Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i mim voksne alder funnet ut at en av mine søsken er narsissist. Nær kontakt hele livet.

Hvorfor tok det så lang tid før jeg så det?

Hvorfor har jeg skyldt på meg selv i alle år?

Fikk alle imot meg, og jeg trodde det var jeg som var problemet..... Helt til nå ...

Er det ingenting som kan hjelpe slike folk?

Er de sånn for alltid?

Er de født sånn?

😔😔😔

Anonymkode: 8d550...d84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tok lang tid fordi narssistisk oppførsel er noe du anså som normalt. Når man er født og oppvokst i en narssistisk familie, blir en slik opplevelse av barndommen det eneste sammenligningsgrunnlaget en har. Jeg oppdaget ikke at moren min var en før jeg var 25. Søsteren din har nok dessverre projisert sine følelser over på deg, slik at du feilaktig oppfatter deg selv som problemet, mens det i realiteten er hun som har problemet. Kjenner du deg igjen i beskrivelsen av å være syndebukken i familien? https://www.psychologytoday.com/intl/blog/tech-support/201711/how-narcissistic-parents-scapegoat-their-children

Opprinnelsen til narssistisk personlighetsforstyrrelse har ikke vært mye forsket på, men det antas å være forsvarsmekanismer som kan slå ut hos enkelte med de riktige genetiske anleggene for dem. Sannsynligvis er det en kombinasjon av arv og miljø. 

Det er flott at du opplevd en oppvåkning. Føles det ikke befriende å endelig se virkeligheten slik den er? En grei leveregel er at en kan endre seg selv, mens en ikke kan endre andre. Du kan ikke hjelpe søsteren din å bli mer selvbevisst. I sjeldne tilfeller kan narssister bli mer selvbevisste og forbedre adferden sin, MEN det kan kun skje fordi de selv oppnår selvforståelsen og er villig til å gjøre innsatsen. Bruk heller tid og energi på å få det bedre med deg selv! Har du vurdert å søke hjelp? Det virker som om du har mange tanker og ubehandlede følelser, som det kan være verdt å utforske sammen med en psykolog. 

Ønsker deg alt det beste, TS :hjerte:

Anonymkode: c8f41...680

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har i mim voksne alder funnet ut at en av mine søsken er narsissist. Nær kontakt hele livet.

Hvorfor tok det så lang tid før jeg så det?

Hvorfor har jeg skyldt på meg selv i alle år?

Fikk alle imot meg, og jeg trodde det var jeg som var problemet..... Helt til nå ...

Er det ingenting som kan hjelpe slike folk?

Er de sånn for alltid?

Er de født sånn?

😔😔😔

Det tok meg 30 år å se selv med moren min og ene søsken. 

Jeg tror ikke det er stort som hjelper med mindre de oppsøker hjelp selv. I deres hode er det bare de rundt som har et problem, ingen andre. Jeg har kuttet kontakten med de, da de ødelegger mennesker rundt seg. 

Jeg tror ikke de er født slik, men vokst opp med lite kjærlighet og omsorg som har gjort at de har utviklet personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 50344...6de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tok lang tid fordi narssistisk oppførsel er noe du anså som normalt. Når man er født og oppvokst i en narssistisk familie, blir en slik opplevelse av barndommen det eneste sammenligningsgrunnlaget en har. Jeg oppdaget ikke at moren min var en før jeg var 25. Søsteren din har nok dessverre projisert sine følelser over på deg, slik at du feilaktig oppfatter deg selv som problemet, mens det i realiteten er hun som har problemet. Kjenner du deg igjen i beskrivelsen av å være syndebukken i familien? https://www.psychologytoday.com/intl/blog/tech-support/201711/how-narcissistic-parents-scapegoat-their-children

Opprinnelsen til narssistisk personlighetsforstyrrelse har ikke vært mye forsket på, men det antas å være forsvarsmekanismer som kan slå ut hos enkelte med de riktige genetiske anleggene for dem. Sannsynligvis er det en kombinasjon av arv og miljø. 

Det er flott at du opplevd en oppvåkning. Føles det ikke befriende å endelig se virkeligheten slik den er? En grei leveregel er at en kan endre seg selv, mens en ikke kan endre andre. Du kan ikke hjelpe søsteren din å bli mer selvbevisst. I sjeldne tilfeller kan narssister bli mer selvbevisste og forbedre adferden sin, MEN det kan kun skje fordi de selv oppnår selvforståelsen og er villig til å gjøre innsatsen. Bruk heller tid og energi på å få det bedre med deg selv! Har du vurdert å søke hjelp? Det virker som om du har mange tanker og ubehandlede følelser, som det kan være verdt å utforske sammen med en psykolog. 

Ønsker deg alt det beste, TS :hjerte:

Når jeg fant det ut tenke jeg at jeg må ha hjelp. For jeg har prøvd i mitt voksne liv å stoppe henne. Tenkte at hun har det sikkert vanskelig, og nå er hun bare litt misunnelig, og det går over.

Men så var det denne dagen jeg fant det ut som ett lyn fra skyfri himmel.

Jeg gråt masse fordi jeg fant ut at jeg ikke kan stoppe henne for å være slik, at hun bare er slik. Samtidig ble jeg lettet over at jeg ikke trenger å tenke på det mer. At jeg fant det ut nå 30 år senere....

Vi har samme venner og jeg kan aldri bli kvitt henne. Hun har gjort mye for at mine venner skal tenke galt om meg. Fikk en ny veninne en gang og hun ødlagte det.

Hun ødelagte forholdet til eksen min, og prøver nå å ødelegge mitt nåværende forhold. Men det klarer hun ikke, for han vet alt om dette. 

Ingen andre jeg kan fortelle dette til, for de vil aldri tro på meg og vil tenke at det er noe galt med meg.

Det er så skummelt syns jeg... Har tårer i øynene nå. Er utrolig glad i henne... Hun kan være utrolig hyggelig, men det er kun for at hun vil ha noe av meg. Er hun ikke glad i meg? Er ikke narsissist er glad i sin familie?... Tusen takk for at du svarte meg på dette... Er egentlig helt skjokket jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har samme venner og jeg kan aldri bli kvitt henne. Hun har gjort mye for at mine venner skal tenke galt om meg. Fikk en ny veninne en gang og hun ødlagte det.

Hun ødelagte forholdet til eksen min, og prøver nå å ødelegge mitt nåværende forhold. Men det klarer hun ikke, for han vet alt om dette. 

Ingen andre jeg kan fortelle dette til, for de vil aldri tro på meg og vil tenke at det er noe galt med meg.

Det er så skummelt syns jeg... Har tårer i øynene nå. Er utrolig glad i henne... Hun kan være utrolig hyggelig, men det er kun for at hun vil ha noe av meg. Er hun ikke glad i meg? Er ikke narsissist er glad i sin familie?... Tusen takk for at du svarte meg på dette... Er egentlig helt skjokket jeg.

Jeg tror du kan ha godt av å få søsteren din på avstand, hvis det er mulig. Det er absolutt ikke greit at hun går inn for å sabotere vennskap i tillegg til kjæresteforhold! Det er nesten så det ikke går an. Godt å høre at mannen din ikke lar seg lure.

Jeg tror deg. Det må være en tung byrde å bære på alene. Det virker som om du kan fortelle kjæresten din ihvertfall, men du burde være forsiktig med å konfrontere søsteren din/eventuelle andre familiemedlemmer om dette. Om du bestemmer deg for å oppsøke en psykolog, kan du forsøke å beskrive hvordan familien får deg til å føle deg. Vis ham/henne gjerne denne tråden f. eks. Skriv ned tanker og gjenta mantra som "det er ingenting i veien med meg! Jeg er god nok!" for deg selv som en påminnelse. :)

Hun liker deg nok på sin forskrudde måte, men narsissister har begrenset evne til å bry seg om andre på et genuint plan. Dette innebærer at de liker deg så lenge de får viljen sin eller hvis du har personlige egenskaper de verdsetter. Alt handler egentlig om dem og ikke om deg. Jeg tror du kan ha god nytte av sunn grensesetting slik at du ikke blir utnyttet. Du er glad i henne, men du må også ha lov til å være glad i deg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan ha godt av å få søsteren din på avstand, hvis det er mulig. Det er absolutt ikke greit at hun går inn for å sabotere vennskap i tillegg til kjæresteforhold! Det er nesten så det ikke går an. Godt å høre at mannen din ikke lar seg lure.

Jeg tror deg. Det må være en tung byrde å bære på alene. Det virker som om du kan fortelle kjæresten din ihvertfall, men du burde være forsiktig med å konfrontere søsteren din/eventuelle andre familiemedlemmer om dette. Om du bestemmer deg for å oppsøke en psykolog, kan du forsøke å beskrive hvordan familien får deg til å føle deg. Vis ham/henne gjerne denne tråden f. eks. Skriv ned tanker og gjenta mantra som "det er ingenting i veien med meg! Jeg er god nok!" for deg selv som en påminnelse. :)

Hun liker deg nok på sin forskrudde måte, men narsissister har begrenset evne til å bry seg om andre på et genuint plan. Dette innebærer at de liker deg så lenge de får viljen sin eller hvis du har personlige egenskaper de verdsetter. Alt handler egentlig om dem og ikke om deg. Jeg tror du kan ha god nytte av sunn grensesetting slik at du ikke blir utnyttet. Du er glad i henne, men du må også ha lov til å være glad i deg selv. 

jeg tror kansje hun ene veninnen vår har funnet ut litt av det.  Men det er prøver min søster alt for å unngå....

hun fått samboer nå. Stakkars han. Hører ikke noe ifra hun når han er der. Han reiser med jobben annenhver uke.

Hun sier  for det meste stygge ting om han. Noe jeg syns er rart. Jeg ville ikke snakket stygt om min mann...

Jeg er merker at jeg prøver å finne unskyldninger for at hun ikke er narsissist. Akkurat som jeg vil finne gode grunner til at det hun gjorde var bare fori hun var trøtt fra jobb... Osv..  Jeg klarer ikke helt 100% tro at hun er narsissist, men det er så tydelig at hun er det.... Og slik har det vært fra vi var liten. Hun ødelagt mye fra oppveksten.

Jeg har lyst å overbevise enda mer meg selv og lære meg at hun er det. Er det noe tester jeg kan gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme erfaring. Jeg skrev nettopp et innlegg inne på familie og barn om dette og om ulik behandling av søsken. Tror min søster er narsissist eller psykopat.

Anonymkode: b4a9f...fe2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme erfaring. Jeg skrev nettopp et innlegg inne på familie og barn om dette og om ulik behandling av søsken. Tror min søster er narsissist eller psykopat.

Skal se om jeg finner tråden din

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre ❤️ 

Men måtte bare kommentere en ting, det er stor forskjell på narsissist og psykopat.  De har noen fellestrekk, men man merker stor forskjell. Jeg har vært borti begge deler. Psykopaten holdt virkelig på å ødelegge livet mitt både fysisk og psykisk på et helt annet nivå. Da var jeg faktisk livredd og ble holdt skjult for personen i lengre tid. De rundt meg måtte også passe ekstra godt på, da personen oppsøkte venner/familie for å nå meg. Knuste vinduer i huset mitt, brøt seg inn, ødela bilen min, forfulgte meg, banket meg opp mange ganger, truet meg, holdt på å kjøre på meg i tillegg til manipulering. Viste aldri en form for anger. Det var rett og slett helt sykt. Det tok ikke lang tid før jeg var helt brutt ned. 

Psykopater er rett og slett helt jævlig og ikke minst farlig å få en relasjon til. Så håper virkelig ikke søsteren din er det for da er det bare å løpe som faen. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre ❤️ 

Men måtte bare kommentere en ting, det er stor forskjell på narsissist og psykopat.  De har noen fellestrekk, men man merker stor forskjell. Jeg har vært borti begge deler. Psykopaten holdt virkelig på å ødelegge livet mitt både fysisk og psykisk på et helt annet nivå. Da var jeg faktisk livredd og ble holdt skjult for personen i lengre tid. De rundt meg måtte også passe ekstra godt på, da personen oppsøkte venner/familie for å nå meg. Knuste vinduer i huset mitt, brøt seg inn, ødela bilen min, forfulgte meg, banket meg opp mange ganger, truet meg, holdt på å kjøre på meg i tillegg til manipulering. Viste aldri en form for anger. Det var rett og slett helt sykt. Det tok ikke lang tid før jeg var helt brutt ned. 

Psykopater er rett og slett helt jævlig og ikke minst farlig å få en relasjon til. Så håper virkelig ikke søsteren din er det for da er det bare å løpe som faen. 

Så skummelt og ekkelt. Håper jeg aldri trefder en psykopat.. På jobb feks. Da bytter jeg jobb... Hvordan merker man at en person er psykopat? Er det veldig få av dem? Kan jeg merke dem i butikken eller oppfører de seg som vanlig?

Bruker alle psykopater fysisk vold?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så skummelt og ekkelt. Håper jeg aldri trefder en psykopat.. På jobb feks. Da bytter jeg jobb... Hvordan merker man at en person er psykopat? Er det veldig få av dem? Kan jeg merke dem i butikken eller oppfører de seg som vanlig?

Bruker alle psykopater fysisk vold?

Om alle bruker fysisk vold vet jeg ikke, men har lest at mange gjør det. 

Om man merker det kommer nok litt an på. Tviler på at man merker det i forbifarten. Man må nok ha en slags relasjon til psykopaten. De er flinke til å manipulere og bryter deg ned sakte men sikkert. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange bruker bare psykisk vold og det skjer så subtilt og umerkelig og gradvis over lang tid at man ikke merker det. Man blir hjernevasket så man tror det er ne selv det er noe i veien med. Jeg tror min søster er psykopat for jeg vet hvordan hun over tid systematisk har prøvd å ødelegge meg og mine. jeg har sett ondskapen i øynene hennes og stirringen når hun prøver å spidde meg med blikket sitt. jeg vil råde dere til å høre på videoene på youtube til psykolog Daniel Sundquist- han forklarer på en svært forståelig måte. Man må innføre 0 kontakt for å ikke bli dratt inn i psykopatens klør igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden handler om narsissist... Altså skjult narsissist.... 

Det er stor forkjell på psykopat og narsissist.

Jeg er den eneste i hele familien som vet dette om min søster. Og det var bare en gang hun holdt på å avsløre seg. Men klarte å slippe unna med p innta offerrollen. Og jeg måtte ta hensyn stakkars...

Det var knusende følelse i hjertet mitt... At jeg ikke ble sett men jeg måtte vise at jeg bryr meg ... Hun klarte å slippe unna... 

AnonymBruker
Skrevet

YouTubevideoene til Daniel Sundquist tar også opp dette med nacissisme og forskjellen mellom det og psykopati. Nyttige å se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...