Gå til innhold

Lyst å kjøpe kamera for å ta bilder av lillegull som kommer. og tiden fremover. Noen som har kamera og anbefale? (maks pris 5000)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overskriften sier nok alt. 

Men har veldig lyst på et greit nok kamera for å ta bilder av tiden som kommer. Mobilen er ok, men har vært litt morsommere med det mer ordentlig kamera. Jeg har ingen peiling på kamera og spør derfor her i håp om noen har noen tips. Har spurt på elkjøp og POWER men blir en del usikker da det virker som de selv egentlig ikke har så mye peiling på de ulike kameraene. 

Anonymkode: 8de12...7c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er lillegull? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, ukjentjente skrev:

Hva er lillegull? 

barnet.. 

Anonymkode: 8de12...7c9

Skrevet

Min datter tenkte samme tanke. 

Tror hun har tatt 100 bilder med det, alt annet blir tatt med mobilen (vi snakker om 1000vis av bilder).  Med barn nr 2, så tror jeg kameraet kun ble brukt på dåpsdagen. Det var ikke et godt kjøp for hennes del. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, ikke gidd. Jeg hadde samsung 9 før, og har huawei p30 pro nå, og kameraet er fantastisk.

Man kan innstille med blenderfokus, og bildene ser proffe ut. Man kan redigere bildene etterpå mtp lys og farge.. 

Anonymkode: 42de9...a9d

Skrevet

Ville heller satse på å et godt mobilkamera. Du kan banne på at du ikke har kameraet tilgjengelig når du trenger det, men mobilen er oftest i lommen. Jeg oppgraderte til ny iPhone da vår datter var et par måneder gammel fordi jeg så at bildene pappaen tok ble mye finere pga dybdefunksjonen. Veldig fornøyd med det valget. 

Skrevet

Er planen din å faktisk lære deg å bruke de manuelle innstillingene på kameraet, eller bare skyte på auto? Om sistnevnte er planen ville jeg heller investert pengene i et godt mobilkamera. 

Jeg har selv profesjonelt utstyr til en halv bondegård og til og med jeg bruker i 95 prosent av tilfellene mobilen. Et kamera inkludert objektiv til maks 5000kr tviler jeg på at du får spesielt mye glede av sammenlignet med et godt mobilkamera. Spesielt om du ikke har lyst til å bruke mye tid og krefter på å lære deg å bruke det skikkelig.

Ta eventuelt kontakt med en kamerabutikk dersom du vil ha gode råd. På butikker som Power og Elkjøp vet de litt om alt, men er sjeldent veldig gode på spesifikke ting. Ingen regel uten unntak så klart :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte et nybegynner-speilreflekskamera fra Canon og et 50 mm objektiv. Da får jeg tatt gode portrettbilder av ungene og dyrene. Objektivet som følger med er ikke bra, så det bør du kjøpe utenom. Tror jeg betalte ca 6000 totalt. Har et hybridkamera også, men da kan jeg like godt bruke telefonen. Bilder fra telefon kan også bli gode, men det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Kvaliteten blir aldri den samme. Hvis du først skal kjøpe kamera, ville jeg altså kjøpt speilrefleks. Er forresten viktig å sette deg inn i hvordan det fungerer og hvordan du skal stille det inn for å feks få klart ansikt og uskarp bakgrunn 

Anonymkode: b83c6...931

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Canon G9X er et lite kompaktkamera vi er veldig fornøyde med. Mannen er hobbyfotograf og fotograferer en del med fullformat (speilrefleks), og er veldig fornøyd med dette kompaktkameraet. 

Ikke kjøp et kamera som er mer fancy enn du greier å håndtere. Ikke noe poeng i speilrefleks eller fancy systemkamera altså, hvis du ikke skal sette deg grundig inn i bruken og kjøpe flere objektiv etc. Det er mange gode kompaktkameraer i dag. Selv om vi har huset fullt av dyre kameraer og dyrt utstyr er det kompaktkameraet som blir mest brukt i hverdagen. 

Vi har gode kameraer på mobilen også men bruker aldri mobilkamera. 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Albbas skrev:

Canon G9X er et lite kompaktkamera vi er veldig fornøyde med. Mannen er hobbyfotograf og fotograferer en del med fullformat (speilrefleks), og er veldig fornøyd med dette 

Kan man overføre bilder via WiFi med dette? 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, ikke gidd. Jeg hadde samsung 9 før, og har huawei p30 pro nå, og kameraet er fantastisk.

Har s9 , er p30 sååå mye bedre at det er verdt å bytte? 

Anonymkode: 1b7cb...cf2

Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Aner ikke med WiFi, vi gjør det via Bluetooth. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neh.. Jeg gjorde det kun fordi jeg har swap, men faktisk litt bedre.. Samtidig leste jeg at p30 har visst beste mobilkameraet. S9 er kjempebra, jeg har tatt en rekke gode bilder som ser proffe ut:) 

Anonymkode: 42de9...a9d

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte et nybegynner-speilreflekskamera fra Canon og et 50 mm objektiv. Da får jeg tatt gode portrettbilder av ungene og dyrene. Objektivet som følger med er ikke bra, så det bør du kjøpe utenom. Tror jeg betalte ca 6000 totalt. Har et hybridkamera også, men da kan jeg like godt bruke telefonen. Bilder fra telefon kan også bli gode, men det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Kvaliteten blir aldri den samme. Hvis du først skal kjøpe kamera, ville jeg altså kjøpt speilrefleks. Er forresten viktig å sette deg inn i hvordan det fungerer og hvordan du skal stille det inn for å feks få klart ansikt og uskarp bakgrunn 

Anonymkode: b83c6...931

Helt enig! Så lenge kamera kan ligge fremme skal det ikke alltid så mye til for å få et bilde

AnonymBruker
Skrevet

Dette er min erfaring:

Jeg kjøpte speilreflekskamera da vesla var ca ett år. Og tok mange bilder med det, men jeg opplevde at det ble mye for meg (oversliten alenemor) å dra med seg sammen med stellebag, vogn, ungen, pledd, smokk, etc etc, for meg ble det rett og slett litt mye, og dessuten var jeg så redd for at kameraet ble stjålet eller at jeg klarte å miste det i bakken etc etc. Så jeg kjøpte en pen knagg som jeg hang veldig sentralt i stua, rett ved gangen og kjøkkenet, så hang det der og var lett og ta raskt i bruk her hjemme.
Kjøpte meg litt senere et veldig bra kompakt kamera som jeg tar med meg ut på tur, fin å ha i veska og tar veldig bra bilder, og den har manueller innstillinger slik at du selv kan velge lukkertid og blenderåpning, jeg kjøpte SONY DSC-RX100 II. Veldig fornøyd. Kjøpte også sånn etui så jeg har det på med så er det raskt å kommet til for å ta bilder.
Bruker mobilen også, men når vi er ut på tur så tar jeg alltid med meg kompaktkameraet. Det hender jeg tar med meg ungen ut i naturen kun for å ta bilder og da tar jeg med speilreflekskameraet. Nå er ungen så stor så er ikke så styrete lenger å ta det med. 

Anonymkode: c449d...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...