Gå til innhold

Feriekomplikasjoner med særkullsbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med dine og våre barn, han har en fra før. Hans er 14, våre felles er 4 og 1 år, feriebehovene er veldig ulike. Samboer er permitert fra sin jobb dessverre, hvilket betyr stram økonomi. Lista for ferie for oss alle i år er derfor lagt lavt (campingplass), helt inntil samboer kommer og sier at hans sønn vil at de skal reise til London. Jeg er i jobb og sambo mener at jeg skal betale mesteparten av turen for ham og sønnen, og at jeg skal avlyse ferien vi hadde tenkt å ha alle sammen for å finansiere deres tur.

I tillegg kommer at samboer, jeg og felles barn skal reise til mine foreldre i Spania i to uker hvor hans sønn er på ferie med sin mor. Samboer mener vi bør avlyse. Men her har mine foreldre spandert turen fordi de bor store deler av året i Spania og de ønsker å se oss og sine barnebarn. De kjenner til våre økonomiske utfordringer for øyeblikket. Samboers sønn har ikke noen interesse av å være hos mine foreldre, så derfor er den ferien lagt utenom den delen av ferien han er hos oss. Samboer mener jeg skal be om å få pengene fra foreldrene mine til å bruke på annet, innkludert han og sønnens tur til London. Jeg har sagt det er helt uholdbart. Dette går ikke.

Ikke skla jeg betale for samboer og hans sønns feire mens vi andre sitter hjemme. Og ikke kan det være urettferdig at vi reiser til Spania for å møte min famlile når hans sønn er på annen ferie med sin mio

Anonymkode: 7c2bf...aca

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det han tenker med egentlig? eller skylder du han penger eller hvordan er det?

Anonymkode: 209c8...8a8

• Liker 15
Skrevet

Jeg tenker at han er en stor egoist.  Dine foreldre betaler turen til Spania for at de skal få tilbringe tid sammen med dere.  Jeg hadde blitt rasende hvis min datter da brukte pengene til noe annet enn flybilletter til Spania.  Det går rett og slett ikke an. Når han er permittert fra sin jobb, så er det han som må sette bremsene på i forhold til sin sønn.  Londontur har han ikke råd til og det burde en voksen mann selv forstå.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal dere på campingtur for når dette skal til Spania om økonomien er så stram? Ellers helt enig med deg.  Hva har fått han til å tenke på London?

Anonymkode: 7c002...577

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han kan reise på London tur med sønn men han får betale selv,  noe annet er uaktuelt!  

Jeg er kjærest med en som har to barn. Jeg betaler gjerne halvparten når vi gjør ting  felles men å betale når kun dem skal det er uaktuelt. 

Anonymkode: 68735...659

• Liker 6
Skrevet

Hvordan er han som partner ellers? Dette var helt urimelig! 

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie med dine og våre barn, han har en fra før. Hans er 14, våre felles er 4 og 1 år, feriebehovene er veldig ulike. Samboer er permitert fra sin jobb dessverre, hvilket betyr stram økonomi. Lista for ferie for oss alle i år er derfor lagt lavt (campingplass), helt inntil samboer kommer og sier at hans sønn vil at de skal reise til London. Jeg er i jobb og sambo mener at jeg skal betale mesteparten av turen for ham og sønnen, og at jeg skal avlyse ferien vi hadde tenkt å ha alle sammen for å finansiere deres tur.

I tillegg kommer at samboer, jeg og felles barn skal reise til mine foreldre i Spania i to uker hvor hans sønn er på ferie med sin mor. Samboer mener vi bør avlyse. Men her har mine foreldre spandert turen fordi de bor store deler av året i Spania og de ønsker å se oss og sine barnebarn. De kjenner til våre økonomiske utfordringer for øyeblikket. Samboers sønn har ikke noen interesse av å være hos mine foreldre, så derfor er den ferien lagt utenom den delen av ferien han er hos oss. Samboer mener jeg skal be om å få pengene fra foreldrene mine til å bruke på annet, innkludert han og sønnens tur til London. Jeg har sagt det er helt uholdbart. Dette går ikke.

Ikke skla jeg betale for samboer og hans sønns feire mens vi andre sitter hjemme. Og ikke kan det være urettferdig at vi reiser til Spania for å møte min famlile når hans sønn er på annen ferie med sin mio

Herregud som han skjemmer bort den gutten da. Nå må han bruke vettet. Sønnen kan ikke få vilja si på absolutt alt. 

• Liker 5
Skrevet

Har vært 14-åringen selv i dette tilfellet, og opplevde det som utrolig sårt at pappa dro på egne ferieturer med "sin" familie der jeg og mine søsken ikke var invitert. Husker selv en lignende situasjon der jeg etterspurte alenetid/ferietur kun med pappa fordi jeg ikke følte meg helt velkommen i hans nye familie med ny kone - og får skikkelig flashback når jeg leser innlegget!

En hel London-tur derimot var kanskje litt i overkant. Deler de en felles hobby eller interesse de kunne gjort sammen i noen dager? For min del var alt jeg ville ha en fisketur f.eks. 

Vil også råde deg til å invitere gutten med på familieturen uavhengig om du tenker han ikke vil/synss det er kjedelig. Det handle om å føle seg velkommen og inkludert! Kanskje er han ikke så interessert i å bruke tid med dine foreldre, men han vil kanskje være med søskene sine og faren? Forhåpentligvis skal dere være sammen i flere år fremover, så da kan vel likegjerne gutten få et ok forhold til sine ekstra-besteforeldre? 

For meg virker det som om du ikke omfavner han i deres bonusfamilie, og at du kun ser på han som et økonomisk sug fordi han ikke er "din". Når man er i er forhold må man gi og ta, og akkurat nå trenger partneren din og hans gutt litt ekstra støtte! Neste gang går det andre veien.

• Liker 31
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig spesielt. Alle (unntatt din samborer) forstår at dine foreldres penger ikke skal brukes på at han og hans sønn drar til London.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Oi oi, dumpe alarm!!

Anonymkode: e1bd1...a21

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oj, dette er noe av det drøyeste jeg har lest her inne på ei stund. Han er selvsagt utrolig urimelig! 

Dere er i en vanskelig økonomisk situasjon nå, og da må selvsagt London-turen vente. Far bør etterstrebe å finne på noe med sønnen bare de to, men London er alt for ekstravagant i forhold til situasjonen nå! Han kan eventuelt låne (låne!) penger av TS for å finansiere en mindre tur/opplevelse med sønnen i sommer, også får London bli når han har bedre økonomi. Sønnen må jo vise forståelse for at 

At TS skal avlyse fellesferien med camping, er jo helt urimelig. Regner med at 14-åringen er invitert på denne, så her blir det likt for alle barna i familien - selv om jeg naturligvis forstår at campingferie ikke står øverst på lista til en 14-åring. Da må man jo bare forklare at dessverre må det bli slik i år, og at kulere turer vil komme et annet år. 

Enda drøyere er det jo at mannen til TS mener TS skal gå til foreldrene og be om «å få penger». Ubeskrivelig frekt når noen vil gi deg en tur i gave å si, «nei, vi gidder ikke reise på ferie med dere, men kan vi få pengene å gjøre noe annet gøy med?» Foreldrene til TS har jo invitert dem for å være sammen med barnebarn. Kan forstå at det er litt sårt for sønn (14) å ikke få Spania-tur, men han skal jo på annen ferie med sin mor da... 

Anonymkode: cf9b3...e82

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Far og sønn bør definitivt gjøre noe sammen, men det må kunne gå an å gjøre noe billig. Telttur/fisketur eller lignende. 

Anonymkode: c9068...0ae

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Han må jo gjerne dra på tur alene, men da må han betale selv også. 

Anonymkode: 5e5dd...3db

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ønsket til samboeren din, men da er han nødt til å betale for den selv. Har man ikke råd, så har man ikke råd :). Det er urimelig at all ferie for hele familien skal avlyses så en får en tur. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere dropper både camping og London, og setter pengene på bufferkonto. Ferie prioriteres ikke når økonomien er så stram. 

Samboer tar av egne penger og finner på noe kjekt med sønnen, innenfor hva han selv har råd til. 

Dere drar til Spania som planlagt, samboeren kan sitte hjemme og furte om han heller vil det. 

Anonymkode: 5e639...8e3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboers sønn har ikke noen interesse av å være hos mine foreldre, så derfor er den ferien lagt utenom den delen av ferien han er hos oss. 

Har dere spurt sønnen om han vil være med? 

Anonymkode: be462...640

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det håper jeg virkelig... 

Anonymkode: e70eb...55e

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg tenker at jeg hadde ledd høyt og bedt han snu på situasjonen om du hadde bedt om det samme. Godt dere har separat økonomi, for han der hadde jeg ikke stolt på for fem flate øre. 

HAN er uten jobb. Det er HANS sønn og han ønsker at de to skal få en luksusferie han ikke har råd til på bekostning av deg og deres felles barn. Altså hallo i luken? Er det noen hjemme?

Du ber han si at om han skal ha en ferie han ikke har råd til med sønnen sin så får han få seg en jobb først så han har råd til å betale for den. Det er sånn det fungerer i den virkelige verden. 

Håper han ikke er dum nok til å ta opp et forbrukslån for dette.

Har han vært like dust på sånt tidligere?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg virkelig... 

Anonymkode: e70eb...55e

Vil tro det siden sønnen sier han ikke er interessert i å være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...