Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sjefen rett til å vite grunnen for korttidsfravær? Har blitt kalt inn på møte grunnet høyt korttidsfravær. Føler ikke akkurat for å dele mine plager med han

Anonymkode: 99904...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen er nok mer opptatt av mengden fravær enn grunnen. Har man mye fravær kan det være grunnlag for en advarsel.

Anonymkode: 0c9ea...bf3

AnonymBruker
Skrevet

Kan også være at han ønsker å finne ut om det er noe på arbeidsplassen som er grunnen til fravær eller om det er behov for noe tilrettelegging. Korttidsfravær er en av arbeidsgivers største utfordringer når det gjelder ansatte, så det er en selvfølge at det må følges opp når det blir for mye av det.

Anonymkode: 8688d...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Kan være han har mistanke om at fraværet ikke er gyldig. Du trenger ikke dele plagene dine med han, men du trenger å svare for deg om han mener du ikke har en gyldig grunn til å være borte fra arbeid. En legeerklæring kan være gunstig å ha i slikt tilfelle. 

Om plagene er psykisk bør du virkelig dele de. Nettopp fordi sjefen da kan tilrettelegge for deg slik at det er enklere for deg å komme i arbeid.

Anonymkode: 079d1...12a

Skrevet

Du er pliktig til å gi beskjed dersom arbeidsgiver kan gjøre noe for å minske ditt fravær. Dette gjelder f. Eks ved mobbing på arbeidsplassen. 

Dersom arbeidsgiver har grunn til å tro at du misbruker egenmeldinger, kan det være grunn for å nekte deg å bruke det fremover. Les mer om det her https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/nar-kan-en-ansatt-bruke-egenmelding/

• Liker 1
Gjest Dacini
Skrevet

Nei, han har ikke rett til det. Det er ikke uvanlig at man blir kalt inn til en samtale om man er mye borte, men det trenger ikke være skummelt, det kan rett og slett være en god sjef som tar sitt ansvar alvorlig. Det er høyst mulig at han ønsker å ha en samtale for å se på om dere sammen kan finne en løsning for å kutte ned på fraværet ditt.

Lykke til på  møtet og håper korttidsfraværet ditt går ned etter hvert!

-dacini-

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan være han har mistanke om at fraværet ikke er gyldig. Du trenger ikke dele plagene dine med han, men du trenger å svare for deg om han mener du ikke har en gyldig grunn til å være borte fra arbeid. En legeerklæring kan være gunstig å ha i slikt tilfelle. 

Om plagene er psykisk bør du virkelig dele de. Nettopp fordi sjefen da kan tilrettelegge for deg slik at det er enklere for deg å komme i arbeid.

Anonymkode: 079d1...12a

Det anbefaler jeg absolutt ikke.

Jeg har vært åpen om det, og det var på ingen måte noe sjakktrekk. Fikk ikke noen negative reaksjoner muntlig, men skjønte at jeg ble forskjellsbehandlet uten grunn i oppgaver osv. 

Anonymkode: 7d89c...680

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...