Gå til innhold

Rett til ferie med midlertidig ansettelse?

Olifant

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i en midlertidig jobb (med mulighet for forlengelse) og lurer på hva jeg har krav på av ferie. Jobber fulltid og er ansatt fra 1. mai til 6. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så vidt jeg kan se...

"Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret."

Det med å ha jobbet året før er vel mer relevant i forhold til feriepengene....

Jeg lurer bare på om overnevnte gjelder folk som også er midlertidig ansatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg at det gjør, Tomias. For det gjelder jo for vikarer. (Er du vikar?)

Ellers kan man jo alltid snakke med arbeidsgiver om ferie uten lønn, hvis du har råd til å ta det.

I fjor begynte jeg i et vikariat i en tid på året som ikke gav meg lønnet ferie. Tok da to uker ulønnet. Så begynte jeg i ny, fast stilling i desember. Har fortsatt ikke opparbeidet ferie, men tar ulønnet i tre uker. Jeg har satt av feriepenger fra forrige jobb. Kan jo ikke gå i to år uten ferie, mener jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ferien er alltid ulønnet. Arbeidsgiver plikter etter ferieloven holde igjen litt av lønn vår til feriepenger året i forveien slik at vi skal ha noe å leve av når det er ferie. Det mest vanlige er at man blir trukket i lønn for hele ferien i juni, og så får feriepengene da, enten man tar ferie i januar eller oktober.

Dersom man ikke har jobbet året før så har man ikke tjent opp feriepenger, men har allikevel rett til full ferie. De fleste arbeidsgivere åpner for at man da kan velge å ikke ta ut ferie, eller bare ta noe ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...