Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er superdeppa etter et voldsomt trassanfall fra 2-åringen idag. Vi har prøvd å være nøye med å være i forkant, ha nogenlunde rutiner på det meste, men idag ble det et voldsomt trassanfall da ungen ikke fikk melk før maten. Jeg er "streng" på mat først, også melk for å sikre at barnet får i seg mat. Pappaen er sløv på sånt. Jeg vet ikke om det er derfor det ble trass? Er det i det hele tatt mulig å oppdra et barn uten heftige trassanfall? Skal sies at vi har et svært viljesterkt barn. Vi har prøvd å sette så få grenser som mulig, men noen må man ha. Spesielt ang leggerutiner og måltider.

Anonymkode: 22bd4...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å gå gjennom årene 2-4 år uten noen trassanfall. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er superdeppa etter et voldsomt trassanfall fra 2-åringen idag. Vi har prøvd å være nøye med å være i forkant, ha nogenlunde rutiner på det meste, men idag ble det et voldsomt trassanfall da ungen ikke fikk melk før maten. Jeg er "streng" på mat først, også melk for å sikre at barnet får i seg mat. Pappaen er sløv på sånt. Jeg vet ikke om det er derfor det ble trass? Er det i det hele tatt mulig å oppdra et barn uten heftige trassanfall? Skal sies at vi har et svært viljesterkt barn. Vi har prøvd å sette så få grenser som mulig, men noen må man ha. Spesielt ang leggerutiner og måltider.

Superdeppa etter trassanfall fra 2-åring.. Da blir det noen vanskelige år i vente 😂

Helt normalt! Man kan ikke alltid være i forkant. Barn er forskjellige. Noen trasser mer og noen trasser mindre, men de fleste trasser en god del (eller vilje-utprøver, som det heter på fint ;) ). Beste taktikk er å stålsette seg, og slutte å se på det som et nederlag. Babyer vil ha pupp og toåringer trasser. 

Anonymkode: 044e4...64a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn trasser ikke. De løsriver seg. Det er intet feil med barnet - det er du som problematiserer normal utvikling. Les deg litt opp og lær deg å betrakte barnets oppførsel som det den er - naturlig og positiv.

Anonymkode: f6982...b42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Barn trasser ikke. De løsriver seg. Det er intet feil med barnet - det er du som problematiserer normal utvikling. Les deg litt opp og lær deg å betrakte barnets oppførsel som det den er - naturlig og positiv.

Jeg syns jeg har lest nok om oppdragelse (lest "alle" av Hedvig Montgomery, Elisabeth Gerhardsen, Jesper Juul og 1 av John Gottman). Så lite hjelpsomt svar. Bare nedlatende antakelser, egentlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trass er helt normalt. Det skjer. Sånn er det. Har lest en eller annen plass at barn som trasser når de er små, blir rolige tenåringer. Jeg lever i god tro på det. 🤣😅 

Trass må man bare igjennom. Med tre barn har jeg lært meg at det eneste som hjelper er å bare la de trasse, (så lenge de ikke skader seg selv eller andre) og ta prat og kos etterpå. Man kan heller ikke alltid være i forkant. 

Anonymkode: 35cdd...f87

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg puster med magen og tenker " Her har vi en rebell, som ikke vil la seg kue av meningsløse systemer!" Godt for kreativitet og selvstendighet. Man skal selvfølgelig ikke la barnet på skrike seg til viljen sin, men det hjelper på tålmodighet og sinnsro om man ser det fra en mer positiv vinkel :)

AnonymBruker
Skrevet

Heftige trassanfall er en del av utviklingen. Helt normalt og det er bare å stålsette seg. Ingen grunn til bekymring 😊

Anonymkode: 08f39...88b

Skrevet (endret)

Jeg har verdens roligste og blideste gutt. Okey, jeg er ikke objektiv. Uansett, en skikkelig tålmodig og fin type. 

Jeg fikk sjokk første gang han hadde trassanfall, selv om jeg hadde eldre (og mer temperamentsfulle) barn. 

Han la seg ned på gulvet og hylte og sparket og slo og raste og skreik.. Fordi jeg lukket døra til badet. Helt uten forvarsel, helt uten protest og reaksjonen kom som lyn fra klar himmel. Det skjedde rett før han ble to, og det fulgte en lang, lang tid med dramatiske episoder etter dette. 

Det bedret seg i takt med språket. 

Jeg tror de bare må gjennom det, og jeg tenker at det er bra. Det er utrolig slitsomt mens man står i det, men trøst deg med at det betyr at barnet ditt er helt i rute og at dette betyr at barnet har oppdaget viljen sin og forsøker å utøve den. Din jobb er å holde på rutiner, hjelpe barnet å forstå både sinne og frustrasjon, forklare regler (til den grad man kan etter alderen) og la dem rase fra seg. 

Er man alltid i forkant, så driver man litt for mye curling, tenker jeg. De må jo venne seg til en verden som ikke alltid former seg etter deres lune og humør. :)

Dette klarer du fint, TS. Og det skjer sikkert flere ganger, og det sier ingenting om dine evner som forelder. 

Endret av Zoey
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det trass at man har lyst på litt drikke før man spiser noe? 

Anonymkode: 7854d...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er det trass at man har lyst på litt drikke før man spiser noe? 

Anonymkode: 7854d...858

Barnet vil helst bare drikke melk og ikke spise mat. Så reglene her er at man spiser først, også får man melk. Vann når som helst.

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Jeg er superkonsekvent, bestemt, har faste rutiner osv. Vanligvis går alt smertefritt og det er som oftest pappa som får kjenne på manipulering og trass fordi han ikke er like strikt som meg.

Men så har vi dagene  der ungen ikke får opp glidelåsen eller klarer å feste skoen skikkelig....snakker om hylekor, legges seg ned på gulvet og verden suger maks balle 🤪😅

Det er helt naturlig og sunt at barnet tester grenser og trasser. De ser at de kan påvirke omgivelsene med meningene sine. Det er helt naturlig at de blir frustrert når de ikke får ting til eller ikke får ting igjennom som de ønsker.

Vi bli også irritert og frustrert når ting ikke går vår vei, men vi er moden nok til å håndtere de følelsene. Dette er noe de små må lære seg. Og på den veien til å bli mer moden og takle det å regulere følelsene sine så vil de få meltdowns med jevne mellomrom, uansett hvor god forelder du er 😉

Endret av WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Jeg er superkonsekvent, bestemt, har faste rutiner osv. Vanligvis går alt smertefritt og det er som oftest pappa som får kjenne på manipulering og trass fordi han ikke er like strikt som meg.

Men så har vi dagene  der ungen ikke får opp glidelåsen eller klarer å feste skoen skikkelig....snakker om hylekor, legges seg ned på gulvet og verden suger maks balle 🤪😅

Det er helt naturlig og sunt at barnet tester grenser og trasser. De ser at de kan påvirke omgivelsene med meningene sine. Det er helt naturlig at de blir frustrert når de ikke får ting til eller ikke får ting igjennom som de ønsker.

Vi bli også irritert og frustrert når ting ikke går vår vei, men vi er moden nok til å håndtere de følelsene. Dette er noe de små må lære seg. Og på den veien til å bli mer moden og takle det å regulere følelsene sine så vil de få meltdowns med jevne mellomrom, uansett hvor god forelder du er 😉

Den glidelåsgreia hadde min på 4 i går. 

Og yngste hadde en periode hvor sinnet kom fordi BRØDSKIVA BLIR MINDRE NÅR JEG SPISER AV DEN AAAAARGH. 

Ikke alt man kan fikse, gitt. 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind said:

Jeg er som deg, men barnet prøver seg etter å ha vært lenge sammen med bare pappan sin, fordi alt av rutiner og vaner da sklir ut. Tror det må ha vært det som skjedde idag. Vanligvis er trassanfallene så mye mer håndterlige enn hva det var idag. Derfor jeg ble så satt ut.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, Zoey skrev:

Og yngste hadde en periode hvor sinnet kom fordi BRØDSKIVA BLIR MINDRE NÅR JEG SPISER AV DEN AAAAARGH. 

😂😂😂

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er som deg, men barnet prøver seg etter å ha vært lenge sammen med bare pappan sin, fordi alt av rutiner og vaner da sklir ut. Tror det må ha vært det som skjedde idag. Vanligvis er trassanfallene så mye mer håndterlige enn hva det var idag. Derfor jeg ble så satt ut.

For å si det sånn. Det er stor forskjell på når jeg legger og pappa legger 😂 Med meg er det ikke noe tull og han gidder ikke engang å prøve seg. Med pappa kan det dra ut både 30 og 45 min 🐒🤪

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Zoey skrev:

HAHAHAHA! Ja her hadde vi i dag:

Meg: *tar ut lilla kopp av skapet*

"JEG VIL IKKE HAAAA DEN LILLA KOPPEEEEEEN!!"

Meg: Ok, her har du den gule, da.

"Men jeg ville ikke at du skulle ta ut den lilla koppen av skapet FØØØØØRRRRRSSSSTTT AAAAAARRRRGGH!!!!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om du har lyst til å "skylde på" pappaen her. Ingen god taktikk. Ikke alle kan være like stålkonsekvente, og det er naturlig at én er litt mer ettergivende enn den andre. Man utfyller hverandre, og spiller forskjellige roller. Bedre å bare akseptere trassen, og endre syn på den fra "uønsket og unormal" til "normal med positive sider". 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAHAHAHA! Ja her hadde vi i dag:

Meg: *tar ut lilla kopp av skapet*

"JEG VIL IKKE HAAAA DEN LILLA KOPPEEEEEEN!!"

Meg: Ok, her har du den gule, da.

"Men jeg ville ikke at du skulle ta ut den lilla koppen av skapet FØØØØØRRRRRSSSSTTT AAAAAARRRRGGH!!!!! 

Kjenner det så godt igjen. 

Beklager for å kuppe tråden, TS! 

Men jeg trøster meg med at også jeg trenger å få være sur eller irritert i blant, selv etter at problemet er borte. Typiske er om noen stjeler min parkeringsplass foran nesa mi. Jeg finner en ny men kan syde litt innvendig en stund etterpå. Og sånn tenker jeg de små har det også, en det fører til endel surrealistiske samtaler. 

Sint barn: Jeg vil ikke ha de sokkene. De er ekle!

Rolig meg: OK, vi kan ta noen andre, disse blå? 

Sint barn: men de røde sokkene er ekle!! 

Rolig meg: Det er greit, vi legger dem bort sammen med ting som er for smått. 

Sint barn: JEG LIKER IKKE DE EKLE SOKKENE! 

Litt mindre rolig meg: Jeg hører deg, og du skal slippe å ha dem på igjen, noensinne. 

Det jeg hadde lyst til å si: Hva vil du, skal vi brenne dem rituelt før middag?! 

...Men, det er bare å gjenta. Og gjenta. Og lytte. Og forstå. Og gjenta. Og være rolig. Jeg er ofte dårlig på den siste biten over lang tid. 

Skal slutte å spore av, TS. Men på en måte er det innafor også, barn utagerer ofte når følelser hoper seg opp. Min egen mor sa at det er så deilig når de blir sinte hos henne og på henne, fordi det betyr at de føler helt trygge, og at de kan være seg selv. Det har trøstet meg noen ganger også. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
13 minutter siden, Zoey skrev:

Det jeg hadde lyst til å si: Hva vil du, skal vi brenne dem rituelt før middag?! 

😂😂😂😂😂😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...