Gå til innhold

Kreve tilbakebetalt for betalte regninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå håper jeg noen kan hjelpe meg litt. 

Det har seg sånn at etter at jeg flyttet ut fra samboer sent i høst, har han betalt mobilabonnementet mitt gjennom eFaktura. Dette har ingen av oss vært oppmerksom på, inntil han oppdaget det i dag. 

Spørsmålet da er om han kan kreve pengene tilbake? Normalt hadde det selvfølgelig vært en hyggelig gjest, men etter at han har utpresset meg for alt vi hadde felles av eiendeler, så føler jeg dette er til pass for han. 

Anonymkode: 41d18...4c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, nå håper jeg noen kan hjelpe meg litt. 

Det har seg sånn at etter at jeg flyttet ut fra samboer sent i høst, har han betalt mobilabonnementet mitt gjennom eFaktura. Dette har ingen av oss vært oppmerksom på, inntil han oppdaget det i dag. 

Spørsmålet da er om han kan kreve pengene tilbake? Normalt hadde det selvfølgelig vært en hyggelig gjest, men etter at han har utpresset meg for alt vi hadde felles av eiendeler, så føler jeg dette er til pass for han. 

Skjerp deg! Selvfølgelig skal ikke han betale for ditt abonnement og attpåtil etter dere har gjort det slutt og flyttet fra hverandre. 

Anonymkode: 504e4...93a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det kan han ikke 🙂 

Endret av frukrines
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg! Selvfølgelig skal ikke han betale for ditt abonnement og attpåtil etter dere har gjort det slutt og flyttet fra hverandre. 

Jeg vil ha seriøse, juridiske svar 😊 Fyren er det virkelig ikke synd på. 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste med KG er å få svar på det man spør om ;)

AnonymBruker
Skrevet

Han kan vel strengt tatt det. Creditio indebito. Look it up.

Anonymkode: 2048e...299

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan vel strengt tatt det. Creditio indebito. Look it up.

Anonymkode: 2048e...299

Ja, men det er vel for avtalte lån også som man nekter å betale tilbake. Her har han betalt frivillig uten at vi har tenkt over det. 

Skrevet

Ja, han kan kreve det. 

Ved en feil har han betalt noe som du skulle betalt. At du føler at han skylder deg noe på grunn av andre forhold, spiller ingen rolle. 

Men hvis han faktisk skylder deg noe så kan saken være anderledes. 

Hvor mye dreier det seg om? 5000 kr? Det er så lite at det er neppe er verdt å gjøre noen sak av det. 

Du kan imidlertid nekte å betale, det vil være veldig vanskelig for han å drive inn pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er vel for avtalte lån også som man nekter å betale tilbake. Her har han betalt frivillig uten at vi har tenkt over det. 

Osv*

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Ja, han kan kreve det. 

Ved en feil har han betalt noe som du skulle betalt. At du føler at han skylder deg noe på grunn av andre forhold, spiller ingen rolle. 

Men hvis han faktisk skylder deg noe så kan saken være anderledes. 

Hvor mye dreier det seg om? 5000 kr? Det er så lite at det er neppe er verdt å gjøre noen sak av det. 

Du kan imidlertid nekte å betale, det vil være veldig vanskelig for han å drive inn pengene. 

Han skylder meg ikke noe, men han har bedrevet utpressing slik at han sitter igjen med mine eiendeler. Han solgte unna gaver jeg har fått oppigjennom osv. Men det blir vel kanskje et eget søksmål fra min side, og ikke et argumentet som kan benyttes i denne sammenheng? 

Jeg er nyutdannet uten jobb enn så lenge, så 5000 er mye for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig å ikke oppdage at man ikke betaler sin egen telefonregning? 

Anonymkode: 0638b...18a

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skylder meg ikke noe, men han har bedrevet utpressing slik at han sitter igjen med mine eiendeler. Han solgte unna gaver jeg har fått oppigjennom osv. Men det blir vel kanskje et eget søksmål fra min side, og ikke et argumentet som kan benyttes i denne sammenheng? 

Jeg er nyutdannet uten jobb enn så lenge, så 5000 er mye for meg. 

Det er jo bra du kom deg unna drittsekken. 

Men om det ble oppdaget med en gang ville du måtte betalt. 

Det er jo mulig at han har gjort urett i mot deg, og at du etter en rettssak kan få noe oppreisning, men ønsker du egentlig å ha så mye mer med ham å gjøre? 

Som nevnt, du trenger ikke å betale. Det er han som eventuelt må bevise at du skylder ham disse pengene. Det er vanskelig å å få tak i såpass små beløp. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å ikke oppdage at man ikke betaler sin egen telefonregning? 

Lurer jeg også på.

Anonymkode: 3f020...249

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å ikke oppdage at man betaler en ekstra? Jeg betaler det meste med eFaktura og har ikke studert kontoen nøye nok. Jeg har også vært nødt til å gjøre mange innkjøp i og med jeg har stått på helt bar bakke 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Det er jo bra du kom deg unna drittsekken. 

Men om det ble oppdaget med en gang ville du måtte betalt. 

Det er jo mulig at han har gjort urett i mot deg, og at du etter en rettssak kan få noe oppreisning, men ønsker du egentlig å ha så mye mer med ham å gjøre? 

Som nevnt, du trenger ikke å betale. Det er han som eventuelt må bevise at du skylder ham disse pengene. Det er vanskelig å å få tak i såpass små beløp. 

Nei, jeg vil selvfølgelig at det snart skal bli stille fra han. Jeg får bare true han litt tilbake og se om jeg mottar et skikkelig krav fra han. Jeg har bevis på at han har presset meg, så forhåpentligvis tørr han ikke annet enn å la det seile 😊 

takk for seriøst svar forresten, det setter jeg pris på! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...