ElizaHam Skrevet 24. mai 2019 #1 Skrevet 24. mai 2019 (endret) Er det noen som har erfaring med å kjøpe med startlån fra husbanken med samboer? Jeg tilfredsstiller med stor sannsynlighet helsemessige utfordringer mm omkring boligkjøp med startlån. Har null egenkapital, gammel gjeld til lånekassen på 800 000 pga alvorlig sykdom, ellers en stabil inntekt på rundt 450 000. Fremtidig arbeidskapasitet og helse er sterkt knyttet til trygghet i bosituasjon mm. Planen var å starte søknadsprosessen nå. Men så har jeg møtt en det kan bli aktuelt å flytte med på et tidspunkt. Han på sin side har egenkapital til et lån på 3 mill, samt god inntekt. Jeg ønsker/trenger stå 100%ansvarlig for en viss prosent av en evt. felles bolig. Selv om jeg skulle bli samboer, tilsier mine traumer å være så selvstendig som mulig. Felles økonomi er et ikke-tema for meg. Vet noen om husbanken er med på helt skilt økonomi mellom samboerpar? At det i prinsippet er som to venner som går sammen om et boligkjøp. Slik at søker på startlån (for en del) kun er meg. Si jeg får et lån på 1-2 mill og bruke dette for å eie en del av en bolig med ham. Alternativt er selvfølgelig å innse at egen bolig ikke ligger i korta for meg og betale husleie i noe evt. felles. Endret 24. mai 2019 av ElizaHam
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #2 Skrevet 24. mai 2019 Husbanken er ikke noe for dere om han har god økonomi. Dere vil automatisk regnes sammen siden dere skal bo sammen. Anonymkode: ae14e...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #3 Skrevet 25. mai 2019 Tips: om du har høyt lån hos Lånekassen og har vært syk deler av tiden, kan du få godkjent noe av lånet som sykestipend, hvis du kan dokumentere fra lege at du har vært syk i perioden. Les regler på Lånekassen sin side. Du sier at du "har møtt noen," vil det si at du nylig har møtt ham du vurderer å kjøpe sammen med? Eller kjenner du personen så godt at du vet at forholdet vil vare? Hvis ikke bør du vurdere å kjøpe noe alene. Det tar tid å bli kjent og det er ikke lurt å ta opp stort lån sammen, særlig ikke siden du poengterer at du ønsker egen økonomi og ellers være selvstendig. Hvordan vil dere fordele løpende utgifter f.eks? Å få lån beror også på inntekten din. Du skriver ikke hva du har i fast inntekt. Anonymkode: a35ee...3dc
ElizaHam Skrevet 28. mai 2019 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2019 På 25.5.2019 den 16.57, AnonymBruker skrev: Tips: om du har høyt lån hos Lånekassen og har vært syk deler av tiden, kan du få godkjent noe av lånet som sykestipend, hvis du kan dokumentere fra lege at du har vært syk i perioden. Les regler på Lånekassen sin side. Du sier at du "har møtt noen," vil det si at du nylig har møtt ham du vurderer å kjøpe sammen med? Eller kjenner du personen så godt at du vet at forholdet vil vare? Hvis ikke bør du vurdere å kjøpe noe alene. Det tar tid å bli kjent og det er ikke lurt å ta opp stort lån sammen, særlig ikke siden du poengterer at du ønsker egen økonomi og ellers være selvstendig. Hvordan vil dere fordele løpende utgifter f.eks? Å få lån beror også på inntekten din. Du skriver ikke hva du har i fast inntekt. Anonymkode: a35ee...3dc Takk for et utrolig godt tips! Ante ikke at det var mulig. Min store greie nå er om hvorvidt jeg skal forsøke meg på startlån nå, eller eventuelt vente å se hva som skjer. Å flytte sammen før det har gått et år er uaktuelt. Da leiekontrakten går ut her i løpet av 4 måneder og stress rundt det ikke er bra for meg, blir det nok å søke nå.. inntekten min er ganske høy, rundt 450 000, samtidig har jeg totalt 900 000 i gjeld som følge av tidligere alvorlig sykdom. Med en leie på 10 991 får jeg ikke spart til egen bolig og derfor stuck i fortiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå