AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 Skal nå kjøpe nytt bilsete, og det er jo et hav av ulike modeller. Så hvilket sete skal jeg velge? Blir veldig glad om noen vil dele erfaringer 😊 Jenta mi er 7 mnd, og kan utgangspunktet bruke setet vi har en god stund til. Men ettersom vi ikke er så fornøyd med setet hun har nå, tenker vi likså godt å bytte vekk babysetet til et småbarnsete. Dette er momenter jeg har tenkt på: - Et absolutt krav er at setet er bakovervendt! - Isofix går jo kun opp til 18 kg. Mens stoler som festes med belte kan være bakovervendt til 25 kg. Har isofix i bilen. Hva bør vi gå for? - Hva med roterbart sete som kan roteres slik at barnet settes rett inn når man åpner døra. Ser veldig praktisk ut, men er det så genialt som det ser ut til? - Benplass; noen seter som har bedre plassen enn andre? Kom med innspill! Anonymkode: 788f8...f5e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Skrevet 25. mai 2019 Snakk med butikken. Alle barneseter som selges i Norge nå er bra og ingen til så små unger er fremovervendt. Du må uansett ha ett nytt sete før ungen blir 18 kg så gå for isofix for enkelheten sin skyld. Anonymkode: 4fa71...e8c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Mitt beste tips er å kjøpe et beltemontert sete først som sist. Vi er kjempefornøyde med Axkid minikid og vi har britax twoway som genialt sete nr to. Helt supert å ha med seg på reise, barnet sitter fint både i fly, buss og bil. Vi har hatt cybex sirona med isofix, det ble for lite og trangt før vektgrensen ble nådd. Det positive med isofix er at det er lettvint å bytte mellom biler, og lavere risiko for monteringsfeil. Axkid synes jeg var litt kronglete å montere de første gangene, twoway er enklere. Men med bittelitt øvelse går det veldig fint. Med disse to setene, og lignende seter er ikke dårlig plass et tema en gang. Frøkna sitter som en dronning i veldig lang tid fremover. Hun er 4,5 år og ca 105 cm nå. Jeg er dog ikke enig i at man bør basere sitt valg på råd fra forhandlere, det er mange rare råd der ute og mange som mangler mye kunnskap om bilsikring. Anonymkode: 1dfa2...e92 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 Kjøp et beltemontert som passer i bilen. Vi skal kjøpe maxway plus. Anonymkode: 03db8...d15
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #5 Skrevet 25. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk med butikken. Alle barneseter som selges i Norge nå er bra og ingen til så små unger er fremovervendt. Du må uansett ha ett nytt sete før ungen blir 18 kg så gå for isofix for enkelheten sin skyld. Anonymkode: 4fa71...e8c Alle seter er kanskje bra, men noen er betydelig bedre (og dyrere)... Ettersom vi er så misfornøyd med setet vi har, tenker jeg å gjøre litt ekstra innsats for å finne et godt ett som vi kan ha i flere år. Enkelt å gå for isofix ja, men hvorfor må vi uansett ha et nytt sete før ungen er 18 kg? Det skjønte jeg ikke... 🤷♀️ -TS Anonymkode: 788f8...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #6 Skrevet 25. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste tips er å kjøpe et beltemontert sete først som sist. Vi er kjempefornøyde med Axkid minikid og vi har britax twoway som genialt sete nr to. Helt supert å ha med seg på reise, barnet sitter fint både i fly, buss og bil. Vi har hatt cybex sirona med isofix, det ble for lite og trangt før vektgrensen ble nådd. Det positive med isofix er at det er lettvint å bytte mellom biler, og lavere risiko for monteringsfeil. Axkid synes jeg var litt kronglete å montere de første gangene, twoway er enklere. Men med bittelitt øvelse går det veldig fint. Med disse to setene, og lignende seter er ikke dårlig plass et tema en gang. Frøkna sitter som en dronning i veldig lang tid fremover. Hun er 4,5 år og ca 105 cm nå. Jeg er dog ikke enig i at man bør basere sitt valg på råd fra forhandlere, det er mange rare råd der ute og mange som mangler mye kunnskap om bilsikring. Anonymkode: 1dfa2...e92 Takk for innspill. Sitter jenta dere fortsatt bakovervendt, eller har dere snudd hun? Anonymkode: 788f8...f5e
Minlillelykke Skrevet 25. mai 2019 #7 Skrevet 25. mai 2019 Axkid rekid varer lenge har jeg lest. Festes med isofix til 18 kg og belte frem til 25 kg. Evt har du klippan century og britax max way plus. Vi har selv hatt BeSafe iZi plus til våre og likt de godt, ulempen er at de tr vanvittig mye plass. 2
Sushi Skrevet 25. mai 2019 #8 Skrevet 25. mai 2019 Vi bytta også ved 8-9-måneders alder fordi barna ikke trivdes i babysetet. Da kjøpte vi Britax Max-way, og har vært veldig fornøyde med det. Vi har barn som er lange for alderen, men de har likevel kunnet bruke setet lenge. Eldste brukte det til hun var 5,5 år. Minsten er 5 år og bruker det fortsatt. Vi har middels stor bil, men setet passer også i besteforeldrenes lille bil. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill. Sitter jenta dere fortsatt bakovervendt, eller har dere snudd hun? Anonymkode: 788f8...f5e Bakover og blir nok sittende slik noen år til. Eldste barnet satt bakover til det begynte på skolen. Anonymkode: 1dfa2...e92 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Snakk med butikken. Alle barneseter som selges i Norge nå er bra og ingen til så små unger er fremovervendt. Du må uansett ha ett nytt sete før ungen blir 18 kg så gå for isofix for enkelheten sin skyld. Anonymkode: 4fa71...e8c Mange butikker er helt håpløse på bilsikring, så jeg ville ikke stolt blindt på personalet. Dessuten kan de ha interne konkurranser om å selge mest av den og den modellen, osv. Så du vet aldri at rådene du får er riktige for deg, ditt barn og din bil. Jeg har en britax swingfix(isofix, kan roteres) i hovedbilen, og likte den veldig godt fra mini var på den alderen. Nå er han 14mnd,og vi har kjøpt en maxway plus til bil nr. 2, siden den da kan vare ut bakovervendtperioden. Han sitter mye bedre i maxway plus nå når han er litt større (83cm, 10,7kg). Så lillebror arver nok swingfix når den tid kommer, og vi kjøper enda en maxway plus. Gruet meg til beltemontert, men det var overraskende lett å lære seg! Rotasjonsmuligheten til swingfix er kjekk da, særlig som gravid. Men jeg vet ikke om det er verdt de 3000kr den koster mer enn den beltemonterte. Samt at den uansett må byttes ut ved 18 kg. Maxway plus regner jeg med varer til han starter på skolen, om ikke lenger. Anonymkode: 69423...bb7 1
Hedda-78 Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 Jeg anbefaler å kjøpe beltemontert først som sist. De varer rett og slett lenger, og monteringen er ikke så vanskelig at det har noe å si. Kjøper du en isofix-stol som bare varer til 18 kg, må du jo kjøpe en beltemontert etterpå uansett, for sannsynligvis er ikke barnet stort nok til å sitte forovervendt når hun har vokst ut av isofix-stolen. Sett av tid til å lese monteringsanvisningen grundig første gangen, og monter stolen det når det er lyst, du er mett og har god tid, så er du sikker på at stolen blir montert riktig 😄 Jeg har ikke noe tips når det gjelder merke og modell, for mine barn er en del eldre og det har kommet nye stoler på markedet siden den gangen. Men ta en kikk her: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/ 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #12 Skrevet 26. mai 2019 Jeg elsker roterbart sete. Mye enklere å få ungen inn og ut av bilen. Jeg er i tillegg plaget med ryggen fra før av, og merker stor forskjell på å ta ungen inn i roterbart sete sammenlignet med vanlig sete. Anonymkode: 45fa0...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå