Gjest skatt Skrevet 26. april 2005 #1 Skrevet 26. april 2005 Vi har fått bo gratis i huset til mor og far i år fordi de har bodd i sin nye leielighet i Spania. Oppdaget plutselig til min skrekk at slikt skal beskattes, etter hva en slik bolig koster å leie (villa, 20.000 på markedet i leie!!). NNoen som vet om ligningsmyndisghetene oppdager slikt?
Frodo Skrevet 26. april 2005 #2 Skrevet 26. april 2005 Hvis arbeidsgiver dekker fri bolig må du skatte av det, ikke når du bor hjemme hos mor og far.
Gjest skatt Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Jo, som voksen person må man skatte av fordelen ved å ha fri bolig, selv om den ordnes privat og ikke av arbeidsgiver. Dessverre. Derfor lurte jeg på om slikt egentlig blir oppdaget, eller om det er noe man må melde fra om selv.
Veslejenta Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 Nå skal ikke jeg spekulerer i om sånt blir oppdaget eller ikke. Men jeg vet at hvis boligen har vært utleid før og at leieinntektene blir delvis eller helt borte, så er dette noe ligningsmyndighetene lett oppdager. Min far kjøpte gården av min bestefar. Min bestefar bor fortsatt gratis på gården, og dette må min far skatte av for tapt leieinntekt. Tror ikke min bestefar må skatte av dette, men det er jeg usikker på. Så det jeg ville frem til er at det er dine foreldre som må skatte av dette, om du må er jeg ikke sikker på.
Gjest Frodo i.i. Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Fra lignings-ABC: 2.5 Eiendommer benyttet vederlagsfritt av andre enn eieren Når bolig f.eks. enebolig, kårbolig eller fritidseiendom brukes vederlagsfritt av eierens nære slektninger (f.eks. barn, søsken, foreldre, besteforeldre, søskenbarn, nevø/niese) og disse bærer alle driftskostnader, herunder indre og ytre vedlikehold, gjennomføres prosentligning på brukerne, såfremt vilkårene for prosentligning for øvrig hadde vært til stede, dersom brukeren hadde eid eiendommen. (I slike tilfeller gis ikke bunnfradrag.) I andre tilfeller foretas direkte ligning av eieren og vanlig fordelsbeskatning for verdien av fri bruk av boligen på brukerens hånd, se emne «Bolig - fri bolig». Dette vil for eksempel gjelde studentleiligheter som eies av foreldrene og disse dekker alle eller deler av kostnadene vedrørende leiligheten. Hvis eieren leier ut del av en bolig, skal hele boligen direktelignes selv om slektninger benytter en øvrig del vederlagsfritt.
14062003 Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Det som må gjøres er at dine foreldre skriver inntekt på sin selvangivelse. Altså, leieinntekter. Da vil de måtte betale mer i skatt. Da kan du stryke det du har måttet betale mer i skatt for å ha bodd gratis. Dersom du feks. har betalt de løpende utgifter (som leietaker vanligvis ikke dekker), så kan jo dere anse det som husleie. Skatteetaten mener hvert år at vi bor gratis fordi mannens mor står som likningseier av huset vi bor i. Men hvert år retter vi på dette i selvangivelsen fordi vi betaler for oss. Og hvert år godtar de endringen. Eventuelle kvitteringer ville vi kunne slite med, siden vi betaler driftskostnadene i stedet for direkte husleie. Men i sum så blir det jo det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå