Gå til innhold

2 åring påvist allergi. Ingen allergi i familien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en 2 åring som har fått påvist sterk bjørkepollen. I tillegg slo tester ut på nøttepanel 1 som inkluderer hasselnøtt, peanøtt og to stk andre nøtter. Men i enkelt testene har han kun utslag på hasselnøtt 100 prosent men under marginen på feks peanøtter igjen.... hvordan tolker man det? Tåler han da matvarer som inneholder nøtter, men ikke hasselnøtt? Det meste står jo med innholdsstoffene spor av nøtter.... 

I tillegg fikk jeg forklart at med bjørkepollen så finnes det diverse kryss allergier på mat men legen sa at dette måtte jeg bare teste selv. Og skulle pustebesvær oppstå må vi ringe 113... er det sånn man får frem med en 2åring? Her synes jeg legen tok litt for lett på det. Legen mente at disse matvarene kan ikke vises pga kryss og at man må teste. Og når jeg har lest så gjelder jo kryss omtrent alt av frukt og grønt. Hvordan går vi frem? Og hva da med juice? Saft? Syltetøy? 

Vi har ingen allergier generelt i familien så dette er helt nytt for oss og når man hører skrekkhistorier om pustebesvær så blir man jo redd for den lille ungen. Og da kan jo ungen regelrett reagere på absolutt alt? Skal vi sitte livredde hver gang mat inntas? 

Anonymkode: e02e6...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg anbefaler bruke nasacort for bjørkepollen. Nasacort nesespray pleier fungere mot både rennende nese, nysing, svie/røde/rennende øyne. Usikker om barn i 2 års alderen kan bruke nasacort nesespray, men det finner du ut. 
Min søster har bjørkepollen og har ingen kryss allergier. Så det varierer, og som regel er kryss allergiene ofte mildere. Så er prøve og feile der.

Når det gjelder nøtteallergien så er det hovedsakelig hasselnøtter han vil reagere på og matvarer som har hasselnøtt i seg. Der det står spor av nøtter er det vanskelig å si hva slags nøtter det er snakk om. Har han reagert veldig kraftig før? Kan jo være en mild form for nøtteallergi så da pleier ikke man å få pustebesvær.

Anonymkode: 93090...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bjørkepollen med kryss mot steinfrukt, nøtter (hassel og valnøtt) og mandel. Når det er mye pollen kan det slå ut på pære og eple. Har en kompis som reagerer på disse tingene pluss jordbær. Det er ganske kjipt.

Hos meg slår det ikke ut om nøttene er stekt (eks nøttebunn på kake) og eple/pære er skrelt. 

Ville tatt utgangspunkt i at hasselnøtt er ut, men spor av nøtter er greit. Jus, saft, syltetøy og andre «behandlede» varianter ville jeg også tenkt var greit. Unngå steinfrukt, og gi frukt i litt mindre porsjoner? (min kunne fint spist 3 epler om han fikk; ville droppet det)

Den verste perioden er over for meg nå siden bjlrkepollenet har roet seg, så da slår ikke andre ting så sterkt ut. Det skal nok mye til før han får pustebesvær, så lev så normalt som mulig, men følg litt ekstra med når dere prøver noe «nytt».

Anonymkode: f1e77...5f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i alt ab...5f9 over skriver. 

Kryssallergier kan du lese mer om her, og generelt er NAAF sine sider en god kilde til det du lurer på mtp allergier: 

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/kryssreaksjoner/

Angående frukt og pollenallergi; har et familiemedlem som «klør i halsen», og får allergiske symptomer ved forsøk på å spise «butikkepler» (og pærer), men reagerte aldri på eplene vedkommende tilegnet seg på epleslang, eller på butikkepler som er kokte/stekte (i eplepai/-kake, f.eks).

Anonymkode: ce3ec...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naaf.no, nettsidene til Norges astma og allergiforbund, har mye god informasjon, og dersom du ikke finner det du lurer på der kan du kontakte dem og få mer råd. 

Dere bør også be legen om å få mer informasjon om allergi generelt og guttens utslag spesielt. Dersom legen har lite peiling kan dere henvises til noen med spesialisering på allergi, eventuelt kurs for foreldre med allergiske barn.

Peanøtter er ikke nøtter, så at det ga lavt utslag trenger ikke bety noe for nøtteallergi. Mandler og pistasj er heller ikke nøtter. Spor av nøtter går ofte fint om det ikke er veldig kraftig allergi, men dette er noe dere MÅ snakke med (kompetent) lege om.

Kryssallergier finner dere ut av. Mange har bare kryssallergier i pollensesongen. Kokt frukt/grønnsaker tåles ofte bedre enn rå. Kryssallergier gir sjeldent alvorlige reaksjoner, men kan gi kløe, utslett og andre plagsomme symptomer.

Legen burde utdypet litt mer enn å bare si at dere skal ringe 113 ved pustebesvær. Det har åpenbart ført til mye unødige bekymringer. Vanligvis får man ikke pustebesvær av allergiske reaksjoner, men man kan få det. Dersom man får det er det viktig å ringe 113 for å få rask behandling, i tilfelle det er alvorlig. Du skal ikke "vente og se" ved pustebesvær, slik du kan med rennende øyne eller elveblest.

Anonymkode: ec587...e64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter er belgfrukt, altså i slekt med erter og ikke i slekt med nøtter som hasselnøtter.

Du finner mye info på NAAF sine sider, og om dere er medlem har de seminar om ulike allergier og kan sikkert gi råd om lege nær dere som kan mer om allergi enn ordinære leger.

Har selv fått påvist støvallergi i barndommen, bor nå i ett støvete hus som vaskes en gang i blant med Parfymefri vaskemiddel og aldri vært mindre syk enn nå 🤔

Har ett barn de sier har allergi mot hund/katt men han reagerer bare når han koser med kaniner 🙄

Allergier påvist ved test hos vanlig legekontor.

Endret av Mt3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mitt barn har også utslag på blodprøver på bjørk og på hasselnøtt pluss en annen nøtt som jeg ikke husker.

Vi fikk beskjed om at hvis hun ikke viser tegn på allergi når hun spiser hasselnøtt, så er det en falsk positiv blodprøve. Husker ikke helt forklaringen, men det kunne visst være vanlig. Vår har kraftig pollenallergi, men ikke vist noen tegn på kryssallergier og ingen plager av hasselnøtt. 

Anonymkode: bdeeb...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Påvist allergi bare på blodprøver? Blodprøvene kan man IKKE stole på. Utslag trenger overhodet ikke bety at man faktisk reagerer, så man skal aldri begrense kostholdet uten at sykehistorien viser klar reaksjon. At prøvene ikke viser noe kan man i større grad stole på, men de er ikke 100% de heller. 

At en toåring har fått pollenallergi er egentlig for tidlig, som hovedregel skal de ha gjennomgått to pollensesonger før de begynner å reagere, og ofte kommer plagene senere enn det og. Er det allergiske plager eller mer plager som ved irritasjon fordi pollen er skarpe partikler?

Kryssreaksjoner blir sjelden farlige, bare plagsomme, og prøvene er om mulig enda dårligere på kryss enn på direkte reaksjoner. Så der er det desverre bare å prøve seg frem. Behandlede (særlig varmebehandlede) matvarer tåles som regel bedre enn rå matvarer. 

Hovedregelen er at barnet er fasiten ig at prøvene ikke sier noenting uten en god historikk, og hvis barnet har tålt det før tålt det det sannsynligvis neste gang også. 

Og husk at dødsfall pga allergiske reaksjoner har omtrent ikke skjedd de siste 15 årene. 

Anonymkode: bcd50...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Påvist allergi bare på blodprøver? Blodprøvene kan man IKKE stole på. Utslag trenger overhodet ikke bety at man faktisk reagerer, så man skal aldri begrense kostholdet uten at sykehistorien viser klar reaksjon. At prøvene ikke viser noe kan man i større grad stole på, men de er ikke 100% de heller. 

At en toåring har fått pollenallergi er egentlig for tidlig, som hovedregel skal de ha gjennomgått to pollensesonger før de begynner å reagere, og ofte kommer plagene senere enn det og. Er det allergiske plager eller mer plager som ved irritasjon fordi pollen er skarpe partikler?

Kryssreaksjoner blir sjelden farlige, bare plagsomme, og prøvene er om mulig enda dårligere på kryss enn på direkte reaksjoner. Så der er det desverre bare å prøve seg frem. Behandlede (særlig varmebehandlede) matvarer tåles som regel bedre enn rå matvarer. 

Hovedregelen er at barnet er fasiten ig at prøvene ikke sier noenting uten en god historikk, og hvis barnet har tålt det før tålt det det sannsynligvis neste gang også. 

Og husk at dødsfall pga allergiske reaksjoner har omtrent ikke skjedd de siste 15 årene. 

Anonymkode: bcd50...e3c

Altså en 2 åring kan da fint være i sin 3 pollensesing? Og denne er jo så sterk at selv de uten allergi kan reagere 

Anonymkode: 556c7...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en datter med gress-allergi. Hun har hatt det siden ho var 2. Ho får tablett (smeltetablett) og daglig om sommeren. Holder ho mest mulig unna kryss-mat i denne perioden. Hun får eventuelt mindre av det. Har ikke lyst at hun feks skal utvikle allergi mot vannmelon osv.

Anonymkode: a7208...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...