AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #1 Skrevet 23. mai 2019 Jeg har blitt henvist til sykehus av tannlegen min for å fjerne tre visdomstenner. Skal fjerne to nede og en oppe. Har fjernet en oppe fra før. Jeg glemte å spørre tannlegen om dette er en slags operasjon, altså at jeg skal i narkose, eller om jeg blir lokalbedøvd som med en vanlig tannlege? Jeg forsto ikke heeelt hvorfor hun henviser meg til sykehus siden hun kan gjøre arbeidet, men kanskje det er fordi det blir veldig dyrt å gjøre det hos tannlege? Som sagt ting jeg glemte å spørre om så derfor jeg spør her. Den oppe har kommet ut og gir meg noe verk, mens de to nede presser mot de andre tennene. Det haster LITT med å få de ut, men jeg kan vente noen uker liksom. Anonymkode: 4b9bb...c94
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #2 Skrevet 23. mai 2019 Når jeg fikk de fjerna var jeg godt bedøvd, som hos tannlege men med litt ekstra liksom. Vart fullt våken og klar, men bedøvelsen var litt kraftigere. Jeg måtte til sykehuset å fjerne fordi røttene "klep" rundt nerven, dermed var det ikke bare å "røske ut". Måtte kuttes i tannkjøttet og rundt tennene, samt dele dem i flere biter for å få de ut. Jeg fjerna begge nede kirurgisk. Anonymkode: 1e117...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #3 Skrevet 23. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg fikk de fjerna var jeg godt bedøvd, som hos tannlege men med litt ekstra liksom. Vart fullt våken og klar, men bedøvelsen var litt kraftigere. Jeg måtte til sykehuset å fjerne fordi røttene "klep" rundt nerven, dermed var det ikke bare å "røske ut". Måtte kuttes i tannkjøttet og rundt tennene, samt dele dem i flere biter for å få de ut. Jeg fjerna begge nede kirurgisk. Anonymkode: 1e117...86f Kirurgisk, vil det si med narkose? Anonymkode: 4b9bb...c94
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #4 Skrevet 23. mai 2019 Du er sannsynligvis henvist til sykehus der det er en oralkirurg som opererer ut tennene. Dette gjøres vanligvis med normal lokalbedøvelse, dersom du ikke er spesielt engstelig. Dersom du hadde blitt henvist til narkose for dette, hadde du bedt om det selv. Årsaken til at du er henvist til en spesialist, er trolig at tennene ligger litt vanskelig til, eller at røttene er litt krokete eller i nær relasjon til nerven som forsyner underkjeven. En oralkirurg fjerner disse tennene raskere og mer skånsomt enn de fleste allmenntannleger, i og med at dette er noe de ofte gjør flere ganger daglig, og tannlegen din har ditt beste i tankene ved henvisning. Anonymkode: 5b13d...c9d 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #5 Skrevet 23. mai 2019 Jeg ble henvist til colloseumsklinikken. For 3D røntgen og operasjonen kostet det 5000,- - 1500,- som ble dekt av HELFO. Jeg fikk kun lokalbedøvelse. Det gikk fort, under 15 minutter. Det var vel ett snitt, og 2 sting eller noe sånt. Anonymkode: 8d9e4...abd
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #6 Skrevet 23. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kirurgisk, vil det si med narkose? Anonymkode: 4b9bb...c94 Nei, som jeg skrev var jeg bedøvd i munnen som ved et besøk hos tannlegen. kirurgisk betyr operasjon. Det må skjæres og sys. Mange operasjoner tas i lokalbedøvelse og man er våken. Jeg har operert to tenner, som forklart i tråden, begge kirurgisk (samtidig forøvrig). Anonymkode: 1e117...86f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #7 Skrevet 23. mai 2019 Tusen takk for svar dere. Var dere på jobb dagen etterpå? Hvordan var smertene osv i etterkant? Tenker da på dere som har tatt de kirurgisk og sydd. For er det jeg må. Jeg jobber inne helse, og har en tung jobb. Gruer meg litt kjenner jeg, også til smertene.. Jeg har veldig lav smerteterskel. Anonymkode: 4b9bb...c94
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #8 Skrevet 23. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere. Var dere på jobb dagen etterpå? Hvordan var smertene osv i etterkant? Tenker da på dere som har tatt de kirurgisk og sydd. For er det jeg må. Jeg jobber inne helse, og har en tung jobb. Gruer meg litt kjenner jeg, også til smertene.. Jeg har veldig lav smerteterskel. Anonymkode: 4b9bb...c94 Smertene kan variere. Personlig kan jeg si at ved fjerning av den ene visdomstannen i underkjeven var det bare litt ømt etter operasjon. På motsatt side måtte det fjernes mer bein, og jeg hovnet kraftig opp i kinnet og hadde betydelige smerter i ett til to døgn etterpå. Kraftige fysiske anstrengelser skal unngås et par dager, men vurderingen fra tannlegen/oralkirurgen mtp sykmelding/-erklæring gjøres ut fra inngrepets forløp, og pasientens jobb. Ytterst få har behov for sykemelding i etterkant av en kirurgisk visdomstannsfjerning. PS: Smerteterskelen er relativt lik hos mennesker, smertetoleransen er derimot forskjellig. Anonymkode: 5b13d...c9d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #9 Skrevet 24. mai 2019 Hvor vondt det gjør etterpå kommer an på hva som må gjøres. Jeg har operert ut to. Den ene gikk greit, ja det tok lang tid, godt over en time, og de måtte borre bort litt bein, men jeg hadde ikke så mye smerter etterpå. Det holdt med bux 600 mg som jeg fikk. Jobbet som normalt dagen etterpå. Den andre var vanskeligere. For der lå nerven tett, tett på tanna. Og den ble kuttet ved en feil. Det gjorde kjempevondt, selv med masse bedøvelse. De måtte også fjerne en del bein.Jeg hadde veldig vondt i dagene etterpå. Paralgin Forte holdt ikke. Jeg fikk også en nerveskade i ettertid, har ikke noen følelsen langs kjevebeinet utenpå og inni kinnet. Jeg var bort fra jobb i 4 dager. Anonymkode: 8834a...e81
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #10 Skrevet 24. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor vondt det gjør etterpå kommer an på hva som må gjøres. Jeg har operert ut to. Den ene gikk greit, ja det tok lang tid, godt over en time, og de måtte borre bort litt bein, men jeg hadde ikke så mye smerter etterpå. Det holdt med bux 600 mg som jeg fikk. Jobbet som normalt dagen etterpå. Den andre var vanskeligere. For der lå nerven tett, tett på tanna. Og den ble kuttet ved en feil. Det gjorde kjempevondt, selv med masse bedøvelse. De måtte også fjerne en del bein.Jeg hadde veldig vondt i dagene etterpå. Paralgin Forte holdt ikke. Jeg fikk også en nerveskade i ettertid, har ikke noen følelsen langs kjevebeinet utenpå og inni kinnet. Jeg var bort fra jobb i 4 dager. Anonymkode: 8834a...e81 Hvor lå den andre tanna? Nede eller oppe? Og i hvilken vinkel lå den? Hørtes fryktelig vondt ut! Anonymkode: 4b9bb...c94
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #11 Skrevet 24. mai 2019 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lå den andre tanna? Nede eller oppe? Og i hvilken vinkel lå den? Hørtes fryktelig vondt ut! Anonymkode: 4b9bb...c94 Ikke bekymre deg unødig. Sannsynligvis får du bare litt vondt etterpå, ikke verre enn at smertestillende gjør det helt levelig. Anonymkode: f5191...cad
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #12 Skrevet 24. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lå den andre tanna? Nede eller oppe? Og i hvilken vinkel lå den? Hørtes fryktelig vondt ut! Anonymkode: 4b9bb...c94 Begge var nede. Og begge lå mot kinnet. Men de hadde så vidt kommet opp med en kant, så de lå godt under tannkjøttet. Ja, den siste var vond. Men den andre var helt greit. Jeg hadde gjort det igjen, for alternativet er stadig infeksjoner og smerter pga en tann som ikke kommer opp. Anonymkode: 8834a...e81 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #13 Skrevet 24. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lå den andre tanna? Nede eller oppe? Og i hvilken vinkel lå den? Hørtes fryktelig vondt ut! Anonymkode: 4b9bb...c94 Som oftest er de «kompliserte» visdomstennene i underkjeven. Dersom det ikke er indikasjon for å fjerne visdomstenner, kan de være der de er. Det blir foretatt en risikovurdering i forkant, og pasienten skal være opplyst om hvilke risikomomenter som foreligger (jfr en annen her ovenfor som fikk nerveutfall etter fjerning). Anonymkode: 5b13d...c9d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #14 Skrevet 24. mai 2019 Jeg har operert ut to visdomstenner. Jeg måtte også gjøre det hos en sykehustannlege, ikke hos min vanlige tannlege, så jeg tror det er rutine mange steder. Med meg gikk det knirkefritt. Måtte ta litt smertestillende noen timer etter operasjonen, men var smertefri og tilbake på jobb dagen etter begge gangene. Det er sannsynlig ikke noe å grue seg til i det hele tatt. Anonymkode: cf5dd...028
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #15 Skrevet 24. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som oftest er de «kompliserte» visdomstennene i underkjeven. Dersom det ikke er indikasjon for å fjerne visdomstenner, kan de være der de er. Det blir foretatt en risikovurdering i forkant, og pasienten skal være opplyst om hvilke risikomomenter som foreligger (jfr en annen her ovenfor som fikk nerveutfall etter fjerning). Anonymkode: 5b13d...c9d Ingen sa noe om at man kunne få nerveskade før inngrepet. Men etterpå så snakket tannlegen masse om det og da kom det frem at det er under 1% sjanse for å få det og da er de ikke pliktet til å informere om det. Det plager meg ikke. Jeg har nedsatt følelse noen steder og ingen følelse andre steder, men så lenge kinnet ikke henger så er jeg fornøyd. Anonymkode: 8834a...e81
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #16 Skrevet 25. mai 2019 Takk for svar dere. Gruer meg ikke noe særlig, er mer nervøs for at jeg får så vondt at jeg ikke kan dra på jobb osv. De to nede som jeg skal fjerne ligger litt under tannkjøttet, de vokser på langs inn mot de andre tennene. Så legen må nok grave og styre litt der for å få de ut. Den oppe har allerede kommet ut litt.. Anonymkode: 4b9bb...c94
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå