AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Skrevet 25. mai 2019 Jeg lurer på en ting... ordet særkullsbarn, er det ikke et annet ord for stebarn? Er man bare kjæreste/samboer så er det stebarn. Er man gift så er det særkullsbarn...eller? Anonymkode: bc240...676
Ullvott Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Det er bare ulike måter å uttrykke akkurat det samme. Bonusbarn er en tredje variant. Ikke avhengig av om man er gift. Mulig særkullsbarn brukes mest der det er både din(e), min(e) og vår(e), eller en kombinasjon av minst to av dem (dine + våre, mine + våre, dine + mine).
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Hvilket ord du bruker forteller hvem sitt barn det er. Mitt særkullsbarn er mannens stebarn og omvendt. Anonymkode: 19403...efc 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket ord du bruker forteller hvem sitt barn det er. Mitt særkullsbarn er mannens stebarn og omvendt. Anonymkode: 19403...efc ..... Men nå sier du noe helt annet en @Ullvott Det du sier er at særkullsbarn er mannens stebarn, og ikke ditt stebarn. Det er to helt forskjellige ting. Og det henger ikke på greip. Stebarn - mitt stebarn Særkullsbarn - hans stebarn altså mitt barn...? For å understreke brukte uttrykk her nå: Mine barn - mine barn fra et tidligere forhold Dine barn - partnerens barn fra et tidligere forhold Våre barn - felles biologiske barnDet over sier seg selv, men for å understreke altså. Stebarn - partnerens barn fra et tidligere forhold blir mine stebarn Særkullsbarn - ? Ullvott sier det er det samme som stebarn, altså særkullsbarn er partnerens barn fra et tidligere forhold. Du sier det er partnerens stebarn (ikke biologisk)... men da har jo ikke det barnet noen arverett (ser arv ofte blir nevnt i samme slengen på nett), så enten tar du feil eller så tar ullvott feil. Fordi dere sier to helt forskjellige ting nå. TS Anonymkode: bc240...676
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 Særkullsbarn - den ene sitt eget barn Anonymkode: 5cf29...30b 1
annebanane Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 Særkullsbarn er "mitt/mine barn biologiske barn fra tidligere". Dermed blir jo det partneren min sitt stebarn. Du kan også si det er partnerens særkullsbarn, men mitt stebarn. Både Ullvott og anonymbruker har rett.
Ullvott Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 (endret) Ingen av oss har vært helt presise. Et særkullsbarn har flere roller på en gang. Ditt særkullsbarn er ditt særkullsbarn (og ikke mannen din sitt barn). Mannen din kan omtale det samme barnet som «mitt stebarn» , «min kones barn fra første ekteskap», «min kones særkullsbarn», «mitt bonusbarn». Jeg var unøyaktig da jeg sa at særkullsbarn var ensbetydende med stebarn. Særkullsbarn kan bety stebarn, men det kan OGSÅ bety ditt eget barn fra f.eks første ekteskap. Jeg skrev visst samtidig som @Moonwalker, og det ser ut som om vi er enige. Håper det er blitt klarere nå. Endret 25. mai 2019 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 Særkullsbarn er en, i hovedsak, juridisk terminologi for stebarn. Anonymkode: 60232...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: ..... Men nå sier du noe helt annet en @Ullvott Det du sier er at særkullsbarn er mannens stebarn, og ikke ditt stebarn. Det er to helt forskjellige ting. Og det henger ikke på greip. Stebarn - mitt stebarn Særkullsbarn - hans stebarn altså mitt barn...? For å understreke brukte uttrykk her nå: Mine barn - mine barn fra et tidligere forhold Dine barn - partnerens barn fra et tidligere forhold Våre barn - felles biologiske barnDet over sier seg selv, men for å understreke altså. Stebarn - partnerens barn fra et tidligere forhold blir mine stebarn Særkullsbarn - ? Ullvott sier det er det samme som stebarn, altså særkullsbarn er partnerens barn fra et tidligere forhold. Du sier det er partnerens stebarn (ikke biologisk)... men da har jo ikke det barnet noen arverett (ser arv ofte blir nevnt i samme slengen på nett), så enten tar du feil eller så tar ullvott feil. Fordi dere sier to helt forskjellige ting nå. TS Anonymkode: bc240...676 Mitt særkullsbarn er mitt biologiske barn fra tidligere forhold, som blir mannens stebarn. Mannens særkullsbarn er mannens bilologiske barn fra tidligere, og mitt stebarn. Mitt særkullsbarn har arverett etter meg, men ikke etter min mann. (Hva Ullvott sier kan ikke jeg ta ansvar for.) Anonymkode: 19403...efc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 20 minutter siden, Moonwalker skrev: Særkullsbarn er "mitt/mine barn biologiske barn fra tidligere". Dermed blir jo det partneren min sitt stebarn. Du kan også si det er partnerens særkullsbarn, men mitt stebarn. Både Ullvott og anonymbruker har rett. Forvirrende 20 minutter siden, Ullvott skrev: Ingen av oss har vært helt presise. Et særkullsbarn har flere roller på en gang. Ditt særkullsbarn er ditt særkullsbarn (og ikke mannen din sitt barn). Mannen din kan omtale det samme barnet som «mitt stebarn» , «min kones barn fra første ekteskap», «min kones særkullsbarn», «mitt bonusbarn». Jeg var unøyaktig da jeg sa at særkullsbarn var ensbetydende med stebarn. Særkullsbarn kan bety stebarn, men det kan OGSÅ bety ditt eget barn fra f.eks første ekteskap. Jeg skrev visst samtidig som @Moonwalker, og det ser ut som om vi er enige. Håper det er blitt klarere nå. Ah så særkullsbarn er ditt eget barn men kan også brukes begge deler som du sier. Stebarn er partners barn. Veldig sært ord da, når det kan brukes begge veier, mens stebarn er jo kun den ene veien og lettere å vite hva man snakker om. ts Anonymkode: bc240...676
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Forvirrende Ah så særkullsbarn er ditt eget barn men kan også brukes begge deler som du sier. Stebarn er partners barn. Veldig sært ord da, når det kan brukes begge veier, mens stebarn er jo kun den ene veien og lettere å vite hva man snakker om. ts Anonymkode: bc240...676 Det stemmer ikke at særkullsbarn kan brukes begge veier. Mitt særkullsbarn er ikke mannens særkullsbarn. Du kan bruke særkullsbarn og stebarn om det samme barnet, men ikke i forhold til samme person. Akkurat som en sønn og en nevø kan være det samme barnet hvis jeg snakker om min sønn og min søsters nevø. Anonymkode: 19403...efc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #12 Skrevet 25. mai 2019 Vel, det betyr jo forsåvidt det samme. Men dette barnet er «særkullsbarn» juridisk sett, både for far, ny partner og alle andre. Mens stebarn er man bare for den nye partneren. I min tråd «skal særkullsbarna alltid være med på alt» valgte jeg helt bevisst bort ordet stebarn fordi barnet er jo bare stebarn til den nye partneren. Mens det handler om en hel familie. Derfor mener jeg «særkullsbarn» er mest presist i denne sammenhengen. Anonymkode: b3e2e...704
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #13 Skrevet 25. mai 2019 Særkullsbarn er mine barn og min mann sine stebarn Sett fra min manns ståsted, så er særkullsbarn hans barn, og mine stebarn. Verre er det ikke Anonymkode: 80ccb...d22
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #14 Skrevet 25. mai 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Forvirrende Ah så særkullsbarn er ditt eget barn men kan også brukes begge deler som du sier. Stebarn er partners barn. Veldig sært ord da, når det kan brukes begge veier, mens stebarn er jo kun den ene veien og lettere å vite hva man snakker om. ts Anonymkode: bc240...676 Det er da ikke forvirrende i det hele tatt? Virker som du har litt vondt for det. Anonymkode: 9b18b...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå