Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #1 Skrevet 26. april 2005 Jeg har en eks som tidligere har snakket mye om å ta selvmord. men han sier han ikke kan gjøre det før han "har ordnet opp i ting" først. Han har kuttet kontakten med meg og med sin mor, og sin far snakker han nesten aldri med. Etter at det ble slutt mellom oss, snakket han hele tiden om at han skulle dø (av egen vilje), men at han ikke visste når. Jeg tviler på at det hadde noe med meg å gjøre, det har vel mer med problemer han selv har og har hatt lenge før han traff meg. Da vi var sammen var han en intelligent og oppegående fyr, med store planer for fremtiden og som så forholdsvis lyst på livet. Han snakket så fint om at vi skulle gifte oss en dag, få barn etc etc.. Jeg har hatt en liten samtale med ham, da han en dag faktisk ringte meg, og da sa han at han har blitt mer "useriøs". Han snakker hele tiden om hvor mye han drikker, og jeg vet at han drikker ofte og mye. han har alltid gitt uttrykk for at sex og følelser er noe spesielt, og at han ikke kunne hatt sex med noen han ikke er glad i. i de siste par månedene har han hatt flere one night stands, og da ofte i fylla. han snakker til meg om alle jentene som vil ha ham, mens han gir uttrykk for at han bare lever livets glade dager. han sier at han ikke kommer til å bli glad i noen,at han aldri skal gifte seg etc.. men problemet er det at jeg ikke er dum nok til å tro at han har et så "fantastisk" liv som det han vil at jeg og alle andre skal tro. når man er "hobby-alkoholiker" har man jo ett eller annet som plager en. jeg bryr meg jo om ham, men vet ikke hva jeg kan gjøre. han vil tydeligvis ikke ha noe med meg å gjøre, og takler ikke å snakke om mer alvorlige ting enn festing etc. Er det noen som har opplevd noe lignende, eller som kan gi noen råd? Mulig jeg bare er dum, men er faktisk redd for at han faktisk vil komme til å ta selvmord. Ikke minst fordi jeg kjenner til ei jente som levde like "utagerende" som ham, og som tok selvmord, nettopp fordi hun ikke hadde det bra, og skjulte det ved å leve livets glade dager...
Gjest Bhsiltsk Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Hvis han virkelig vil avslutte livet sitt, er det ikke noe du kan gjøre annet enn å få ham i full behandling. Og det må han i grunnen ville selv.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Nå mener jeg i prinsippet at man skal kunne avslutte livet sitt om man ønsker det. Selv om det er en forferdelig ting å oppleve for de etterlatte, bør man respektere et slikt valg fra en av sine nærmeste når man har prøvd ALT for å hjelpe personen til et bedre liv, uten å lykkes (egen erfaring). Når det er sagt, er det ikke noe i veien for å hjelpe ham til å få et bedre liv. Fins det fagfolk du kan snakke med? De kan sikkert gi bedre råd enn hobby-psykologene her inne...
smidja Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 Det er farlig å si slikt kanskje, men de som forteller i hytt og pine at de vil ta selvmord, gjør det uhyre sjeldent og er ofte mer opptatt av å få oppmerksomhet og muligens å manipulere noen til å gjøre som de vil
Gjest Bhsiltsk Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Det er veldig farlig å si slikt, Smidja. Selvmordstrusler skal man ikke kimse av, særlig når personen i tillegg har en nokså utagerende oppførsel. Er han bipolar i tillegg, noe det kanskje kan virke som om han har, kan han gjøre alvor av truslene i en down-periode. Du skriver noe om "uhyre sjeldent"... Hvor har du dette fra? Jeg har hørt om og lest om mange som har gjort alvor av truslene, og folk rundt dem har trodd at det bare var oppmerksomhet de ville ha.
smidja Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Ja, livet er hardt noen ganger. Håper det ordner seg til det beste for trådstarter.
Trampe Skrevet 27. april 2005 #10 Skrevet 27. april 2005 Det er ihvertfall ikke din feil om han velger den utgangen. Du kan ikke være sammen med han fordi du er redd for at han kan komme til å ta livet sitt...
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #11 Skrevet 27. april 2005 Takk alle sammen. :-) Til julibrud 2006; jeg tviler på at det er fordi han vil være sammen med meg at han snakker om selvmord. det er nok mer komplekst enn som så, dessverre.
Trampe Skrevet 27. april 2005 #12 Skrevet 27. april 2005 Takk alle sammen. :-) Til julibrud 2006; jeg tviler på at det er fordi han vil være sammen med meg at han snakker om selvmord. det er nok mer komplekst enn som så, dessverre. Huff, jeg føler med deg. Jeg vet slike ting er vanskelige - har også en eks som har psykiske problemer. Det skal ikke være lett, det er sikkert :trøste:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå