Gå til innhold

Ingers rugbrød, er det sunt?

Gjest Gulltopp

Anbefalte innlegg

Gjest Gulltopp

Jeg har i det siste begynt å spise dette brødet i stedet for vanlig brød, ettersom jeg har en kranglete mage og dessuten vil kutte ned på raske karbohydrater. Er det bra å spise slikt brød da? Magen tåler det fint, men vil jeg legge på meg av det? Spiser omtrent to skiver til frokost hver dag, av og til en skive til kvelds. Jeg bruker smør på, og sunt pålegg, som regel kalkunfilet eller makrell i tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du legger å deg kommer jo ann på hva annet du spiser også og om du spiser mer enn kroppen bruker.

Ingers rugbrød er godt og sunt. Inneholder ikke noe siktet hvetemel som mye annet brød gjør.

Det er mindre kalorier i dette brødet pr 100g enn i flere andre slags brød og mer fiber. Spis det med god samvittighet og uten tanke på vekta. Det er i tillfelle andre ting som spiller inn om du går opp i vekt da.

Men husk at siden det er så mye fiber i brødet er det viktig å drikke masse vann ved sidenav også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjalmarlover

Ingers Rugbrød er megasunt-myyye fiber,ikke fint mel,veldig lite salt og ikke fett. Supert slankebrød siden det er mye fiber som gjør at du blir ordentlig mett og holder blodsukkeret stabilt.

Bare husk å variere litt på brødet for hver gang...Jeg syns det lett kan bli litt kjedelig med det samme hele tiden. Varier med havregryn,hvetekim,helkorn,firkorn,linfrø osv.

Jeg slanker meg ikke,men spiser ofte dette allikvell. Kjempe sunt og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Litt av tanken med brødet var vel at du ble god og mett av det. Derfor egner det seg til folk som vil slanke seg. Men det er sikkert sundt for for folk som ikke skal ned i vekt også.

Har selv lurt på om jeg skal bake det. Har hørt at det skal være veldig godt i tillegg. Har noen oppskriften for jeg har rotet bort min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av tanken med brødet var vel at du ble god og mett av det. Derfor egner det seg til folk som vil slanke seg. Men det er sikkert sundt for for folk som ikke skal ned i vekt også.

Har selv lurt på om jeg skal bake det. Har hørt at det skal være veldig godt i tillegg. Har noen oppskriften for jeg har rotet bort min.

Det ligger en oppskrift under mat og drikke et eller annet sted. Men et tips. Når du baker det så hell det rett over i formene og hev det der fremfor å heve det i bolle og så ta det over i form. Lettere å få litt luft i det da syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjalmarlover

Søk på "Ingers rugbrød" på sol og du får endel treff-så blant annet de hadde en oppskrift med ny vri på brødet...

Håper du finner det da! Hvis ikke må du si ifra,så skal jeg rote frem kokeboka mi! :ler: Okay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cerise
Søk på "Ingers rugbrød" på sol og du får endel treff-så blant annet de hadde en oppskrift med ny vri på brødet...

Håper du finner det da! Hvis ikke må du si ifra,så skal jeg rote frem kokeboka mi! :ler: Okay?

HAr funnet flere varianter av oppskriften, noen som har en å anbefale, som er lett å jobbe med? :sexy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cerise

Det ligger en oppskrift under mat og drikke et eller annet sted. Men et tips. Når du baker det så hell det rett over i formene og hev det der fremfor å heve det i bolle og så ta det over i form. Lettere å få litt luft i det da syns jeg :)

heves dette brødet bare en gang da? (ikke helt inne i dette her med brødbaking, hehe :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et ganske rennende brød og ikke noe mer elting enn det maskinen gjør. Så jeg skuffet det over, hever 1-1,5 time i forma og steker 1 time.

1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli

1,8 - 2 liter vann

1 dl linfrø

1 dl solsikkefrø

Heves 1 time, slås ned. Hev 30 min slås ned og hell over i former. (det er her jeg bare heller over i former..).

Stek på 220 grader i ca 1 time, med varmluft 200 grader og samme steketid.

3 brød. Det er litt klissete inni. Skal være sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på med dette brødet:

Hvorfor heter det Ingers rugbrød når det inneholder så lite rug i forhold til sammalt hvete og hvetekli? :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cerise
Ja, det er et ganske rennende brød og ikke noe mer elting enn det maskinen gjør. Så jeg skuffet det over, hever 1-1,5 time i forma og steker 1 time.

1,3 kg sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli

1,8 - 2 liter vann

1 dl linfrø

1 dl solsikkefrø

Heves 1 time, slås ned. Hev 30 min slås ned og hell over i former. (det er her jeg bare heller over i former..).

Stek på 220 grader i ca 1 time, med varmluft 200 grader og samme steketid.

3 brød. Det er litt klissete inni. Skal være sånn :)

så du heller det over i former, hever det ein time, slår det ned og hever det 30 min til før de går i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heter det Ingers rugbrød når det inneholder så lite rug i forhold til sammalt hvete og hvetekli? :forvirra:

Kanskje fordi det høres mer fancy ut å med Ingers rugbrød enn Ingers sammalthvetebrød eller Ingers hveteklibrød?

nei jeg vet ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så du heller det over i former, hever det ein time, slår det ned og hever det 30 min til før de går i ovnen?

Ja, men ikke alltid jeg slår det ned heller, bare hever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på også! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cerise

tror baker brun hadde det før, men ikke sikker :)skal hive meg rundt og bake litt idag tenkte jeg, etter den oppskriften Nella la ut i denne tråden.(takk skal du ha:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...