AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 Fikk i posten i dag «automatisk justering av underholdsbidrag til barn- melding om vedtak» Far er vurdert til å betale nesten kr 4000 i bidrag til vårt barn. Han har aldri betalt meg en krone. Barnet blir 11 år. De første årene fikk jeg kr 640 i forskuddsbidrag fra NAV. Det opphørte grunnet min egen inntekt og i mange år har jeg nå ikke mottatt noe. Spør jeg barnefar selv, svarer han bare at han dessverre ikke har noe å bidra med da han ikke er i jobb, eller jobber redusert el.annet. Betyr vedtaket fra NAV nå at jeg har rett på noe bidrag igjen via dem? Får ikke ringt NAV nå grunnet helg Anonymkode: 82b5e...51a
Ariam Skrevet 24. mai 2019 #2 Skrevet 24. mai 2019 (endret) Så lenge du har for høy inntekt vil du ikke få forskudd, men far opparbeider seg gjeld hvis han ikke betaler. Da tar de lønnstrekk e.l. etterhvert, og skatt tilgode hvis han får det. Når det skjer så får du pengene de får/tar fra han. Endret 24. mai 2019 av Ariam Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #3 Skrevet 24. mai 2019 2 minutter siden, Ariam skrev: Så lenge du har får høy inntekt vil du ikke få forskudd, men får opparbeider seg gjeld hvis han ikke betaler. Da tar de lønnstrekk e.l. etterhvert og skatt tilgode hvis han får det. Når det skjer så får du pengene de får/tar fra han. Men han har vel antakelig jobb nå når de vurderer bidragsplikten til såpass mye nå? Vil dette da gå til å dekke de 640 pr mnd fra de første årene til NAV nå? Så, når han har betalt tilbake gjelden til NAV, så tar de resten og overfører til meg? Forstår jeg rett? Anonymkode: 82b5e...51a
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. mai 2019 #4 Skrevet 24. mai 2019 Du kan få NAV til å kreve inn bidraget. Hvis han ikke betaler, opparbeider han seg gjeld.
Ariam Skrevet 24. mai 2019 #5 Skrevet 24. mai 2019 Hvis han ikke var bidragsdyktig den gangen du fikk fra NAV så tar de ikke noe av det for å dekke det opp. Men hvis han allerede har gjeld til SI(Statens innkrevingssentral) så tar de vel noe av det vil jeg tro.
Ariam Skrevet 24. mai 2019 #6 Skrevet 24. mai 2019 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Du kan få NAV til å kreve inn bidraget. Hvis han ikke betaler, opparbeider han seg gjeld. Ja, dette er viktig. Du må be nav om å kreve inn bidraget, ellers slipper han bare unna om han ikke betaler. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #7 Skrevet 24. mai 2019 Å, så jeg må be de kreve det inn? Da skal jeg gjøre det. Tusen takk for svar, dere 😊 Anonymkode: 82b5e...51a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #8 Skrevet 24. mai 2019 Bidraget blir automatisk justert når barnet er 6,10 og 15 år. Her går de da ut i fra tidligere opplysninger om lønn og samvær. Du har ikke mulighet til å komme med nye opplysninger. Da må du søke om nytt barnebidrag, og da må du betale. Anonymkode: 77540...596
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #9 Skrevet 24. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bidraget blir automatisk justert når barnet er 6,10 og 15 år. Her går de da ut i fra tidligere opplysninger om lønn og samvær. Du har ikke mulighet til å komme med nye opplysninger. Da må du søke om nytt barnebidrag, og da må du betale. Anonymkode: 77540...596 Ja, det er justering fra deres første brev da han ble ti. Hva mener du med at jeg må søke på nytt og betale? Jeg har ikke søkt noe da han ble ti og skal i alle fall ikke betale noe. Har barnet helt alene og alltid hatt det. Null samvær Anonymkode: 82b5e...51a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #10 Skrevet 25. mai 2019 På 24.5.2019 den 18.08, AnonymBruker skrev: Ja, det er justering fra deres første brev da han ble ti. Hva mener du med at jeg må søke på nytt og betale? Jeg har ikke søkt noe da han ble ti og skal i alle fall ikke betale noe. Har barnet helt alene og alltid hatt det. Null samvær Anonymkode: 82b5e...51a Du må betale for at nav skal gjøre ny beregning hvis du vil at de skal bergene og kreve inn. Koster 1800 trur jeg og behandlingstiden her der jeg bor er ca 7 mnd. Anonymkode: 7397a...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå