AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #1 Skrevet 23. mai 2019 Hver ettermiddag og helg, så smaker toåringen så vidt på det vi serverer, og spør om mat ca en gang i timen. (Hun spiser godt i barnehagen). Hun bare småspiser. Smører en brødskive, og hun plukker av pålegget. Eller lager havregrøt, smoothie, hva som helst av middag osv, og stort sett plukker hun bare i maten. Og etter en times tid vil hun ha mat igjen og gjør det samme. Det hender at hun spiser opp/ spiser mye, og spør dermed ikke mer om mat før evt neste måltid. Men ikke ofte. Men jeg kjenner jeg begynner å bli litt smågal. I dag pekte hun på det hun ville ha av middag (altså hvilke grønnsaker osv av det som sto på bordet), men spiste ikke når hun fikk det på tallerken. En liten time etter ville hun ha brødskive med ost og smør, men slikket bare av smøret. En liten time etter det var hun sulten igjen, jeg laget smoothie og hun drakk opp sitt glass. Jeg spurte om hun ville ha mer mat, for dette var siste måltid før leggetid. Hun var mett. Og en halvtimes tid senere når vi skulle gjøre oss klar til leggetid, bryter hun ut i gråt fordi hun var sulten og ville ha mat. Jeg smurte da en ny brødskive som hun tok av osten på, men spiste over halve skiva. Jeg skjønner at hun bare er to år og kanskje ikke helt forstår, men samtidig mener jeg det er viktig at hun lærer å spise seg mett når vi først spiser.. spørsmålet mitt er egentlig- bør jeg bare la henne spise når hun vil, eller bør jeg prøve å lære henne å spise seg mett? Anonymkode: 5596b...27b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #2 Skrevet 23. mai 2019 Du må slutte å servere henne mat når hun ber om det og forklare at det ikke blir noe mer mat før senere. Ikkr rart hun små spiser hele tiden når du hopper så fort hun ber om mat. Et barn lider ingen nød ved å vente med å spise lite middag til kveldsmat. Her ble ungene lagt sultene fordi de absolutt skulle ha mat sånn 10 minutter før legge tid og da hadde de spist greit hele dagen. De led igen nød, men ble forklart fra tidlig av at vi spiser ikke mat når det er natta osv. Det tok jo litt tid, men det må til for å gi gode spiserutiner. Anonymkode: a0d67...771 13
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #3 Skrevet 23. mai 2019 Men det er jo du som tillater dette og legger opp til at hun kan velge hva og når hun skal spise. At det er ok å spise pålegget for så å få ny skive en time senere. Du må innføre rutiner og følge disse, da lærer hun å spise seg mett til måltidene fordi hun vet det ikke blir mat før til neste måltid. Anonymkode: 6dd6f...3db 11
Mariss@68 Skrevet 23. mai 2019 #4 Skrevet 23. mai 2019 Hvordan skal hun lære at hun må spise seg mett til måltidene når det blir servert mat hele tiden? Ja, det er tøft i en periode - men det lønner seg. 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #5 Skrevet 23. mai 2019 Ikke gi mat utenom måltidene. Server middag etter bhg og vær ute fram til kveldsmat hvor dere spiser igjen. Frisk luft kan bedre apetitten og du slipper kanskje lettere maset med mellommåltidene. Anonymkode: cc239...bbb 7
Amberleaf Skrevet 23. mai 2019 #6 Skrevet 23. mai 2019 Er jo helt utrolig at du ikke skjønner det selv.... 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #7 Skrevet 23. mai 2019 Det er du som bestemmer. Ikke hun. Og hvilken unge har ikke skjønt at det lønner seg å "bli sulten" når du egentlig skal legge deg? Det er så gammelt triks at det burde kalles tradisjon. Anonymkode: 4b4ea...721 7
Prøver18 Skrevet 23. mai 2019 #8 Skrevet 23. mai 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hver ettermiddag og helg, så smaker toåringen så vidt på det vi serverer, og spør om mat ca en gang i timen. (Hun spiser godt i barnehagen). Hun bare småspiser. Smører en brødskive, og hun plukker av pålegget. Eller lager havregrøt, smoothie, hva som helst av middag osv, og stort sett plukker hun bare i maten. Og etter en times tid vil hun ha mat igjen og gjør det samme. Det hender at hun spiser opp/ spiser mye, og spør dermed ikke mer om mat før evt neste måltid. Men ikke ofte. Men jeg kjenner jeg begynner å bli litt smågal. I dag pekte hun på det hun ville ha av middag (altså hvilke grønnsaker osv av det som sto på bordet), men spiste ikke når hun fikk det på tallerken. En liten time etter ville hun ha brødskive med ost og smør, men slikket bare av smøret. En liten time etter det var hun sulten igjen, jeg laget smoothie og hun drakk opp sitt glass. Jeg spurte om hun ville ha mer mat, for dette var siste måltid før leggetid. Hun var mett. Og en halvtimes tid senere når vi skulle gjøre oss klar til leggetid, bryter hun ut i gråt fordi hun var sulten og ville ha mat. Jeg smurte da en ny brødskive som hun tok av osten på, men spiste over halve skiva. Jeg skjønner at hun bare er to år og kanskje ikke helt forstår, men samtidig mener jeg det er viktig at hun lærer å spise seg mett når vi først spiser.. spørsmålet mitt er egentlig- bør jeg bare la henne spise når hun vil, eller bør jeg prøve å lære henne å spise seg mett? Anonymkode: 5596b...27b Hvorfor i helvete gidder du? Server mat, forklar at om du ikke spiser nå er det lenge til mat, og la hun bli en erfaring rikere. Selvfølgelig bare plukker hun om hun får mat så ofte. Blir kjedelig, og hun blir mett. Jeg har jobbet i Bhg i 10 år og barna får tilbud om mat, og vi forklarer at dette er nå det er mat, dersom dem ikke spiser så er sjansen borte frem til neste måltid 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #9 Skrevet 23. mai 2019 Jeg klarer ikke å la ungene mine legge seg sultne. Så de får brødskiver. Ja, de spiser ikke middag iblant også spiser de brødskiver etterpå, og sånn er det bare. De er 2 og 4. Så om pålegg og brødskive. En liten triks er å dele brødskive med pålegg i små bitter, og gi en bit av gangen. Må spise hele biten, ikke bare pålegg, før man får den andre. Smoothie er ikke mat men dessert her hos oss, det får man bare etter middagen. Du kjenner jo ditt barn TS, og du merker nok, er hun faktisk sulten eller drøyer hun legginga. Anonymkode: 41587...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #10 Skrevet 23. mai 2019 Herregud, dere svarer jo som om dere blir fornærmet 😂 da har jeg skjønt at jeg må sette ned foten, så slapp av dette har bare pågått de siste par ukene, og det må da være lov å spørre Anonymkode: 5596b...27b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #11 Skrevet 23. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke å la ungene mine legge seg sultne. Så de får brødskiver. Ja, de spiser ikke middag iblant også spiser de brødskiver etterpå, og sånn er det bare. De er 2 og 4. Så om pålegg og brødskive. En liten triks er å dele brødskive med pålegg i små bitter, og gi en bit av gangen. Må spise hele biten, ikke bare pålegg, før man får den andre. Smoothie er ikke mat men dessert her hos oss, det får man bare etter middagen. Du kjenner jo ditt barn TS, og du merker nok, er hun faktisk sulten eller drøyer hun legginga. Anonymkode: 41587...f8d Takk for tips! Mistenker så klart at hun drøyer legginga, men sitter litt langt inne å legge henne når hun så vidt har spist hele ettermiddagen 😬 Anonymkode: 5596b...27b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #12 Skrevet 23. mai 2019 Mine foreldre satt resten av middagen i kjøleskapet når vi pirket i maten. Var vi sultne senere så fikk vi bare ett alternativ: resten av middagen. Annen mat senere på dagen var forbeholdt de som hadde spist minimum en normal porsjon middag. Ingen middag = ingen dessert, kaker dersom det kom gjester, kveldsmat, snacks e.l.. Du avler opp kresne barn når du strekker deg så langt for å tilpasse deg kresne spisevaner. Anonymkode: 5b5d9...7e6 5
Hactar Skrevet 23. mai 2019 #13 Skrevet 23. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Mistenker så klart at hun drøyer legginga, men sitter litt langt inne å legge henne når hun så vidt har spist hele ettermiddagen 😬 Anonymkode: 5596b...27b Jeg tror toåringen har gjennomskuet at det vanker nytt pålegg/smoothie/god mat straks hun er sulten igjen, så hvorfor skal hun spise noe som er litt kjedelig? Og den med at de blir akutt sulten ved leggetid, er klassisk, haha! Jeg ville holdt meg til måltidene, til nøds spart på skiva uten pålegg og servert den igjen neste gang hun ber om mat. Da ser du lettere om hun er ordentlig sulten eller bare vil stille småsulten med noe godt. Om hun spiser lite til middag, klarer hun seg fint til kvelds. Kanskje blir hun veldig sulten, men det er ikke farlig å være sulten et par timer. Da spiser hun vel skikkelig kvelds, og du slipper problematikken å legge sultent barn. For det er jeg enig i, hun er litt ung til å legges sulten. Da er det bedre at du legger til rette for god appetitt til kvelds, ved ikke å tilby mat hele ettermiddagen. Spiser hun ikke da, ville jeg tatt utgangspunkt i at hun ikke er sulten, uansett hva hun sier ved leggetid. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå