AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #1 Skrevet 23. mai 2019 Er det noen her som har erfaring med medfødt dårlig emalje? Vi har time på helsestasjonen i morgen, så skal ta det opp igjen med hs da. For et par mnd siden stakk vi innom tannlegen for å høre, men de sa at noen barn bare var født sånn 🙄 Jenta mi er 10 mnd og har 8 tenner, og tennene oppe ser ikke så bra ut. Vi har pusset med tannkrem morgen og kveld siden hun var 5 mnd, og hun får leke/bite på tannbørsten når vi skifter på henne. Hun får ikke smoothieposer eller juice/saft og annen snacks, men får innimellom frukt og bær som mellommåltid. Det eneste jeg tenker kan være negativt er at hun fremdeles ammer en del i løpet av natten. I svangerskapet ble jeg lagt inn på sykehuset flere ganger pga hyperemesis, så jeg fikk med andre ord ikke i meg nok næring. Fødselen ble satt i gang pga dårlig vekst. Det kan derfor tenkes at forholdene i magen ikke har vært optimale når tennene hennes ble dannet 😔 Legger ved et litt dårlig bilde av tennene hennes, men det var det beste jeg fikk til. I går kveld oppdaget vi også den brune flekken helt øverst. Føler meg som verdens verste mamma, men jeg føler jo vi har pusset som bare det. 😢 Anonymkode: 0482d...77f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #2 Skrevet 23. mai 2019 Få tannlegen til å skrive bekreftelse på at hun har medfødt dårlig emalje. Det kan kanskje komme godt med når hun er voksen. Hun kan muligens få tilskudd til tannlegebehandling dersom det kan bevises at hun har hatt dårlig emalje fra hun var liten. Anonymkode: ac982...d0c 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #3 Skrevet 23. mai 2019 Tror nok teorien sin ang forhold i magen er.korrekt. vet premature ofte har samme problematikk. Det er ikke din feil ❤ Anonymkode: eef4f...e1d 1
Pillarguri Skrevet 23. mai 2019 #4 Skrevet 23. mai 2019 Begge mine barn hadde dårlig tannemalje på jekslene. Gikk til en privat tannlege en gang hvert år og han la et belegg (tror det var noe fluor) på de tennene som var skadet. Det forhindret hull. Barne mine er nå 34 og 36 år og har aldri hatt hull i tennene. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #5 Skrevet 23. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Få tannlegen til å skrive bekreftelse på at hun har medfødt dårlig emalje. Det kan kanskje komme godt med når hun er voksen. Hun kan muligens få tilskudd til tannlegebehandling dersom det kan bevises at hun har hatt dårlig emalje fra hun var liten. Anonymkode: ac982...d0c En slik bekreftelse er først relevant når de permanente tennene er frembrutte, og eventuelt også har emaljefeil. Emaljen på melketennene sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten på emaljen på de permanente tennene. Anonymkode: 5ddcc...6df
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #6 Skrevet 23. mai 2019 Enkelte typer pencillin eller antibiotika gitt til mor under svangerskapet, kan påvirke dannelsen av tenner og emaljeanleggene hos fosteret. Kan du huske om du var syk på noe tidspunkt under svangerskapet og trengte det? Anonymkode: ff50e...d47
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #7 Skrevet 23. mai 2019 Det er mye som kan føre til dette, og det er uansett ingen sin feil. Jenta mi har det også, sannsynligvis fordi hun hadde feber da hun var 9 uker. Hun følges opp med ekstra tannlegesjekker, og de pensler på fluor og emalje. Det er også registrert i journalen hennes, slik at hun får dekket ev.utlegg senere i livet pga dette. Null stress, slapp av! 😊 Anonymkode: 2170b...caa 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #8 Skrevet 23. mai 2019 Tannlegene er den som kan hjelpe deg her og ikke en uvitende helsesøster om tannhelse. Anonymkode: 136f4...224 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #9 Skrevet 23. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Enkelte typer pencillin eller antibiotika gitt til mor under svangerskapet, kan påvirke dannelsen av tenner og emaljeanleggene hos fosteret. Kan du huske om du var syk på noe tidspunkt under svangerskapet og trengte det? Anonymkode: ff50e...d47 Har ikke fått penicillin eller antibiotika i svangerskapet. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tannlegene er den som kan hjelpe deg her og ikke en uvitende helsesøster om tannhelse. Anonymkode: 136f4...224 Da vi var innom tannlegen sa de at vi skulle ta det med helsestasjonen, og at første kontroll hos tannlegen var ved 2 år. Hvis helsesøster ikke gir noe ordentlig svar i morgen bestiller vi nok time til privat tannlege. Anonymkode: 0482d...77f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #10 Skrevet 23. mai 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke fått penicillin eller antibiotika i svangerskapet. Da vi var innom tannlegen sa de at vi skulle ta det med helsestasjonen, og at første kontroll hos tannlegen var ved 2 år. Hvis helsesøster ikke gir noe ordentlig svar i morgen bestiller vi nok time til privat tannlege. Anonymkode: 0482d...77f Privat tannlege har svært sjelden barnepasienter, og er ikke mer kompetente til å vurdere dette mtp problemstillingen enn en offentlig ansatt tannlege eller tannpleier, som hovedsakelig behandler barn 0-18 år hver dag. Be om å få en time hos tannpleier på tannklikken dere hører til, tannpleiere har høy kompetanse med å kartlegge årsaker og ev. gi råd. Vedkommende vil også konsultere tannlege om det er tvil eller spørsmål. Anonymkode: 5ddcc...6df
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #11 Skrevet 23. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Privat tannlege har svært sjelden barnepasienter, og er ikke mer kompetente til å vurdere dette mtp problemstillingen enn en offentlig ansatt tannlege eller tannpleier, som hovedsakelig behandler barn 0-18 år hver dag. Be om å få en time hos tannpleier på tannklikken dere hører til, tannpleiere har høy kompetanse med å kartlegge årsaker og ev. gi råd. Vedkommende vil også konsultere tannlege om det er tvil eller spørsmål. Anonymkode: 5ddcc...6df Det var den offentlige tannlegen vi snakket med som sa vi måtte vente til hun er to år, og at det ikke var noe å få gjort noe med. Syntes det var litt rart, i grunn. Anonymkode: 0482d...77f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #12 Skrevet 23. mai 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var den offentlige tannlegen vi snakket med som sa vi måtte vente til hun er to år, og at det ikke var noe å få gjort noe med. Syntes det var litt rart, i grunn. Anonymkode: 0482d...77f Det er ikke noe å gjøre noe med, og skal ikke gjøres noe med, så lenge barnet ikke har smerter. Hva tenker du at noen skal gjøre med det, være seg tannlege offentlig eller privat? Anonymkode: 5ddcc...6df
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #13 Skrevet 24. mai 2019 Det er ikke noe å gjøre noe med. De skal miste tennene. Barnet mitt slo ut en tann når han var litt over to år. Den mista han bare tidlig. Hva trur du de skal gjøre for noe? Anonymkode: 136f4...224
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #14 Skrevet 24. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe å gjøre noe med. De skal miste tennene. Barnet mitt slo ut en tann når han var litt over to år. Den mista han bare tidlig. Hva trur du de skal gjøre for noe? Anonymkode: 136f4...224 Jeg ville trodd de skulle dokumentere. Det er det veldig viktig å få gjort. Anonymkode: 07b9c...dda
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #15 Skrevet 24. mai 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville trodd de skulle dokumentere. Det er det veldig viktig å få gjort. Anonymkode: 07b9c...dda Det er som sagt viktig å dokumentere dersom det er emaljefeil på de permanente tennene når de kommer. Anonymkode: 5ddcc...6df
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #16 Skrevet 24. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er som sagt viktig å dokumentere dersom det er emaljefeil på de permanente tennene når de kommer. Anonymkode: 5ddcc...6df Nei, det er viktig å dokumenter emaljefeil også på melketennene fordi det kan være tegn på sykdom. Det er også viktig å dokumentere medisinske årsaker til at barn får dårlige tenner for å unngå misforståelser rundt hvorfor. Anonymkode: 07b9c...dda
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #17 Skrevet 24. mai 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er viktig å dokumenter emaljefeil også på melketennene fordi det kan være tegn på sykdom. Det er også viktig å dokumentere medisinske årsaker til at barn får dårlige tenner for å unngå misforståelser rundt hvorfor. Anonymkode: 07b9c...dda Hva slags sykdom tenker du på? Emaljen på fortennene i melketannsettet mineraliseres in utero. Funn blir uansett dokumentert i journal når barnet blir undersøkt i den offentlige tannhelsetjenesten, og denne journalen følger barnet videre så lenge h*n er pasient i den offentlige tannhelsetjenesten. Journaler «makuleres» ikke lengre etter en viss tid, da elektronisk journal benyttes. Anonymkode: 5ddcc...6df
Tøytigern Skrevet 24. mai 2019 #18 Skrevet 24. mai 2019 Medfødt manglende emalje på tennene er den nye folkesykdommen. Det er ingenting man kan gjøre med det, dessverre. Bare følg med på om barnet utvikler smerter og pass på å holde tennene rene. Tanntråd og fluor er et must. (Noen spekulerer i om det skyldes mikroplast i næringskjeden, men det vet man ikke.)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #19 Skrevet 24. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er viktig å dokumenter emaljefeil også på melketennene fordi det kan være tegn på sykdom. Det er også viktig å dokumentere medisinske årsaker til at barn får dårlige tenner for å unngå misforståelser rundt hvorfor. Anonymkode: 07b9c...dda Tannhelsepersonell klarer å skille mellom mineraliseringsforstyrrelser og karies, så misforståelser oppstår neppe der Anonymkode: 5ddcc...6df
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #20 Skrevet 24. mai 2019 1 minutt siden, Tøytigern skrev: Medfødt manglende emalje på tennene er den nye folkesykdommen. Det er ingenting man kan gjøre med det, dessverre. Bare følg med på om barnet utvikler smerter og pass på å holde tennene rene. Tanntråd og fluor er et must. (Noen spekulerer i om det skyldes mikroplast i næringskjeden, men det vet man ikke.) Det som har vært skrevet om for «allmennheten» i media vedrørende MIH (molar-incisor hypomineralisation) gjelder de permanente tennene. Anonymkode: 5ddcc...6df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå