AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 Uten å utdype i detalj, så var jeg nylig i avhør hos politiet etter å ha vært i kontakt med en mistenkt gjerningsmann like etter et lovbrudd. I avhøret ga jeg detaljer om mistenkte som sannsynligvis har vært avgjørende for å få han pågrepet. Så lurer jeg på nå om det er sannsynlig at jeg må vitne i en rettsak nå? Får helt angst av tanken! 🙈 Anonymkode: 4fb5e...f6d
Mønepanne Skrevet 24. mai 2019 #3 Skrevet 24. mai 2019 Ja, det er absolutt en mulighet for det om det blir rettssak.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #4 Skrevet 24. mai 2019 1 hour ago, Mønepanne said: Ja, det er absolutt en mulighet for det om det blir rettssak. Men det kan vel ta lang tid før det eventuelt skjer? Noen som har erfaring med å være vitne som kan fortelle hvordan og hva som skjer før/under rettsak? Må man møte opp flere ganger? Anonymkode: 4fb5e...f6d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #6 Skrevet 24. mai 2019 13 minutter siden, Mønepanne said: Hva er det vedkommende er mistenkt for? Bl.a ran og trusler. Anonymkode: 4fb5e...f6d
Mønepanne Skrevet 24. mai 2019 #7 Skrevet 24. mai 2019 Vedkommende har rett på å få straffesiktelsen mot seg avgjort innen rimelig tid. Hvor komplisert saken er å etterforske vil ha betydning. Det kan hende det tar litt tid før saken kommer opp for retten. Dersom du er innkalt som vitne er du i utg pliktet å møte opp og bli krysseksaminert under rettssaken. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #8 Skrevet 24. mai 2019 16 minutter siden, Mønepanne said: Vedkommende har rett på å få straffesiktelsen mot seg avgjort innen rimelig tid. Hvor komplisert saken er å etterforske vil ha betydning. Det kan hende det tar litt tid før saken kommer opp for retten. Dersom du er innkalt som vitne er du i utg pliktet å møte opp og bli krysseksaminert under rettssaken. Ok.. Takk for svar Anonymkode: 4fb5e...f6d
Teyla Skrevet 25. mai 2019 #9 Skrevet 25. mai 2019 Jeg ringte politiet da jeg observerte en mistenkelig fyr. Ble senere stevnet som vitne, og man er da pliktig å møte i retten. Men man vil kunne få kompensasjon for økonomisk tak.. Uansett, jeg var aldri i noe avhør, men måtte møte i rettsalen og fortelle hva jeg hadde gjort og sett den dagen jeg ringte. Ble også spurt om jeg kjente igjen personen jeg hadde observert, men gjorde faktisk ikke det. Han så helt annerledes ut i retten enn da jeg så han.. Men, det er også helt greit å si nei det, man skal jo alltid snakke sant i retten 😉 Det eneste dumme er at man ikke automatisk får vite noe mer i ettertid, om det ble domfellelse og i så fall hvor mye. Det må man aktivt be om hvis man vil vite. Så, ikke noe å grue seg til, TS, så lenge du har snakket sant helt veien, må du heller anse det som din plikt å sørge for å forbrytere får riktig straff. Men er heller ikke sikkert du bli innkalt da.
Kalevala Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 De aller fleste av oss vil være usikre og grue seg til å møte som vitne i retten. Dette er jo ukjent område for flertallet. Derfor finnes vitnestøtte. Se om det finnes der du bor. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #11 Skrevet 25. mai 2019 7 hours ago, Teyla said: Jeg ringte politiet da jeg observerte en mistenkelig fyr. Ble senere stevnet som vitne, og man er da pliktig å møte i retten. Men man vil kunne få kompensasjon for økonomisk tak.. Uansett, jeg var aldri i noe avhør, men måtte møte i rettsalen og fortelle hva jeg hadde gjort og sett den dagen jeg ringte. Ble også spurt om jeg kjente igjen personen jeg hadde observert, men gjorde faktisk ikke det. Han så helt annerledes ut i retten enn da jeg så han.. Men, det er også helt greit å si nei det, man skal jo alltid snakke sant i retten 😉 Det eneste dumme er at man ikke automatisk får vite noe mer i ettertid, om det ble domfellelse og i så fall hvor mye. Det må man aktivt be om hvis man vil vite. Så, ikke noe å grue seg til, TS, så lenge du har snakket sant helt veien, må du heller anse det som din plikt å sørge for å forbrytere får riktig straff. Men er heller ikke sikkert du bli innkalt da. Hvor lang tid tok det fra du vitnet til du måtte stevne i retten? Tusen takk for nyttig info! 😊 Anonymkode: 4fb5e...f6d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #12 Skrevet 25. mai 2019 5 hours ago, Kalevala said: De aller fleste av oss vil være usikre og grue seg til å møte som vitne i retten. Dette er jo ukjent område for flertallet. Derfor finnes vitnestøtte. Se om det finnes der du bor. Oj, så nyttig! Takk! Anonymkode: 4fb5e...f6d 1
Teyla Skrevet 25. mai 2019 #13 Skrevet 25. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det fra du vitnet til du måtte stevne i retten? Tusen takk for nyttig info! 😊 Anonymkode: 4fb5e...f6d Det gikk så lang tid at jeg først ikke skjønte hva det var de ville jeg skulle vitne om Altså, flere måneder. Så tror først bare du skal slappe av og ikke tenke for mye på det 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #14 Skrevet 25. mai 2019 34 minutter siden, Teyla said: Det gikk så lang tid at jeg først ikke skjønte hva det var de ville jeg skulle vitne om Altså, flere måneder. Så tror først bare du skal slappe av og ikke tenke for mye på det Er det jeg også er litt redd for siden jeg har sykt dårlig hukommelse 😂 Skal prøve på det 😊 Ble letta når jeg så at det fantes vitnestøtte, hvis jeg føler behov for det Anonymkode: 4fb5e...f6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå