Gå til innhold

AAP-innstramminger: – Folk kastes ut i ingenting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sjelden har det vært så mye følelser, så folksomt på galleriet og så steile fronter på Stortinget.

Arbeiderpartiets Lise Christoffersen mener regjeringen nekter å lytte til alle de som har blitt kraftig rammet av endringene regjeringen har gjort i AAP-ordningen.

Når helsevesenet og Nav ikke klarer å levere, fører regjeringens innstramninger til at den syke straffes for at systemet ikke fungerer, legger hun til.

Innstrammingen har vært veldig uheldig for de som ikke hadde rukket å bli ferdig avklart. De har havnet på sosialhjelp, i stedet for å komme i arbeid eller blitt avklart som uføre.

Pussig nok et det mulig å søke og få AAP på nytt etter en karantenetid på 52 uker. I mellomtiden må man gå på sosialhjelp og risikere og miste hjem og bil.

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/aapinnstramminger--folk-kastes-ut-i-ingenting-mener-aptopp-6.158.630277.1d07d2d26d

Anonymkode: 46d91...25b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Raggy
Skrevet

Det er ikke noe nytt at reglene for ytelser endres. Synes disse folka har fått sin dose med oppmerksomhet nå. Som om de er de eneste som lider av at staten kniper igjen pengesekken her i landet...

Jeg hadde i min tid overgangsstønad og startet på utdanning i samarbeid med den gang, aetat. Etter første halvår kom det endringer i reglene å jeg mistet både overgangsstønad og støtte til utdanning så jeg måtte avbryte å raskt finne meg en jobb. Det er ingen unik situasjon at reglene endres å det må folk tåle. Det skrives at folk kun har tre år på å bli avklart, men de fleste kommer vel fra en sykemeldingsperiode som har vart i et år, så de fleste har til sammen fire år på å bli ferdig avklart.

Også er det slik at løpet på en avklaring kommer ann på personen det gjelder, det er ikke slik, som mange virker til å tro, at nav kommer å gir oss en masse tilbud og råd. Det må den enkelte skaffe selv og det er nødvendig å stå på for å få riktig hjelp i tide. 

Sett bort i fra kurantsaker der bruker virkelig er svekket og ute av stand til å klare seg selv. Nav fungerer slik at den sterkeste får mest, det er en stor feil ved systemet, men det betyr ikke at vi ikke kan tåle at reglene endres til tider.

AAP skulle være en midlertidig ytelse men mange gikk på det i over ti år... Det sier seg selv at noe må gjøres.

AnonymBruker
Skrevet

Det verste er at Høyre konsekvent bruker Nav som forklaring på at det var nødvendig. Altså at Nav er de som bruker for lang tid på avklaringen. Bare hør fra Dagsnytt 18 tidligere denne uka, det gjentas om og om igjen! 

Hvorfor i huleste skal det da gå ut over brukerene?? 

Jeg går selv på aap, og opplever at nav trenerer hele avklaringen min. Jeg har gjort alt jeg skal og kan gjøre. Jeg maser på nav at de skal gjøre som de har sagt, jeg har sendt klage og senest i går måtte jeg sende klage på at klagen ikke har blitt behandlet innen nav sine egne frister. I mens går dagene og min periode på aap. Jeg skulle vært i avklaring for flere måneder siden! Har fremdeles ikke hørt noe som helst fra saksbehandleren min siden januar, hvor han sa han skulle ta kontakt med de rette vedkommende. 

Anonymkode: ef27e...ae1

• Liker 14
Gjest Raggy
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er at Høyre konsekvent bruker Nav som forklaring på at det var nødvendig. Altså at Nav er de som bruker for lang tid på avklaringen. Bare hør fra Dagsnytt 18 tidligere denne uka, det gjentas om og om igjen! 

Jeg går selv på aap, og opplever at nav trenerer hele avklaringen min. Jeg har gjort alt jeg skal og kan gjøre. Jeg maser på nav at de skal gjøre som de har sagt, jeg har sendt klage og senest i går måtte jeg sende klage på at klagen ikke har blitt behandlet innen nav sine egne frister. I mens går dagene og min periode på aap. Jeg skulle vært i avklaring for flere måneder siden! Har fremdeles ikke hørt noe som helst fra saksbehandleren min siden januar, hvor han sa han skulle ta kontakt med de rette vedkommende. 

Jeg lærte meg at man måtte ringe minst ti ganger hver dag for å så svar, nytter ikke det så gå på nav å mas og press deg på for å få snakke med saksbehandler. Du må stå på for å få en reaksjon. Ikke gi deg! Skaff deg et rykte på ditt nav kontor om at du er meget pågående så skal du se det skjer ting :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er to år siden det kom rapporter som viste at hverken helsevesenet eller navsystemet er bærekraftig og må strammes kraftig inn. Det sier seg selv at en befolkning som krever stadig mer, har flere som lever av velferd, vil ha flere behandinger og forventer mer bidrag fra staten ikke er bærekraftig samtidig som landets inntekter går nedover (oljealderen er altså på hell) og stadig færre skal jobbe for disse økte utbetalingene. Uansett hvem som hadde styrt landet hadde innstramminger vært nødvendig, og flere innstramminger kommer i fremtiden. Gullalderen er over, helt uavhengig av hvem som styrer landet. 

Folk kastes ikke ut i ingenting, de får fremdeles sosialstøand, bostøtte og andre aktuelle stønader. Hadde de ikke fått noe av dette kunne vi snakket om ingenting. I steden for å klage er det gjerne på tide å innse at man må bidra litt mer selv for å komme seg tilbake i arbeidslivet. Ta kontakt med aktuelle bedrifter på egenhånd, spørre om muligheten for praksisplass og avklaring, ikke forvente at noen andre skal fikse livet ditt hele tiden. Vi har rett og slett blitt for godt vant i Norge. Da velferdssystemet og folketryden ble innført var mantraet "yt etter evne, få etter behov", men det å yte etter evne er det jaggu ikke mange som syns er så nøye lenger. Norge har ett av verdens beste helse og velferdsysstem, og likevel verdens høyeste sykefravær, ofte med sykdommer som knapt eksisterer andre steder i verden og/eller har en eneste objektiv markør. Sier seg selv at det en gang må si stopp. 

Anonymkode: 2311c...a23

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Raggy skrev:

Jeg lærte meg at man måtte ringe minst ti ganger hver dag for å så svar, nytter ikke det så gå på nav å mas og press deg på for å få snakke med saksbehandler. Du må stå på for å få en reaksjon. Ikke gi deg! Skaff deg et rykte på ditt nav kontor om at du er meget pågående så skal du se det skjer ting :) 

Jeg vet hvordan de er. Er er derfor jeg sender klager på klager. Det nytter ikke å ringe, for jeg blir ikke satt over til lokalkontoret, ei heller saksbehandler. Jeg har sendt flere meldinger både via 'mitt nav' og epost direkte til saksbehandler.

Funker ikke. Det er min fjerde saksbehandler på under 1 år!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at jeg er utrolig glad for å være ferdig i NAV-systemet like før dette kaoset ble iverksatt.

Anonymkode: cd80b...559

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er to år siden det kom rapporter som viste at hverken helsevesenet eller navsystemet er bærekraftig og må strammes kraftig inn. Det sier seg selv at en befolkning som krever stadig mer, har flere som lever av velferd, vil ha flere behandinger og forventer mer bidrag fra staten ikke er bærekraftig samtidig som landets inntekter går nedover (oljealderen er altså på hell) og stadig færre skal jobbe for disse økte utbetalingene. Uansett hvem som hadde styrt landet hadde innstramminger vært nødvendig, og flere innstramminger kommer i fremtiden. Gullalderen er over, helt uavhengig av hvem som styrer landet. 

Folk kastes ikke ut i ingenting, de får fremdeles sosialstøand, bostøtte og andre aktuelle stønader. Hadde de ikke fått noe av dette kunne vi snakket om ingenting. I steden for å klage er det gjerne på tide å innse at man må bidra litt mer selv for å komme seg tilbake i arbeidslivet. Ta kontakt med aktuelle bedrifter på egenhånd, spørre om muligheten for praksisplass og avklaring, ikke forvente at noen andre skal fikse livet ditt hele tiden. Vi har rett og slett blitt for godt vant i Norge. Da velferdssystemet og folketryden ble innført var mantraet "yt etter evne, få etter behov", men det å yte etter evne er det jaggu ikke mange som syns er så nøye lenger. Norge har ett av verdens beste helse og velferdsysstem, og likevel verdens høyeste sykefravær, ofte med sykdommer som knapt eksisterer andre steder i verden og/eller har en eneste objektiv markør. Sier seg selv at det en gang må si stopp. 

Anonymkode: 2311c...a23

Det er ike bærekraftig å unngå sende deler av befolkningen inn if attigdom, men det er bærekraftig å sende milliarder ut av landet til veldelighet, eller bruke milliarder på kunst? 

Der er penger å ta av, der er mange utgiftsposter som er mye mindre viktig enn å sikre deler av befolkningen fra å havne på gata

Anonymkode: 5055f...638

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raggy skrev:

Du glemmer at det er snakk on syke mennesker. Blant annet mennesker som ligger på sykehus, som er lenket til senga, alvorlig funksjonshemmede, mennesker med alvorlig kognitiv svikt. Blant annet. Hvor ofte synes du Gunhild skal måtte kobles av morfindryppet og surstoffet for å tusle ned på NAV for å krangle? Ukentlig? Daglig? To ganger om dagen? Hva med Kari med tidlig alzheimer? Hvor ofte tror du hun husker at hun må presse seg på saksbehandleren sin for å få fortgang i en sak hun ikke vet at finnes? Og hva med Espen, synes du han skal bruke opp alle tt-reisene sine på å komme seg til og fra NAV-kontoret ukentlig for å skaffe seg et rykte som pågående? Hvordan skal han da få handlet mat og hentet medisiner på apoteket hvis han ikke har igjen flere reiser med rullestoltaxi og han ikke lenger får noen stønad? 

Tror du det går greit at Gunhild skipper behandlinga litt og trosser legenes medisinske råd for å reise ned og purre litt på NAV? Tror du hun blir fortere frisk av kreft? Tror du Karis forvirring blir mindre av hyppige telefoner, møter og fremmede kontorbygg? Tror du Espens får høyere arbeidskapasitet av å bruke all sin begrensede energi på å krangle med NAV? 

Anonymkode: ca160...719

• Liker 20
Gjest Raggy
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvordan de er. Er er derfor jeg sender klager på klager. Det nytter ikke å ringe, for jeg blir ikke satt over til lokalkontoret, ei heller saksbehandler. Jeg har sendt flere meldinger både via 'mitt nav' og epost direkte til saksbehandler.

Funker ikke. Det er min fjerde saksbehandler på under 1 år!

Det vet jeg, men ring alikevel så mange ganger hver dag at de blir drit lei av deg, det blir jo loggført hvor mange ganger du ringer, uansett hva de sier så be om å bli satt over til ditt nav kontor eller saksbehandler. For min del endte det med at jeg sto på navkontoret å nektet å gå uten å få snakke med saksbehandler. Det førte til slutt til at jeg presset denne mannen opp etter veggen mens jeg freste til han, så frustert var jeg. Men etter det ble jeg hørt. Ikke sitt hjemme å skriv meldinger eller vent på at noe skal skje for da har tre år gått uten at det har skjedd stort. Forvent deg mange flere saksbehandlere å krev møte med den nye så fort du vet du har en ny, be de lese saken din mens du er der, ellers er det ikke sikkert de gjør det før etter laaaang tid...

Gjest Raggy
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer at det er snakk on syke mennesker. Blant annet mennesker som ligger på sykehus, som er lenket til senga, alvorlig funksjonshemmede, mennesker med alvorlig kognitiv svikt. Blant annet. Hvor ofte synes du Gunhild skal måtte kobles av morfindryppet og surstoffet for å tusle ned på NAV for å krangle? Ukentlig? Daglig? To ganger om dagen? Hva med Kari med tidlig alzheimer? Hvor ofte tror du hun husker at hun må presse seg på saksbehandleren sin for å få fortgang i en sak hun ikke vet at finnes? Og hva med Espen, synes du han skal bruke opp alle tt-reisene sine på å komme seg til og fra NAV-kontoret ukentlig for å skaffe seg et rykte som pågående? Hvordan skal han da få handlet mat og hentet medisiner på apoteket hvis han ikke har igjen flere reiser med rullestoltaxi og han ikke lenger får noen stønad? 

Tror du det går greit at Gunhild skipper behandlinga litt og trosser legenes medisinske råd for å reise ned og purre litt på NAV? Tror du hun blir fortere frisk av kreft? Tror du Karis forvirring blir mindre av hyppige telefoner, møter og fremmede kontorbygg? Tror du Espens får høyere arbeidskapasitet av å bruke all sin begrensede energi på å krangle med NAV? 

Anonymkode: ca160...719

Hva jeg tror????? Jeg skriver at nav stort sett kun fungerer for de som er sterke nok, de svake uten noen rundt seg til å hjelpe taper. Jeg forklarer hvordan jeg synes det fungerer, ikke at det er bra slik det fungerer.

Endret av Raggy
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Raggy said:

AAP skulle være en midlertidig ytelse men mange gikk på det i over ti år... Det sier seg selv at noe må gjøres.

Folk må nå over på sosialhjelp. Og sosialhjelp er også ment som en midlertidig ytelse, midlertidig i større grad enn AAP.

Hvorfor skal folk straffes pga sommel i helsevesenet og rot i NAV. Det kan man lure på.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Blir interessant å lese selvmordstallene for denne perioden. Man løser ihvertfall "problemet" med syke mennesker på statsstøtte om de tar selvmord.... Se der, staten bedret problemet med syke 

Anonymkode: 5055f...638

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Raggy skrev:

Det førte til slutt til at jeg presset denne mannen opp etter veggen mens jeg freste til han, så frustert var jeg.

Oppfører seg sånn når du får gratis penger av staten... 

Anonymkode: ef91d...6a5

• Liker 9
Gjest Raggy
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk må nå over på sosialhjelp. Og sosialhjelp er også ment som en midlertidig ytelse, midlertidig i større grad enn AAP.

Hvorfor skal folk straffes pga sommel i helsevesenet og rot i NAV. Det kan man lure på.

Man kan også lure på hva folk gjorde i ti år på en midlertidig ytelse tidligere... Jeg tror ikke de som styrer klarer å se noen løsning å famler i blinde i håp om at folk trøkker hardere til å forsøker å jobbe, noen vil jo gjøre det når de merker hvor kjipt det er på sosialen.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik var det for meg også. Maste på NAV hele tiden, men fikk bare til svar, hvis jeg fikk svar, at de ikke hadde hatt tid til å se på saken. NAV er totalt dysfunksjonelt. Systemet fungerer ikke. Glad jeg ble ferdig med AAP før disse endringen kom.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan man vrir og vender på det er Høyre et parti for kalde mennesker som ikke bryr seg om andre havner i elendighet. Sånn er det bare. Et parti bestående av broilere og snobber.

Anonymkode: e46b5...020

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er litt av et hopp fra aap til sosial stønad. Minstesats brutto aap 16643 (som regel rundt 12-14tusen alt etter hva du skatter) kr per mnd  (1grunnbeløp×2/12),  mens  sosial stønad er på 6150 kr per mnd (sats som singel uten barn). Det å gå fra aap til sosial stønad er et enormt hopp og er ingenting å bagatelisere.....

https://www.nav.no/380109/veiledende-retningslinjer-for-økonomisk-stønad

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/beregning-av-arbeidsavklaringspenger-aap

Anonymkode: 8044f...7e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk kastes ikke ut i ingenting, de får fremdeles sosialstøand

Folk som har eiendeler de kan selge, eller er så uhendig å være gift, får ikke sosialstønad.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er litt av et hopp fra aap til sosial stønad. Minstesats brutto aap 16643 (som regel rundt 12-14tusen alt etter hva du skatter) kr per mnd  (1grunnbeløp×2/12),  mens  sosial stønad er på 6150 kr per mnd (sats som singel uten barn). Det å gå fra aap til sosial stønad er et enormt hopp og er ingenting å bagatelisere.....

https://www.nav.no/380109/veiledende-retningslinjer-for-økonomisk-stønad

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/beregning-av-arbeidsavklaringspenger-aap

Anonymkode: 8044f...7e5

Ikke glem at man på sosialstønad får dekket boutgifter. Det kan fort dreie seg om 10-12 tusen i måneden i Oslo.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...