Gå til innhold

To av lærene drakk vin til lunsjen på klassetur. Er dette greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med på klassetur sammen med noen lærere og elevene. Jeg er assistent og er 26 år gammel. I dag når vi skulle spise lunsj på en restaurant så skulle to av lærene (vi er fem til sammen) ha vin til maten. De drakk altså bare ett glass også hadde dem vann å drikke ved siden av. 

Men jeg klarer ikke å skjønne at dette er greit, eller er det det? De vi er på klassetur med går på vgs 1, så de er jo 16-17 åringer og til sammen er dem 16 med på turen, men allikevel. Jeg synes ikke det er innafor å sjenke seg med sine elever. Synes man skal holde seg profesjonelt! Hadde dem hatt lyst på vin kunne dem jo ventet eller gått en annet sted og holdt seg unna om dem ble brisen.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 794f0...fb7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at vi er på 3 netters tur, og det er i nordlige delen av Frankrike. Le Havre

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man ikke blir brisen av et glass vin til maten, så jeg hadde ikke gjort noe nummer ut av det. Skjenke seg ville jeg heller ikke kalt det akkurat. Flere glass synes jeg ikke er ok. Det sagt, ville jeg nok selv bestilt brus eller vann med kullsyre om jeg var lærer på tur med elever. Men noen krise er det virkelig ikke. 

Anonymkode: 3b195...a02

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser ikke problemet hvis det var 1 glass til maten. 

Anonymkode: f3663...e0f

Det er alkohol, og dem er eleven sammen med lærerne. Og ikke gamle nok heller

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Snakker om rigid...    

Det ville vært en forbrytelse å dra til Frankrike og IKKE smake på vinen... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv lærer og hadde nok ikke gjort det med mine elever. Mine går i 10 klasse. Men på VGS hadde jeg nok kunne tatt et lite glass på kvelden hvis vi var i vin-land.

Anonymkode: 4130b...249

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ett glass. Helt vanlig drikke til mat. Man kjenner ikke alkoholen en gang. 

Dette er helt innenfor. 

Anonymkode: 832a0...52a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Man drikker da ikke jobb, ikke en slurk eller en flaske 🙄

Anonymkode: 7fa99...81c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet.. er ikke akkurat snakk om barn..Og ETT glass vin er langt fra å skjenke seg. Det beste ungdommer i den alderen kan få er jo faktisk å se at rollemodeller klarer å kose seg med et glass uten at det skal bli fyll ut av det!

Var på klassetur da jeg var 17, ALLE elevene drakk en god del alkohol i løpet av den turen.. lærerene også 😅 Var i et land med 16-årsgrense på alkohol. 

Anonymkode: 5ba52...d8a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dere er i Frankrike!! Man MÅ nesten smake på vin der!! Et glass til maten er like vanlig som brus eller saft her liksom.

Anonymkode: 6c423...919

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ikke TS assisterer i norsktimer.

Anonymkode: 76b4e...d4d

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en alkoholfri tur, der elevene kan få nedsatt orden og åtferdkarakteren dersom dei blir tatt for drikking? 

Det sagt, så hadde eg vel ikke laget noen sak ut av det. 

Anonymkode: 0498c...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på klassetur var vi på vinsmaking. Vi ble oppfordrer til å drikke (i moderate mengder). Dette var på videregående.

Anonymkode: 76983...15c

• Liker 4
Skrevet

Håper igrunn dette er tull eller anonymisert, for det var veldig mange detaljer som gjør det lett å kjenne igjen ellers. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes IKKE dette er greit. I alle fall ikke til lunsj med elever rundt. De er på jobb. Man tar jo ikke med seg alkohol i lunsjpausen på skolen heller.

Anonymkode: cce68...477

• Liker 6
Skrevet

Hadde det vært barneskole- eller ungdomsskole elever hadde jeg nok reagert, men ikke når det er elever på videregående det er snakk om. Og så lenge de bare holdt seg til ett glass er det innafor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke problemet.. er ikke akkurat snakk om barn..Og ETT glass vin er langt fra å skjenke seg. Det beste ungdommer i den alderen kan få er jo faktisk å se at rollemodeller klarer å kose seg med et glass uten at det skal bli fyll ut av det!

Var på klassetur da jeg var 17, ALLE elevene drakk en god del alkohol i løpet av den turen.. lærerene også 😅 Var i et land med 16-årsgrense på alkohol. 

Anonymkode: 5ba52...d8a

En god del? Dere sjenket dere sammen med lærerne? Det er jo ikke innafor

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Tidene har forandret seg ser jeg. Da vi var på klassetur, drakk vi sammen med lærerne 😂 Jeg synes ikke at ett glass vin gjør noe, så lenge de ikke drakk seg brisne. Ungdom tåler å se andre drikke et glass selv om de vet at de er for unge til det. Hadde reagert verre om det var 5 klassinger du snakket om :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke TS assisterer i norsktimer.

Anonymkode: 76b4e...d4d

Jeg er assistent i engelsk. Norsk er dessverre ikke mitt språk. Beklager :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...