AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 Hei, vi ser litt på private/kristne skolealternativer til jenta vår som nå er 3. Ser at Østmarka skole er et kristent alternativ, og Ryenberget. Noen som har erfaringer med disse? Vi er selv kristne, men er ikke veldig aktive kirkegjengere eller medlemmer i noen menighet. Vil helst ikke starte en diskusjon for/mot religiøse skolealternativer. Leter etter noen som har direkte erfaring med skolene. Anonymkode: 6e3da...020
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #2 Skrevet 24. mai 2019 Hørt mye bra om St. Sunniva. Man må ikke være katolsk, men litt troende er vel en fordel. Anonymkode: 104a8...6c4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #3 Skrevet 24. mai 2019 Vi har hatt barn på St. Sunniva og har vært veldig fornøyd med det. Ingen krav om trostilhørighet, skolen har elever fra mange religiøse bakgrunner, men elevene må være med i messe. Faglig sett en god skole, og en sammensatt elevgruppe, noe jeg synes er veldig positivt. Anonymkode: 9c4a2...e19 1
Gjest morraro Skrevet 24. mai 2019 #4 Skrevet 24. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørt mye bra om St. Sunniva. Man må ikke være katolsk, men litt troende er vel en fordel. Anonymkode: 104a8...6c4 Jeg har også hørt mye bra om den sånn fagmessig. Men jeg har litt inntrykk av at det er mange ikke-religiøse som sender barna sine dit for å gi dem best mulig faglig kvalitet på "utdanningen", og at den slik har litt sånn elite-preg? For oss er det først og fremst tro pg verdier som er det viktige. Læringskvalitet er så klart supet, men er litt redd det fort kan bli mye press og stress. Men dette kan være total feiloppfatning fra min side når det gjelder St. Sunniva, altså. Har ikke veldig mye å bygge denne oppfatningen på.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #6 Skrevet 24. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt barn på St. Sunniva og har vært veldig fornøyd med det. Ingen krav om trostilhørighet, skolen har elever fra mange religiøse bakgrunner, men elevene må være med i messe. Faglig sett en god skole, og en sammensatt elevgruppe, noe jeg synes er veldig positivt. Anonymkode: 9c4a2...e19 Så bra at dere har gode erfaringer! Jeg er også positiv til at trostilhørighet ikke må være et krav, men synes også det blir litt rart med en kristen skole nesten uten kristne elever/foreldre (selv om jeg ikke vet om dette er tilfellet på St. Sunniva). Tenker at troen kanskje havner litt vel i bakgrunnen? ts Anonymkode: 6e3da...020
moroklompen Skrevet 24. mai 2019 #7 Skrevet 24. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra at dere har gode erfaringer! Jeg er også positiv til at trostilhørighet ikke må være et krav, men synes også det blir litt rart med en kristen skole nesten uten kristne elever/foreldre (selv om jeg ikke vet om dette er tilfellet på St. Sunniva). Tenker at troen kanskje havner litt vel i bakgrunnen? ts Anonymkode: 6e3da...020 Dette stemmer ikke. Minst av elevene som tas inn skal være døpt katolsk, resterende trenger ikke tilhøre den katolske kirken. Troen er absolutt en del av det daglige på st Sunniva med bønn, messer osv. For vår del var det viktig at dette var endel av skolen og vi har hatt barn der i ti år. Det er nok noen av de ikke-katolske foreldrene som syntes det er prestisjé med barna på katolsk privatskole men jeg syntes det er ett svært lite elitistisk preg over både skole og elever. Skolen er jo «rimelig» ifht til endel andre privatskoler og skolen sliter jo litt med dårlig økonomi.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #8 Skrevet 24. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra at dere har gode erfaringer! Jeg er også positiv til at trostilhørighet ikke må være et krav, men synes også det blir litt rart med en kristen skole nesten uten kristne elever/foreldre (selv om jeg ikke vet om dette er tilfellet på St. Sunniva). Tenker at troen kanskje havner litt vel i bakgrunnen? ts Anonymkode: 6e3da...020 Vår erfaring er at de er veldig tydelige på hvilke verdier som ligger til grunn for skolen, og at de både har religion som fag og som en integrert del av skolehverdagen. Kanskje noen ville hatt mer, det skal jeg ikke uttale meg om, men vi har i alle fall følt at trosperspektivet har vært veldig tilstede, og vi valgte skolen på bakgrunn av et ønske om dette. Det at den er sammensatt (og rimelig til privatskole å være) gjør at man slipper unna elitepreget som fort preger privatskoler. På St. Sunniva har du alt fra ateistfamilier som velger skolen fordi de bør rett ved siden av, til polske snekkere som synes trosopplæring er viktig, og alle andre mennesketyper fra hele byen, noe som var viktig for meg som Oslomamma. Har ikke nøyaktig tall på hvor mange som har konfirmert seg katolsk gjennom de årene vi har hatt barn, men det har stort sett vært minst halvparten av klassene. Så det er fremdeles i høyeste grad en kristen skole, selv om det ikke er nonner i gangene lenger til daglig (egen skoleårets har de, da). Anonymkode: 9c4a2...e19 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #9 Skrevet 24. mai 2019 11 minutter siden, moroklompen skrev: Dette stemmer ikke. Minst av elevene som tas inn skal være døpt katolsk, resterende trenger ikke tilhøre den katolske kirken. Troen er absolutt en del av det daglige på st Sunniva med bønn, messer osv. For vår del var det viktig at dette var endel av skolen og vi har hatt barn der i ti år. Det er nok noen av de ikke-katolske foreldrene som syntes det er prestisjé med barna på katolsk privatskole men jeg syntes det er ett svært lite elitistisk preg over både skole og elever. Skolen er jo «rimelig» ifht til endel andre privatskoler og skolen sliter jo litt med dårlig økonomi. Ok, takk for god informasjon. Setter pris på at du tar deg tid Da har nok jeg vært litt "uheldig" å truffet på noen av de få ateistene, hehe. Dette var betryggende. Da skal vi jammen meg vurdere St. Sunniva! Anonymkode: 6e3da...020
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #10 Skrevet 24. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår erfaring er at de er veldig tydelige på hvilke verdier som ligger til grunn for skolen, og at de både har religion som fag og som en integrert del av skolehverdagen. Kanskje noen ville hatt mer, det skal jeg ikke uttale meg om, men vi har i alle fall følt at trosperspektivet har vært veldig tilstede, og vi valgte skolen på bakgrunn av et ønske om dette. Det at den er sammensatt (og rimelig til privatskole å være) gjør at man slipper unna elitepreget som fort preger privatskoler. På St. Sunniva har du alt fra ateistfamilier som velger skolen fordi de bør rett ved siden av, til polske snekkere som synes trosopplæring er viktig, og alle andre mennesketyper fra hele byen, noe som var viktig for meg som Oslomamma. Har ikke nøyaktig tall på hvor mange som har konfirmert seg katolsk gjennom de årene vi har hatt barn, men det har stort sett vært minst halvparten av klassene. Så det er fremdeles i høyeste grad en kristen skole, selv om det ikke er nonner i gangene lenger til daglig (egen skoleårets har de, da). Anonymkode: 9c4a2...e19 Tusen takk for veldig grundig svar. Da var mine oppfatninger om St. Sunniva tydeligvis dårlig begrunnede. Vi skal absolutt vurdere St. Sunniva Dette med pris er interessant. At den er billigere enn andre, kan jo bidra til mindre elitepreg. Det visste jeg ikke. Anonymkode: 6e3da...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå