Gå til innhold

Kastrere Border Collie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det?

Hunden min har bittelitt Buhund i seg da.

Han er 5 år gammel og veldig agressiv mot andre hannhunder. Og det er veldig mange hunder i nabolaget så det er ikke gøy å gå tur med han.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Det jeg har hørt er at skal det ha noen effekt må kasterering skje før han blir kjønnsmoden. (og det toget har jo gått..)

men du kan jo snakke med en vetrinær for sikkerhets skyld

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Aggressivitet mot andre hannhunder går det an å trene bort. Ta kontakt med en hundeskole/hundetrener, så er det gjort på kort tid. Kastrering vil sannsynligvis ikke ha noen virkning mot det som nå er innlært atferd hos hunden din.

Skrevet

Hiver meg på de andre her. Hør ca 2år er det muligens styrt av hormoner og KAN ergo muligens rettes opp med kastrering, men etter ca 2år er det store sjanser for at atferden er lært og da kan man fjærne hormonene alt man vil.

Det du kan oppdage ved å sterilisere ham nå er at han kan bli roligere i det vanlige og at forbrenningen hans går ned.

Jeg har en sterilisert tispe og angrer ikke på at jeg gjorde det. Hun var ikke ag, men ble tullerusk når hun fikk innbildt. Var skikkelig plaget. Nå er hun stødig som et fjell og man vet hvor man har henne. Ikke noe hormoner som pluteslig tar over styringa.

Skrevet

Når han er så gammel hjelper nok ikke det å kastrere han. Det er en innlært adferd. Gjør som noen over her anbefaler, ta kontakt med en dyktig hundeinstruktør, så får du god hjelp til å bli kvitt problemet. Husk at trening for å få bort problemadferd ofte krever mye tid og tålmodighet, men det lønner seg og ikke gi opp.

Skrevet

Snakk med veterinær. Kastrering kan hjelpe. Det går an å prøve med hormondempende sprøyte først i et halvt år for å se på mulige konsekvenser av kastrering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...