Gå til innhold

Strålebehandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor fjernet nylig vev fra brystet. Legen sa at det ikke var kreft, men at cellene var i forstadiet til kreft. Jeg spurte om det betyr at de var på vei til å bli kreftceller, og de sa at sannsynligvis ikke. Så, hvis jeg forstår det riktig var de ikke kreftceller, og de skulle mest sannsynligvis ikke bli kreftceller, men at det var en liten sjanse for at de kunne være det og derfor måtte de fjerne det ..?

Nå fikk min mor beskjed om at hun skal ta strålebehandling 5 dager i uken i 3 uker. 
Er dette en normal prosedyre? Er det nødvendig? 

Mitt spørsmål er hovedsakelig om noen av dere har erfaring med det.  Hvordan blir man påvirket av strålebehandling? Kan man føre en vanlig hverdag den perioden eller blir man syk? Jeg gruer meg, kjenner jeg. Vet ikke helt hva vi skal forvente.

Anonymkode: b0ef5...410

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man blir vel ikke direkte syk av stråling, men klart det sliter på kroppen å gjøre det 5 ggr i uka over 3 uker. Må nok belage seg på å bli sår der hun får stråling. Veldig bra hun blir tatt godt vare på. Lykke til med mammaen din❤ 

Anonymkode: a0d4c...721

Skrevet

Er nok rimelig normalt å stråle området, for å være sikker på at alt blir borte og at det ikke utvikler seg til kreft. 

Hvordan man reagerer på strålebehandling er veldig individuelt, men min mor reiste til og fra behandling, og dro rett på jobb hver eneste dag - så hun tålte det veldig bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt stråling i hode/ansikt og hals, men det var seks ganger i uka over seks uker, og kombinert med cellegift og operasjoner, så det er kanskje ikke helt sammenlignbart. Jeg fikk også den sterkeste strålingen som var forsvarlig, så jeg fikk alvorlige bivirkninger av den hvor jeg blant annet mistet funksjoner. Funksjoner som ikke finnes der moren din skal stråles da. :)

Huden som stråles blir i praksis «solbrent», så det er viktig å unngå sol, vaske/tørke forsiktig og smøre godt med for eksempel blå Apobase. Og unngå sol på området i ganske lang tid etter behandlingen er over.

Man kan også oppleve å bli sliten av stråling, men det avhenger også av styrke og lengde. Jeg fikk beskjed om å hvile etter hver stråletime, men vet også at mange er i vanlig jobb under strålebehandling. Det er veldig individuelt.

Dessuten tar det et par uker før man merker noe til strålingen, som regel. Selv i mitt tilfelle. Og da er jo moren din snart ferdig uansett. :) 

Dere får nok mye informasjon før dere setter i gang, og dette skal nok gå veldig bra. :) Dere trenger ikke å bekymre dere.

Anonymkode: 306e9...13d

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål er hovedsakelig om noen av dere har erfaring med det.  Hvordan blir man påvirket av strålebehandling? Kan man føre en vanlig hverdag den perioden eller blir man syk? Jeg gruer meg, kjenner jeg. Vet ikke helt hva vi skal forvente.

Min mor hevdet hun ikke kjente noe av strålebehandlingen da hun fikk strålebehandlet lungekreft. Hun var innlagt på sykehus mens strålingen pågikk, men det var fordi hun måtte stråles langt hjemmefra og i tillegg hadde problemer med en fot etter en bruddskade et par måneder tidligere. (Flyttet etterhvert inn på sykehushotell da.) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanskelig å ha noen vanlig hverdag under strålebehandling med jobb og alt sånt. Stråletidene kan jo variere alt fra kl 7 til kl 15 de 5 dagene i uka og mange bor sånn til at de må være innlagt på sykehushotellet under behandlingen med permisjon på helg. Din mor hadde ikke blitt satt opp til strålebehandling om det ikke var nødvendig, så det trenger du ikke tvile på at det er. Noen merker ingenting av strålebehandling og noen blir kjempedårlige, det er umulig å si, men man blir nok ikke dårlig på samme vis når man stråles mot brystet kontra mot halsen, fordi halsen er mye mer skjør på det viset. 

Anonymkode: 75a48...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...