Gå til innhold

HVORFOR TVINGES FOLK TIL Å BRUKE SMARTTELEFONER?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater smarttelefoner. De er dyre, store, tunge, klumpete, har null batterilengde, blir bare ødelagt, må lades hele tiden og har aldri batteri når du trenger det mest. Men jeg elsker billigste Nokia og tilsvarende billig-telefoner. Jo færre funksjoner, jo bedre. Syns jeg. Sånne telefoner veier ingenting, tar ingen plass, koster nesten ingenting, har et batteri som kan vare i uker, varer i åresvis, tåler både drukningsulykker, fall fra stor høyde og du rekker skaffe deg ny lader lenge før batteriet er tomt om en kanin tygget i stykker laderen din. Hva er problemet tenker du kanskje? Kan du ikke bare tviholde på den billige dritt-telefonen når du liker den? Nei, tenk for det kan jeg tydeligvis ikke! For samfunnet presser meg til å kjøpe meg smarttelefon! Man gjør det er nesten kul umulig å komme rundt alle appene. App til ditt og app til datt. Har du ikke smarttelefon, ja da blir det dyrt for deg. Og husk å vær synsk så du ikke mister kodebrikken for bankID eller at den går tom for strøm like før selvangivelsen skal leveres eller du trenger helseopplysningene dine på ettermiddag eller i helgen, for ny kodebrikke skal med somlepost på 1-2 uker. JEG VIL IKKE HA EN SMARTTELEFON! Hvorfor er det ikke plass til oss teknologinektere?

Anonymkode: 003eb...c5c

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan flytte til en hytte langt ute i skauen, uten internett? Idunno.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Kanskje du kan flytte til en hytte langt ute i skauen, uten internett? Idunno.

Hvorfor det? Det hjelper i alle fall ikke! I skauen har du enda større behov for internet for å overleve.

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det hjelper i alle fall ikke! I skauen har du enda større behov for internet for å overleve.

ts

Ikke hvis du melder deg ut av samfunnet og begynner å dyrke din egen mat og jakte...

• Liker 6
Skrevet

Det er desverre blitt sånn, TS, at hvis du ikke kan å bruke en smarttelefon, da er du blitt analfabet i dagens moderne samfunn. Det er bare å innse det først som sist.

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater smarttelefoner. De er dyre, store, tunge, klumpete, har null batterilengde, blir bare ødelagt, må lades hele tiden og har aldri batteri når du trenger det mest. Men jeg elsker billigste Nokia og tilsvarende billig-telefoner. Jo færre funksjoner, jo bedre. Syns jeg.

Jeg synes også det. Da min smarttelefon ikke orket mer byttet jeg til en billig "dum" telefon. Har aldri angret. Internett, epost og alt annet ræl kan jeg få gjennom PC'n hjemme. Trenger ikke ha det i lomma. Er jeg på reise har jeg med et nettbrett i sekken, slik at jeg kan få sjekket epost, nyheter, og bruke nettbank. :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Skywalker skrev:

Jeg synes også det. Da min smarttelefon ikke orket mer byttet jeg til en billig "dum" telefon. Har aldri angret. Internett, epost og alt annet ræl kan jeg få gjennom PC'n hjemme. Trenger ikke ha det i lomma. Er jeg på reise har jeg med et nettbrett i sekken, slik at jeg kan få sjekket epost, nyheter, og bruke nettbank. :)

❤️ Ikke sant! Dumtelefoner er herlige! Både kostnadsmessig og praktisk sett passer de livsstilen min mye bedre enn smarttelefoner. Det er bare så forbasket at av og til så skjer det uforusette ting der nødløsninger for viktige nett-funksjoner typisk baserer seg på apper og overhodet ikke tar høyde for at alle ikke kan laste ned den appen som løser problemet.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo absolutt mulig å ha en «dumtelefon» som du bruker i det daglige, også ha en smarttelefon, nettbrett eller laptop hjemme som kan bruke til de tingene - som nettbank, e-post og alt annet. Man trenger kanskje endel av funksjonene på smarttelefonen, men det er helt frivillig å ha dem i lomma hele tiden! 

Anonymkode: 4593f...71f

• Liker 6
Skrevet

Har aldri opplevd å måtte ha en smarttelefon til noe som helst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad du får kodebrikke. Snart er det vel slutt på den og..

Anonymkode: 55019...570

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det blir jo litt som å være stor motstander av at alle må kunne lese og skrive i perioden der det ble stadig mindre vanlig å være analfabet i Norge. 

Eller å klage over telefonen, fordi man synes det er så koselig å vente 5-6 uker på at brevet fra slektningen i USA skal komme frem. 

Anonymkode: 38a20...8b8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker smarttelefoner, men det irriterer meg at man nå nærmest presses ha diverse store, tunge, plasskrevende apper på dem. Man kan for eksempel ikke kjøpe månedskort til Vy over disk hvis man ikke bor i en av de store byene. Man må ha appen og kjøpe der. For at sønnen vår skulle kunne laste den ned måtte vi kjøpe ny telefon for den fikk alt til å henge på den gamle. Han kunne slettet Snapchat for å få den til å fungere, men det er jo sosialt selvmord for en ungdom. Hersens apper!

Anonymkode: abc01...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det blir jo litt som å være stor motstander av at alle må kunne lese og skrive i perioden der det ble stadig mindre vanlig å være analfabet i Norge. 

Eller å klage over telefonen, fordi man synes det er så koselig å vente 5-6 uker på at brevet fra slektningen i USA skal komme frem. 

Nei, det er ikke det samme! Jeg syns også det rimelig dristig å kalle andre dumpapper når man selv ikke engang ser problemet med at folk settes i situasjoner der de ikke kan få logget seg inn på funskjoner som helsenorge, altinn osv uten app pga oh the irony: sikkerhetsmessige årsaker!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det samme! Jeg syns også det rimelig dristig å kalle andre dumpapper når man selv ikke engang ser problemet med at folk settes i situasjoner der de ikke kan få logget seg inn på funskjoner som helsenorge, altinn osv uten app pga oh the irony: sikkerhetsmessige årsaker!

Jeg har aldri kalt noen for noe. 

Jeg er kun av den meningen at smartelefoner er et fantastisk steg på utviklingen. Der jeg har tilgang til absolutt alt. Kan betale og overføre penger, styre alarmsystemet, chatte med venner, knipse et bilde når som helst, styre varmepumpa, sette på strøm på hytta, høre på musikk, se hvem som ringer på hjemme (kamera), undersøke rating på restauranter i området, føre handlelister og huskelister, får varsel om bursdager, ha alt av flybilletter, konsertbilletter osv, bestille taxi, oversette en japansk meny, sjekke kjernetemperaturen på oksesteken i ovnen...... for å nevne noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri kalt noen for noe. 

Jeg er kun av den meningen at smartelefoner er et fantastisk steg på utviklingen. Der jeg har tilgang til absolutt alt. Kan betale og overføre penger, styre alarmsystemet, chatte med venner, knipse et bilde når som helst, styre varmepumpa, sette på strøm på hytta, høre på musikk, se hvem som ringer på hjemme (kamera), undersøke rating på restauranter i området, føre handlelister og huskelister, får varsel om bursdager, ha alt av flybilletter, konsertbilletter osv, bestille taxi, oversette en japansk meny, sjekke kjernetemperaturen på oksesteken i ovnen...... for å nevne noe. 

Beklager, jeg kan ikke relatere til denne typen overpriviligert pengesløsing av et liv og (*gjesp) detaljstyring.

ts

• Liker 2
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Denne tråden fikk meg til å tenke på både pappa og broren min, de tenker likt som deg, TS. Du har min støtte forresten, jeg er enig i mye av det du skriver. Det er utrolig hvor utestengt man blir om man ikke har smarttelefon, app til ditt og datt, link man kan få tilsendt på mobilen for å registrere et medlemskap der og da, og den Æ-greia fra Rema 1000 for eksempel. 

Sistnevnte fikk meg til å tenke på en gang pappa sto i kassa og skulle betale på Rema, med sin lille gamle Nokia i lomma. Han ble spurt av kassadama om han hadde Æ og da ble han litt fyrt opp av enda et press om disse smarttelefonene. Han dro opp Nokia-telefonen, viste den og spurte om hun kunne hjelpe å laste ned appen for han... :fnise: Skulle sett ansiktsuttrykket på kassadama da :hoho:

Skrevet

Noe som ergret meg veldig med smarttelefonen var alle de unødvendige appene som fulgte med, der en del av dem ikke en gang lot seg fjerne. Og dette ustanselige maset om oppdateringer av alle disse appenene. Når man har en PC hjemme og et nettbrett til reiser, er det veldig befriende å å ha en telefon der å ringe og sende/motta SMS er hovedfunksjonene. På telefonen mener jeg at god batteritid er mye viktigere enn alt appestyret.

Men særlig unge i dag hadde vel ikke overlevd min barndom, der man til nød hadde en fasttelefon plugget i veggen hjemme. Eller måtte løpe til naboen for å låne telefonen i nødtilfeller. Eller stå i kø foran en telefonkiosk. ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, Skywalker said:

Men særlig unge i dag hadde vel ikke overlevd min barndom, der man til nød hadde en fasttelefon plugget i veggen hjemme. Eller måtte løpe til naboen for å låne telefonen i nødtilfeller. Eller stå i kø foran en telefonkiosk. ;)

Jeg er ikke så veldig gammel, men jeg husker da en barndom uten mobiltelefoner. At dere ikke liker smarttelefoner er uproblematisk, men at det er et veldig praktisk verktøy er også udiskutabelt. 

Anonymkode: d6bf6...681

• Liker 6
Skrevet (endret)

Smartelefoner har sine fordeler og ulemper. Det som irriterer meg nå er at i nåværende jobb er vi mer eller mindre tvunger til å bruke en app for innlogginng på jobb. Denne tar mye strøm og krever for enkelte GPS. En på jobb hadde så gammel smarttelefon at hun så seg nødt til å kjøpe ny for å få appen til å virke. Det verste er at dette er et krav ifra Arbeidstilsynet visstnok.:angry:

Endret av Cordelia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste grunnen til at jeg har smarttelefon er at jeg trenger på jobb. Hadde klart meg fint med en dum telefon. Men ser jo hvor fortapt svigerfar er med sin semi dumme.

Anonymkode: 855b8...71e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...