AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 Aner ikke om dette er riktig underforum, men lurer på om noen har vært ute for liknende: En bolig på et tettsted der det er dårlig med bredbånd og ikke fiber. Huset ligger ikke i sikt til mast og vi prøver å finne ut av hvordan det er mulig å få nett i boligen vi vurderer å kjøpe. Har kontaktet alle lokale leverandører + selvfølgelig Telenor, Ice, Telia. Alle sier de ikke leverer til området. Ice sier de har basis dekning der men var ærlige og sa det var et sjansespill om man får sendt mail eller ikke. Huset har ikke fasttelefon. Men er det mulig å få lagt kabel så en får fasttelefon og kan få nett via det? Det ligger en skole noen hundre meter unna og de har selvfølgelig nett. Men de visste ikke hvilken leverandør de hadde...!? Kanskje skolen ligger i sikt for masten... ikke vet jeg. Kostnadene er ikke så viktige. Spørsmålet er om det er mulig, eller om man kan risikere å bo et sted der det er umulig å få nett. Anonymkode: f3ab3...9bb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #2 Skrevet 24. mai 2019 Vi har en bolig hvor ingen av leverandørene kunne levere verken nett, fiber eller kabel-TV da vi flyttet hit. Det lå imidlertid fastlinje inn til huset fra gammelt av, så da kunne Homenet levere internett via den. Vi måtte betale litt ekstra for nett siden vi ikke hadde fasttelefon, men vi fikk i alle fall nett. Riktignok tregt når vi var vant med fiber (mener det var 40 ned, 10 opp), men det virket. Hva med å høre om Telenor kan levere fastlinje til huset, og Homenet da kan levere nett? Anonymkode: c2a01...d4f 1
petterm Skrevet 24. mai 2019 #3 Skrevet 24. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke om dette er riktig underforum, men lurer på om noen har vært ute for liknende: En bolig på et tettsted der det er dårlig med bredbånd og ikke fiber. Huset ligger ikke i sikt til mast og vi prøver å finne ut av hvordan det er mulig å få nett i boligen vi vurderer å kjøpe. Har kontaktet alle lokale leverandører + selvfølgelig Telenor, Ice, Telia. Alle sier de ikke leverer til området. Ice sier de har basis dekning der men var ærlige og sa det var et sjansespill om man får sendt mail eller ikke. Huset har ikke fasttelefon. Men er det mulig å få lagt kabel så en får fasttelefon og kan få nett via det? Det ligger en skole noen hundre meter unna og de har selvfølgelig nett. Men de visste ikke hvilken leverandør de hadde...!? Kanskje skolen ligger i sikt for masten... ikke vet jeg. Kostnadene er ikke så viktige. Spørsmålet er om det er mulig, eller om man kan risikere å bo et sted der det er umulig å få nett. Anonymkode: f3ab3...9bb Tror ikke du vil få fasttelefon /kobberlinje i dag. Jeg ser for meg noen aktuelle alternativer: Hvis kostnad ikke er et problem, begynn med å sjekke med skoleeier (kommunen) hvem som leverer til skolen. Mange steder er det lokale selskap som leverer fiber eller bruker radioteknologi for å levere internett. Hør med kommunens it avdeling hvem som er aktuelle leverandører i området. Hør om det er mulig å få levert bedriftsabonnement. Det er ofte lettere fordi de kan ha lengere bindingstid. Bedrifter er også ofte villig til å betale betydelige beløp for å få nett, gjerne flere hundre tusen kroner. Et annet alternativ er å høre med kommunen hvilke deler av bygda som har godt internett.. Hvis du har fri sikt til noen med godt internett kan du sjekke om de kan være interessert i å dele nett med dere, eller du betaler for å ha et ekstra abonnement hos de, og så bruker du en trådløs løsning for å få nett hjem, feks https://www.dustinhome.no/product/5011070236/sxt-sa5-ac-wireless-access-point-80211ac-poe 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke om dette er riktig underforum, men lurer på om noen har vært ute for liknende: En bolig på et tettsted der det er dårlig med bredbånd og ikke fiber. Huset ligger ikke i sikt til mast og vi prøver å finne ut av hvordan det er mulig å få nett i boligen vi vurderer å kjøpe. Har kontaktet alle lokale leverandører + selvfølgelig Telenor, Ice, Telia. Alle sier de ikke leverer til området. Ice sier de har basis dekning der men var ærlige og sa det var et sjansespill om man får sendt mail eller ikke. Huset har ikke fasttelefon. Men er det mulig å få lagt kabel så en får fasttelefon og kan få nett via det? Det ligger en skole noen hundre meter unna og de har selvfølgelig nett. Men de visste ikke hvilken leverandør de hadde...!? Kanskje skolen ligger i sikt for masten... ikke vet jeg. Kostnadene er ikke så viktige. Spørsmålet er om det er mulig, eller om man kan risikere å bo et sted der det er umulig å få nett. Anonymkode: f3ab3...9bb Det er altså ikke 4g i det hele tatt i området? Anonymkode: 501a9...bfe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er altså ikke 4g i det hele tatt i området? Anonymkode: 501a9...bfe Det er dekning på mobiltelefon med Telenor. Anonymkode: f3ab3...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 10 timer siden, petterm skrev: Tror ikke du vil få fasttelefon /kobberlinje i dag. Jeg ser for meg noen aktuelle alternativer: Hvis kostnad ikke er et problem, begynn med å sjekke med skoleeier (kommunen) hvem som leverer til skolen. Mange steder er det lokale selskap som leverer fiber eller bruker radioteknologi for å levere internett. Hør med kommunens it avdeling hvem som er aktuelle leverandører i området. Hør om det er mulig å få levert bedriftsabonnement. Det er ofte lettere fordi de kan ha lengere bindingstid. Bedrifter er også ofte villig til å betale betydelige beløp for å få nett, gjerne flere hundre tusen kroner. Et annet alternativ er å høre med kommunen hvilke deler av bygda som har godt internett.. Hvis du har fri sikt til noen med godt internett kan du sjekke om de kan være interessert i å dele nett med dere, eller du betaler for å ha et ekstra abonnement hos de, og så bruker du en trådløs løsning for å få nett hjem, feks https://www.dustinhome.no/product/5011070236/sxt-sa5-ac-wireless-access-point-80211ac-poe Ja er usikker på om de legger opp fasttelefon i en tid de vel holder på å fase ut fasttelefon... Har sjekket med skole og kommune, men merkelig nok kan de ikke svare på hvem som leverer nett i området. Men skal ringe igjen, for det er pussig at ingen kan svare på det. Det siste tipset med å dele nett med en nabo var veldig godt! Jeg skal undersøke dette på mandag! Tusen takk for tips! TS Anonymkode: f3ab3...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dekning på mobiltelefon med Telenor. Anonymkode: f3ab3...9bb Ok, men er det 4g? Isf trenger du ikke noe annet. Da kan du få mobilt bredbånd. Anonymkode: 501a9...bfe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men er det 4g? Isf trenger du ikke noe annet. Da kan du få mobilt bredbånd. Anonymkode: 501a9...bfe Jeg vet ikke. Det Telenor sier er at det kan gå med mobilt bredbånd, men det er ikke veldig bra. ICE sier de har basis dekning i områrdet som er såpass basis at en skal være heldig hvis man får sendt en mail. Jeg jobber hjemmefra så jeg kan ikke ha et ustabilt mobilt bredbånd. Anonymkode: f3ab3...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke. Det Telenor sier er at det kan gå med mobilt bredbånd, men det er ikke veldig bra. ICE sier de har basis dekning i områrdet som er såpass basis at en skal være heldig hvis man får sendt en mail. Jeg jobber hjemmefra så jeg kan ikke ha et ustabilt mobilt bredbånd. Anonymkode: f3ab3...9bb Det er veldig enkelt å sjekke... Slå på det mobile bredbåndet på din mobil og se etter 4g-tegnet. Eller 4g+-tegnet. Har du dette er du rimelig safe. Eller spør noen som holder til der, om du ikke er på stedet selv. Anonymkode: 501a9...bfe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig enkelt å sjekke... Slå på det mobile bredbåndet på din mobil og se etter 4g-tegnet. Eller 4g+-tegnet. Har du dette er du rimelig safe. Eller spør noen som holder til der, om du ikke er på stedet selv. Anonymkode: 501a9...bfe Ja det var i hvert fall ikke 4G +, så da er det antagelig kun 4 G eller hva som er den dårligste dekniingen. Telenor sier selv at det er den laveste/dårligste dekningen i området på mobilt bredbånd. Anonymkode: f3ab3...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det var i hvert fall ikke 4G +, så da er det antagelig kun 4 G eller hva som er den dårligste dekniingen. Telenor sier selv at det er den laveste/dårligste dekningen i området på mobilt bredbånd. Anonymkode: f3ab3...9bb Isf er det 2G og fullstendig ubrukelig...men om de mente 4G, er det håp. Telenor, Telia og ICE har dekningskart på sine nettsider. Dert kan man se og få en veldig god pekepinn på hvordan det ligger an:-). Men det beste er self å sjekke selv. Dagens mobile modemer kan også benytte eksterne antenner, så man er ikke nødvendigvis helt lost om man ikke får det inn på mobilen. Anonymkode: 501a9...bfe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #12 Skrevet 25. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Isf er det 2G og fullstendig ubrukelig...men om de mente 4G, er det håp. Telenor, Telia og ICE har dekningskart på sine nettsider. Dert kan man se og få en veldig god pekepinn på hvordan det ligger an:-). Men det beste er self å sjekke selv. Dagens mobile modemer kan også benytte eksterne antenner, så man er ikke nødvendigvis helt lost om man ikke får det inn på mobilen. Anonymkode: 501a9...bfe Dekningskartene hos de du nevner viser dårligste dekningen hos alle i dette området og de sier det selv når jeg har ringt de. Derfor er jeg ikke så interessert i å satse på mobilt nett. Anonymkode: f3ab3...9bb
FrodeF Skrevet 25. mai 2019 #13 Skrevet 25. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var i hvert fall ikke 4G +, så da er det antagelig kun 4 G eller hva som er den dårligste dekniingen. Telenor sier selv at det er den laveste/dårligste dekningen i området på mobilt bredbånd. Anonymkode: f3ab3...9bb I alle dager. Kan du ikke kjøre en speedtest for å sjekke hvor raskt nett du får via mobil? Ikke vær så tafatt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #14 Skrevet 25. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dekningskartene hos de du nevner viser dårligste dekningen hos alle i dette området og de sier det selv når jeg har ringt de. Derfor er jeg ikke så interessert i å satse på mobilt nett. Anonymkode: f3ab3...9bb Da kan du mulig gå for bredbånd via satellitt.. Tooway og Satnett er gode leverandører på dette. Funker fjell også. Anonymkode: 501a9...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #15 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, FrodeF skrev: I alle dager. Kan du ikke kjøre en speedtest for å sjekke hvor raskt nett du får via mobil? Ikke vær så tafatt. Jøss. Huset ligger 1700 km fra her jeg bor nå og jeg har bedt meglere sjekke saken nærmere. Tafatt er jeg nå i hvert fall ikke. Anonymkode: f3ab3...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #16 Skrevet 25. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da kan du mulig gå for bredbånd via satellitt.. Tooway og Satnett er gode leverandører på dette. Funker fjell også. Anonymkode: 501a9...bfe Ok. Så det er en mulighet også? Da skal jeg sjekke. Takk for tips! Anonymkode: f3ab3...9bb
Vox_populi Skrevet 25. mai 2019 #17 Skrevet 25. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan du mulig gå for bredbånd via satellitt.. Tooway og Satnett er gode leverandører på dette. Funker fjell også. Anonymkode: 501a9...bfe Via bredbånd benytter satellitt. Eneste krav er at du må har fri sikt mot sør, 10° eller 20° over horisonten (Nord-/Sør-Norge). Fri installasjon, men regn 838 kr/mnd for toppfart (50 Mb/s). Lite egnet til visse online spill, visstnok, men fungerer ellers prikkfritt. "Tak" på 100GB/mnd, etter det går farten ned, men 100GB er jo mye, da.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #18 Skrevet 25. mai 2019 Nå har jeg snakket med Telenor for tredje gang. Fikk beskjed om at de ikke kan levere hverken fasttelefon eller bredbånd til den boligen. TS Anonymkode: f3ab3...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #19 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg snakket med Telenor for tredje gang. Fikk beskjed om at de ikke kan levere hverken fasttelefon eller bredbånd til den boligen. TS Anonymkode: f3ab3...9bb Om du oppgir adresse, kan jeg foreta en omfattende sjekk for deg. Anonymkode: 501a9...bfe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #20 Skrevet 25. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du oppgir adresse, kan jeg foreta en omfattende sjekk for deg. Anonymkode: 501a9...bfe Det er ikke veinavn men det er i Røsvik i Sørfold kommune i Nordland. Postnummer 8220 Gnr 66 Bnr 24. TS Anonymkode: f3ab3...9bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå