AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Skrevet 25. mai 2019 Jeg er nå så heldig at jeg bør i en leilighet hvor jeg kan ha plantekasser på balkongen. Men jeg er litt usikker på hvordan det gjøres? Lecakuler + jord; vil det ikke bli liggende masse regnvann i bunnen med lecakulene? Eller fordamper det, og bidrar til å holde røttene fuktige? Hjelp!😄 Anonymkode: b8116...5fc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Du må ha dreneringshull i kassene hvis det ikke er det fra før. Hvis du borer et hull opp på siden av kassen, et par cm fra bunnen og fyller bunnen med leca e.l så har du et vannlager nederst men aldri for mye siden overflødig vann renner ut hullet. Det kan være lurt å legge et skille mellom leca og jord så det ikke blander seg, fiberduk e.l. Anonymkode: 3bbc6...82e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Aaah, tusen takk! Det gir mening! Anonymkode: b8116...5fc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Vet noen hvor man får tak i billig fiberduk, el.? Anonymkode: b8116...5fc
Frøkensina Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Etter en del erfaring har jeg funnet ut at det kommer an på planten/e og størrelsen på kassen eller potten om det er noe poeng med lecakuler. Men det har mye å si at de fleste balkongplantene mine står under tak så de vil aldri overvannes i langvarig regnvær. Om det er snakk om store og tørste planter som noen roser og klematis f.eks så prioriterer jeg at de får mer god jord over å bruke leca. Sommerblomster og planter som liker det tørrere kan godt ha leca eller mer sandblandet jord (særlig om det er snakk om litt størrelse på beholderne). Hull i bunnen så det blir drenering er derimot veldig viktig (jeg har et par små unntak der og med små veggbeholdere jeg planter f.eks. eføy i for sommeren). Et godt tips til kasser hvor jorden skal være næringsrik og vare noen år er å være påpasselig med å ikke bruke mye torvblandet jord eller blande den godt med kukompost. Torvjorda (de fleste jordsekkene) klapper sammen etterhvert og blir tett og næringsfattig.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #6 Skrevet 28. mai 2019 Takk for innspill! Disse står imidlertid under åpen himmel, så jeg ser for meg at drenering og lecakuler kan være veldig lurt😊 Anonymkode: b8116...5fc 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 28. mai 2019 #7 Skrevet 28. mai 2019 Du kan også legge lecakulene inn i en nylonstrømpe/strømpebukse eller lignende som du knyter igjen. Da kan du bruke lecakulene om igjen veldig lett. Altså pølse med lecakuler. Jeg vil anbefale deg hull i bunnen også. Da slipper røttene å stå i vann. Skal du lage vannlager så skal du bruke filtduk som trekker opp vann til røttene. Da må du vite hva du gjør. Det holder i massevis med lecakuler i strømper, hull i bunnen og jord.
Scherbatsky Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 Jeg brukte noen gamle t-skjorter som var stygge og ikke ble brukt, istedenfor fiberduk. 1
skrue Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 Om det er hull under uten skål under kassen kan du droppe leca eller noe annet. Er bare noe vits å bruk slikt om det blir stående vann nederst i kassen eller potten. Om det ikke brukes leca er det et poeng å dekke til hullene med en passende stein slik at jord ikke så lett renner rett ut. Vannet finner veien ut uansett. Om kassene er litt store ville jeg ha lage hull litt opp fra bunnen. Da må det leca eller tilsvarende til og du har et praktisk vannlager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå