuset av metall? Anonymkode: 01348...2c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Del Skrevet 25. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prøvde det samme selv! Problemet er at man skal være ganske handy for å få det til. Vinduene har gjerne forskjellige typer rammer, og de er TUNGE. Så du må bygge et rammeverk som er pinlig nøyaktig, og som er sterkt nok til å tåle vekten av vinduene. Det kan også fort bli varmt inne i drivhuset, og plantene kan svis, så du må ha hvertfall noen vinduer som kan åpnes/et system for lufting, gjerne et som kan reguleres (det finnes egne åpnere som åpner og lukker seg mekanisk etter temperatur, men er usikker på hvor mye vekt de tåler). Husk å sjekke tilstanden på vinduene nøye, det er kjipt hvis noe råtner... Anonymkode: 52997...e5e Kanskje jeg bør gå for et vanlig drivhus heller da - på grunnmur Det ser så lekkert ut med hjemmebygget og jeg tenkte jo hatt en snekker til å bygge det for meg men det er som du sier ja mye å tenke på der. Takk for tips om det Anonymkode: 242db...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Del Skrevet 25. mai 2019 Kanskje du finner lure tips her https://www.viivilla.no/hage/drivhus/drivhus-av-gjenbruksmaterialer/ Anonymkode: 01348...2c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Del Skrevet 25. mai 2019 https://www.aftenposten.no/bolig/i/4qOM1V/Vurderer-du-a-skaffe-deg-drivhus-Da-bor-du-lese-dette Anonymkode: 01348...2c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #11 Del Skrevet 25. mai 2019 Vi har gjort det. Vi har satt det som en forlegning på en eksisterende bygning. Murte opp sokkel, og satte inn vinduer og det er også litt treverk innimellom. Inne i drivhuset har vi murt opp kasse til tomater, agurk eller hva en måtte ønske seg. Det er iallefall plass til 8 personer til å sitte der, det har vi prøvd. Vi fikk alle materialene med unntak av taket, det kjøpte vi. Jeg er iallefall superfornøyd med det. Anonymkode: d1be3...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs.Fox Skrevet 26. mai 2019 #12 Del Skrevet 26. mai 2019 Drivhus i Norge er en facebook-gruppe, kanskje du kan få noen gode råd derfra👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 26. mai 2019 #13 Del Skrevet 26. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg tenker å kjøpe brukte vinduer og få noen til å bygge et drivhus for meg. Jeg må altså støpe en grunnmur m platting- hvor stort kan jeg bygge det uten å måtte søke? Andre ting jeg bør tenke på og fint om noen har bilder eller tips å komme med. Anonymkode: 242db...ae0 Du trenger ikke kjøpe vinduer. De får du gratis på finn.no. Du kan også høre med byggfirma som renoverer bygg og setter inn nye vinduer, da kan du få de gamle og de er glad for å bli kvitt litt gratis. Det kan være lurt å ha noen vinduer som du ihvertfall kan åpne for lufting. Det er knall for både miljøet og lommeboka å gjenbruke vinduer til drivhus. Bruk pinterest og youtube. Der vil du finne masse ideer og tips til hva du kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #14 Del Skrevet 26. mai 2019 9 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev: Du trenger ikke kjøpe vinduer. De får du gratis på finn.no. Du kan også høre med byggfirma som renoverer bygg og setter inn nye vinduer, da kan du få de gamle og de er glad for å bli kvitt litt gratis. Det kan være lurt å ha noen vinduer som du ihvertfall kan åpne for lufting. Det er knall for både miljøet og lommeboka å gjenbruke vinduer til drivhus. Bruk pinterest og youtube. Der vil du finne masse ideer og tips til hva du kan gjøre. Takk for tips Anonymkode: 242db...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå