Gå til innhold

Har fått spiral mot PMS - noen som har det samme og vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veit ikke under hvilken kategori jeg skulle legge denne tråden men jeg prøver her.

Vel jeg har fått spiral hovedsakelig mot PMS.plager da jeg ikke har noen seksualpartner og ikke trenger det som prevansjon. Men jeg har de siste årene (er i midten av 30årene) opplevd mer og mer veldig plagson PMS i form av humørsvingninger, nedstemthet, irritasjon osv. Legen anbefalte spiral. Jeg har nå hatt den i ca halvannen måned og har hatt en mensturasjon siden jeg fikk den. Nå merker jegv sterk PMS IGJEN. Vet noen her om det tar tid før den "fungerer" eller om dette kanskje er noe som ikke virker på meg siden jeg fortsatt får like kraftig PMS?

takker for alle svar

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiralen mirena inneholder Levonorgestrel, det progesteronet som kan påvirke androgener mest. Mao ikke det beste prevensjonmiddelet mot humør. Dette fordi når du har mensen har du mindre østrogen. Spiral virker androgent, som kan påvirke så du konstant går rundt pms. 

Dette gjelder ikkje alle, men kvinner med pcos bør aldri bruke hormonspiral feks. 

Jeg har fått mye kviser av min spiral. Dette pga androgeneffekten.

Hvilken spiral har du? 

Anonymkode: b21ca...616

Gjest MyzTeri
Skrevet

Har Minera, og den skal i utgangspunktet kun virke lokalt i livmora og ikke påvirke resten av kroppen. Men jeg har aldri hatt ett så jevnt humør som etter jeg fikk den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kyleena, nettopp satt den inn. Har hatt både hormonspiral og kobber tidligere, men kobber gjorde bare at jeg hadde pms og masse vann i kroppen i to uker hver måned, så kun en uke i mnd der jeg følte meg «fresh». 😅 Håper hormonspiralen demper det helt flate pms-humøret og demper at jeg får så mye vann i kroppen.

Anonymkode: 1cb06...89b

Skrevet

jeg har JAYDESS spiral og PMS-en har aldri vært verre... voldsomt nedstemt.. noen andre her som har prøvd JAYDESS og har noen erfaringer å dele?

"Dette gjelder ikkje alle, men kvinner med pcos bør aldri bruke hormonspiral feks."  - hva er PCOS?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Mirena, og mistet mensen fra starten. Da forsvant også PMS. Det samme skjedde med venninnen min. Jeg har hørt av andre at det kan ta rundt et halvår før det stabiliserer seg, så ha tålmodighet! :)

Anonymkode: 4634b...434

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan spiralen hjelpe på pms egentlig? Spiralen skal jo virke lokalt.

Anonymkode: 23466...773

AnonymBruker
Skrevet

Min spiral ( Mirena) har funket bra mot pms & særlig mot pms-utløst migrene som ga fravær fra jobb HVER mnd ☺️👍🏼 Virkning kommer over tid!

Anonymkode: 8862c...832

AnonymBruker
Skrevet

Mirena her hjelper ikke mot PMS. Sitter her akkurat i dette øyeblikk med der svarteste humør. Mørk sky, nedstemt og irritabel.

Anonymkode: 5fc94...a45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kyleena og ser et markant skille i humøret etter at jeg satte den inn. Den fungerer jo lokalt, men nedstemthet står tross alt oppført som en av bivirkningene, så man skal vel ikke akkurat avskrive at det er spiralen som er årsaken. Jeg har rett og slett blitt mannevond.

Anonymkode: 6ea5d...656

Gjest MyzTeri
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Mirena, og mistet mensen fra starten. Da forsvant også PMS. Det samme skjedde med venninnen min. Jeg har hørt av andre at det kan ta rundt et halvår før det stabiliserer seg, så ha tålmodighet! :)

Anonymkode: 4634b...434

Konstant blødning i 3 mnd her før det forsvant :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn mirena i januar, og fortsatt blør jeg 2 uker i strekk hver gang jeg har menstruasjon 😑

Anonymkode: 34bbe...7e3

Skrevet

Jeg er spent på denne tråden, satt inn Kyleena i dag og har egentlig noia for hormoner, men legen mente det var det eneste riktige siden jeg har ni dagers mens og 25 dagers syklus.

Leste birvirkningene på vei hjem og fikk litt hetta. Kan noen som er fornøyde skrive her, please??

Skrevet

Aldri hatt så mye pms og nedstemthet som etter jeg fikk spiral, så her er det motsatt. Vurderer å ta ut nettopp pga dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...