Gå til innhold

Når du eier ett selveier hus .Hvilken utgifter har du utenom lån ,avdrag.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri bodd i selveier men vurdere å kjøpe meg hus nå. Jeg vet det er kommmunale avgifter,eiendomskatt? renovasjon?

Hvor mye ekstra er det i året på alt annet?RENNOVASJON,KOMMUNALE AVGIFTER OSV ?

Anonymkode: f4fe3...c68

AnonymBruker
Skrevet

Kommunale avgifter varierer fra kommune til kommune, så det må du nesten sjekke med kommunen du bor i. I vår kommune er det vann og kloakk som regnes ut fra forbruk, mens renovasjonen er fast. Du må tenke på feier og forsikring på boligen også. 

Anonymkode: 2aea0...a40

AnonymBruker
Skrevet

Eiendomsskatt

Anonymkode: 43677...119

Gjest Raggy
Skrevet

Samt stort sett en god del til vedlikehold hvert år. Det er alltids noe som må fikses, en kran som lekker eller lekter som må byttes, plenklipperen må få slipt bladene, du må kjøpe inn strøsand, mus i kjeller eller på loft osv osv. Mange steder betaler man for brøyting av snø. 

Skrevet

Normalt vedlikehold som utvendig maling/beising, gamle hus må kanskje bytte vinduer, tak og klening. 

AnonymBruker
Skrevet

20tusen i faste avgifter til kommunen. Og så mye man vil til oppussning/forandringer.

Anonymkode: 32b45...3b0

Skrevet (endret)

En enebolig er ofte varmet opp av elektrisitet, og med de strømprisene vi har hatt siste vinter, har mange fått strømregninger på flere tusen kroner i måneden. Verdt å huske når man kjøper hus; de koster å holde varme. Mulig man kan spare litt i det lange løp ved å installere varmepumpe, men det er jo en engangskostnad ved kjøp og installasjon av dem da.

Kommunale avgifter varierer fra kommune til kommune. Sjekk på hjemmesidene til din kommune på nett, eller ring og hør.

Forsikringer. Et hus er dyrt å forsikre (altså forsikring for selve bygget). I tillegg må du ha innboforsikring, for ikke bare bygget selv som må forsikres, men alt inni det også. Møbler og klær og absolutt alt.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Ville helt klart tatt vedlikehold med i betraktningen. Alt fra ny maling på en stueveggen, til 250000 kr når taket må byttes. Trenger du nytt bad kan det fort koste 300000 kr. 

Vi bor i Bergen og betaler ca 24000 kr i året i eiendomsskatt og kommunale avgifter. Vi har stipulert vann, men betaler renovasjon etter bruk. Strøm er helt klart dyrere enn i leilighet, med strømprisene vi har nå betaler vi nok rundt 25-30000 kr i året. Vi en veldig billig husforsikring på 5000 kr gjennom fagforening, hadde kostet ca det dobbelte hvis det ikke var gjennom fagforeningen. 

Anonymkode: e546a...3ef

Skrevet

Du må legge til vannavgift, renovasjonsavgift, eiendomsskatt, forsikring, strøm og bredbånd.  

Vi bor i enebolig og betaler følgende ca. 5.200 kr per måned i tillegg til evt. lån: 
Vann-, feieavgift:    500 kr
Renovasjon:           500 kr
Eiend.skatt:          1000 kr
Strøm:                  1700 kr (har vedfyring i tillegg)
Bredbånd:              500 kr
Forsikring:             1000 kr  (kun bolig)

Så gjør vi vedlikehold på huset, litt hvert år.  Er nøye med vedlikehold av vinduer og bordkle utvendig.  Tror vi sparer kostnader slik.  Innvendig er det ikke fordi vi MÅ, men fordi vi ønsker å fornye.  Da bestemmer lommeboka. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har enebolig i innlandet, har strømutgifter på over 30.000 i året. Så jeg setter av 2500 i måneden på det. Kommunale avgifter + eiendomsskatt ligger på 20000 i året, så setter av 1700 i måneden der. Forsikring på hus og innbo på tilsammen 650 kr. (Prøvde først gjensidige, de hadde svindyr husforsikring på 1500 i måneden!! Har nå storebrand)

På 23.5.2019 den 17.50, Raggy skrev:

Samt stort sett en god del til vedlikehold hvert år. Det er alltids noe som må fikses, en kran som lekker eller lekter som må byttes, plenklipperen må få slipt bladene, du må kjøpe inn strøsand, mus i kjeller eller på loft osv osv. Mange steder betaler man for brøyting av snø. 

Unnskyld meg, men vet du egentlig hva lekter er? ;) Det er ikke én lekt som plutselig må byttes, da er det mer det handler om, tak/vegg etc. En lekt er noe som er inni veggen, eller under taket. Eventuelt brukt på veranda/terrasserekkverk. Og en lekt koster 6-7 kr per løpemeter, så det å bytte lekter hvor det enn er er svinbillig! Det er all jobben rundt som koster penger, om man må ha kledning, stenderverk, etc. 

Anonymkode: 32160...f7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser alle faste kostnader alt er nevnt. Også her ligger det nok på 50-100 000 i året (eiendomsskatt, renovasjon, forsikring, strøm, +++)

Gjennom ti år og to eneboliger har vi fått en del større kostnader, da ser jeg bort i fra frivillig oppussing. 

I snitt en-to runder i året der elektriker eller rørlegger må ta turen for reperasjoner, det koster ca 5 000 hver gang.

Taket måtte byttes 500 000. 

Påtvungen rørfornying fra kommunen, 60 000. 

Bytte av vinduer, 35 000

Drenering 350 000.  

Anonymkode: d36e5...14f

Gjest Raggy
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har enebolig i innlandet, har strømutgifter på over 30.000 i året. Så jeg setter av 2500 i måneden på det. Kommunale avgifter + eiendomsskatt ligger på 20000 i året, så setter av 1700 i måneden der. Forsikring på hus og innbo på tilsammen 650 kr. (Prøvde først gjensidige, de hadde svindyr husforsikring på 1500 i måneden!! Har nå storebrand)

Unnskyld meg, men vet du egentlig hva lekter er? ;) Det er ikke én lekt som plutselig må byttes, da er det mer det handler om, tak/vegg etc. En lekt er noe som er inni veggen, eller under taket. Eventuelt brukt på veranda/terrasserekkverk. Og en lekt koster 6-7 kr per løpemeter, så det å bytte lekter hvor det enn er er svinbillig! Det er all jobben rundt som koster penger, om man må ha kledning, stenderverk, etc. 

Anonymkode: 32160...f7b

Beklager så mye for at jeg ikke utdypert det nærmere... Mener islekter, hvis du er kjent med den benevnelsen. Når jeg selv har malt hus har det ofte vært nødvendig å bytte disse. Om det ikke blir så svindyrt så er det en utgift, og som med alle andre små utgifter blir det alltid en viss sum man bruker på feks slike ting om man eier et hus. Klarer man ikke bytte disse selv så koster det penger og siden de er utsatt for mye fukt er det ikke uvanlig at de må byttes på eldre hus.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Raggy skrev:

Beklager så mye for at jeg ikke utdypert det nærmere... Mener islekter, hvis du er kjent med den benevnelsen. Når jeg selv har malt hus har det ofte vært nødvendig å bytte disse. Om det ikke blir så svindyrt så er det en utgift, og som med alle andre små utgifter blir det alltid en viss sum man bruker på feks slike ting om man eier et hus. Klarer man ikke bytte disse selv så koster det penger og siden de er utsatt for mye fukt er det ikke uvanlig at de må byttes på eldre hus.

Annen AB her - og jeg aner ikke hva islekter er. Google gjorde meg ikke klokere. Dvs. jeg fant begrepet, men ingen forklaringer av hva det betydde. Kan du forklare for meg? Det kunne være greit å vite om dette er noe jeg kjenner til under annet navn eller noe nytt jeg bør være klar over, siden jeg eier et hus av den langt fra nye typen. 

Anonymkode: b1267...5c5

Gjest Raggy
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annen AB her - og jeg aner ikke hva islekter er. Google gjorde meg ikke klokere. Dvs. jeg fant begrepet, men ingen forklaringer av hva det betydde. Kan du forklare for meg? Det kunne være greit å vite om dette er noe jeg kjenner til under annet navn eller noe nytt jeg bør være klar over, siden jeg eier et hus av den langt fra nye typen. 

Anonymkode: b1267...5c5

Vindskier og islekter kan du google :) Det er en utsatt del av tak gjerne dekket med beslag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...