AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 Jeg er på leilighetsjakt og snublet over denne annonsen. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=144292808 Er det bare jeg som blir bekymret med tanke på at det ikke forklares noe sted hva en obligasjonsleilighet faktisk er? Yngre mennesker og folk som ikke tenker seg om, kan her risikere å tro de kjøper en bolig, men det stemmer jo ikke. Man kjøper retten til å leie og en obligasjon i boligen. Megler henviser til hva nye eiere kan gjøre med boligen...denne annonsen er misvisende og kan lure folk syntes jeg. Hva tenker dere? Det kommer tydelig fram at det er en obligasjonsleilighet, men det kommer ikke fram verken vilkår eller noen forklaring av hva det er. Jeg er bekymret rett og slett. Anonymkode: 7f14a...599
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #2 Skrevet 24. mai 2019 Enig. Det ble jo forbudt å etablere nye slike for ca 20 år siden, og det eneste man kjøper er en rett til å leie med litt bedre rettigheter enn ved å leie en helt vanlig utleiebolig. Tror også at det vil være vanskelig å få boliglån til en slik bolig. Hva skal banken ta pant i? En obligasjon med et nominelt pålydende som reflekterer boligverdier fra 1958? Det er jo "lommerusk" i dag. Anonymkode: fce62...1f3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #3 Skrevet 24. mai 2019 Om du leser salgsoppgaven så er det oppgitt der at de fleste banker ikke gir lån til obligasjonsleiligheter, og hva obligasjonsleilighet er, så jeg vil ikke si at megler kommer med misvisende opplysninger. Men jeg trodde faktisk ikke dette eksisterte lengre. Anonymkode: ec3c9...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #4 Skrevet 25. mai 2019 Det står helt tydelig i salgsoppgaven at det er en obligasjonsleilighet som kun gir leierett og ikke på noen måte må forveksles med en aksjeleilighet. Som kjøper har du undersøkelsesplikt, vet du ikke hva obligasjonsleilighet er så må du gidde å søke det opp før du kjøper, spesielt når det så nb! med store bokstaver i teksten. Om du ikke gidder det må det i alle fall ringe en bjelle når leiligheten har en pris på under 50% av lignende leilighet i området, og er uten fellesgjeld. Anonymkode: ee278...150 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå