lillesky Skrevet 26. april 2005 #1 Skrevet 26. april 2005 Noen som har gode tips om hva JEG kan gjøre for han? Han har ikke fullt utbrudd (bruker medsiner som holder migrenen i sjakk), men sånn på nippet til at den bryter ut. En kald klut på panna lindret godt.
Gjest Devana i.i Skrevet 26. april 2005 #2 Skrevet 26. april 2005 Jeg sliter selv med migrene (uten medisiner vel og merke) og når migrenen dukker opp er samboeren min så søt at han demper lys og lyd. Det hjelper ihvertfall veldig
sixx Skrevet 26. april 2005 #3 Skrevet 26. april 2005 Noen som har gode tips om hva JEG kan gjøre for han? Det beste du kan gjøre for ham, er å spørre hva han vil du skal gjøre når migreneutbruddene er i anmarsj. Det er litt forskjell på hvordan migrene arter seg fra person til person.
lillesky Skrevet 26. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2005 Dempet lyd og slo av lys, og tvang han i seng, selv om han liksom ville se på tv. Jeg har spurt han, men menn ...
Tusenfryd Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Jeg har av og til migrene og det varierer hva jeg har behov for. Noen ganger kan jeg se på tv og det er ufattelig deilig, andre ganger må jeg legge meg. Han må si hva han har behov for der og da. Unngå også konflikter, alvorlige samtaler og sånn, kanskje han bare trenger at du lar han være i fred. Fortsett å støtte mannen din, han trenger det.
summer25 Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Stikk en tur innom helsekosten. Der kan du få kjøpt peppermynte olje. Denne oljen stryker du lett over pannen. Dette er kjempedeilig og det blir en kjølende følelse. Jeg hadde migrene inntil jeg ble satt på blodtrykksmedisiner, og denne oljen brukte jeg i mye når jeg hadde utbudd.
Arkana Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Jeg har migrene, og ved anfall vil jeg bare være i fred (ligge i senga, med vifta på og lyset av og prøve å sove). Om samboeren min skulle begynne med kalde kluter og alskens hjelpemidler hadde det bare gjort vondt verre. Det å i det hele tatt svare "nei takk" er nok til at migrenen blir litt verre. Så jeg tror det beste er å spørre ham selv, bare han vet hva du kan gjøre, eller ikke gjøre.
Orthia Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Når jeg har migrene vil jeg ha fred, først og fremst. Hver lyd og bevegelse er en pine. Det beste mannen min kan gjøre for meg når jeg har migrene, er å være buffer mellom virkelighet og meg.
lillesky Skrevet 27. april 2005 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2005 Akkurat det med å la han være i fred har jeg lært meg. Vi har vært samboere i 8 år. Selv om menn blir veldig syke når de er syke, så sier de ikke hva de ønsker. Men jeg skal ta han med og sjekke den olja, selv om han reagerer veldig på lukter også når han har pre-migrene. Jeg mottar gjerne flere tips om hvordan forebygge migrene (migrene som ikke helt bryter ut, men er på nippet).
sixx Skrevet 27. april 2005 #10 Skrevet 27. april 2005 Jeg mottar gjerne flere tips om hvordan forebygge migrene (migrene som ikke helt bryter ut, men er på nippet). Kan dere ikke prøve å finne ut hva det er som utløser migreneanfallene? Hva skjer i forkant? Hva har han gjort/ikke gjort...spist/ikke spist? Jeg var veldig plaget med migrene i flere år...men så fant jeg ut at det skyldtes at jeg noen ganger ikke fikk i meg nok næring. Eks. Siste måltid en dag var pasta (ikke veldig næringsrikt) kl. 17.00....så ikke mer mat før jeg la meg....så skippe frokost...sånne dager fikk jeg garantert migrene. Det er noe som utløser anfallene...forsøk å finne ut hva. Et liv uten migrene er en befrielse...og jeg er så glad jeg er kvitt den. *jippi*
Arkana Skrevet 27. april 2005 #11 Skrevet 27. april 2005 Jeg mottar gjerne flere tips om hvordan forebygge migrene (migrene som ikke helt bryter ut, men er på nippet). For meg: kald klut i nakken, migrenestift (mentholstift som man smører i pannen, fås på apotek), paralgin forte og legge meg i senga og prøve å sove. Har også hørt at marsipan hjelper mot migrene, men har personlig delte meninger om dette.
lillesky Skrevet 27. april 2005 Forfatter #12 Skrevet 27. april 2005 Nakken; det var lurt. tenkte bare på panna jeg (hjalp litt det og).
flowerpower Skrevet 27. april 2005 #13 Skrevet 27. april 2005 Hei lillesky! Jeg hadde ikke orket mentol eller eukalyptys om jeg hadde migrene,- da ville jeg ihvertfall blitt kvalm! Jeg bruker Relpax som egentlig ikke skal taes før hodepinen kommer :evil: , men jeg tar den når de psykedeliske mønstrene dukker opp og jeg bare ser halvparten av ansiktet til den jeg snakker med,- og da slipper jeg hodepinen Men, det er nok lurt å høre hva han ville like!
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #14 Skrevet 28. april 2005 har heldigvis ikke migrene selv, men jobber i helsekost, og får høre en del erfaringer fra kunder, noen anfall utløses av bestemte mat typer (feks sjokolade og rødvin), noen forebygger med fiskemeltabletter (har vært brukt mot migrene siden ca 60 tallet tror jeg) av en eller annen grunn så hjelper dette mange. noen får hjelp av urten matrem, som både kan brukes forebyggende og akutt, men skal den virke akutt, bør man ta en stor dose. lykke til men samboern!
Gaupen Skrevet 28. april 2005 #15 Skrevet 28. april 2005 Hei Lillesky.. Du har fått masse tips her ser eg, men her er en link til elsenytt.no som har veldig mye nyttig.. Hvis ikke finnes det migrene klinikker, som eg vet hjelper for mangen :-) ]http://www.helsenytt.no/artikler/migrene.htm
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #16 Skrevet 28. april 2005 Dempet lyd og slo av lys, og tvang han i seng, selv om han liksom ville se på tv. Jeg har spurt han, men menn ... Da syns jeg det er meget rart at han har migrene å vil se tv alikavell.....de fleste med skikkelig migrene vil nok si seg enig i at det siste som frister er tv
lillesky Skrevet 28. april 2005 Forfatter #17 Skrevet 28. april 2005 Det får du bare synes er rart, Gjest, jeg spurte etter RÅD, ikke hva folk synes om dette.
Tusenfryd Skrevet 29. april 2005 #18 Skrevet 29. april 2005 Jeg har migrene og noen ganger er tv het ok. Andre ganger ikke. Vi er alle forskjellige. Jeg tror at de som er ordentlig plaget av migrene, har svært god nytte av å få en utredning. Det har hjulpet de som har prøvd. Da får man en kartlegging av anfall. Fx ser man ikke alltid mønstrene selv, men så fylle man ut en anfallskalender og legen vil se et mønster med en gang og kunne begynne å jobbe med dette. Man blir testet ut for ulike medisiner, forebyggende, anfallsdrepende etc. En skikkelig utredning av en neurolog, spesialist på migrene finner du bla her: http://www.klinikkonline.no/ Tine Poole står som allmennlege, noe hun også er, hun er også en av landets fremste eksperter på migrene. Det er også viktig å tenke på at noen har vært tungt plaget i årevis uten å vite at det er migrene de har (dette er en B-sykdom, kvinnelidelse og ikke særlig prioriter) andre er lett plaget innimellom og vet godt hva det er og klarer seg fint på fx imigran fra fastlegen. Og alt i mellom dette. Det viktigste er at man finner det som funker for en selv og blir kvitt mye av plagene.
lillesky Skrevet 29. april 2005 Forfatter #19 Skrevet 29. april 2005 Spennende, Tusenfryd! Samboeren min går på hjerte-medisin (!) for å holde migrenen i sjakk. Da vi bodde i Oslo hadde han kjempe ofte anfall, men etter at vi flyttet ut av Oslo har han vært MYYE bedre! Han har nesten aldri anfall, bare migrene som ligger og murrer og nesten bryter ut (ille nok det). Jeg er litt spent på hvordan det går nå som han skal begynne å jobbe så mye... Så jeg skal ta vare på linken sånn at han kan sjekke det ut hvis han skulle bli verre. Takk, Tusenfryd! :-)
Tusenfryd Skrevet 29. april 2005 #20 Skrevet 29. april 2005 Hjertemedisin og blodtrykksmedisin er ikke uvanlig å behandle migrenepasienter med. Min mann har også fått botox i bakhodet. Akkurat det hjalp ikke han så mye, men mange nyttiggjør seg den behandlingen også. Ikke bare mot rynker, altså.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå