Gå til innhold

Sykemelding og ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykemeldt en stund pga en skade i armen (har et fysisk yrke, som jeg ikke klarer med en arm.) Nå ønsker sjefen at jeg friskmelder meg i ferien. Skjønner hennes perspektiv, det blir vanskelig for meg å ta ut hele 5 uker ferie utover høsten. (Kan ikke få dette utbetalt.)

Det jeg lurer på, er om hva nav vil tenke om jeg «friskemelder» meg 4 uker, for deretter å kanskje bli sykemeldt igjen etter ferien?

Jeg vet ikke noe om prosessen videre, da jeg er henvist videre til Oslo i juni. Regner med at det blir operasjon, men vet jo ikke om dette blir før, midt i, eller etter ferien.

Ferien blir uansett litt amputert for min del. Jeg ønsker bare å bli bra og komme meg tilbake på jobb! Men vil helst unngå trøbbel med nav.

Vet jeg har rett til å være sykemeldt, men jeg har ikke noe behov for å utnytte systemet for å få mest mulig fri. Jeg ønsker bare å bli smertefri, få en kropp som fungerer og komme tilbake til hverdagen.

Ok å friskemelde meg, for så å kanskje sykemelde meg igjen?

Anonymkode: 5ad25...3b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut.. Er man sykemeldt så er man sykemeldt tenker nå jeg da, trodde man hadde krav på å få utsatt ferien i et sånt tilfelle. Det har vært vanlig praksis der jeg jobber hvertfall. Ville ringt og spurt nav eller legen om dette.

Anonymkode: 2d881...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut.. Er man sykemeldt så er man sykemeldt tenker nå jeg da, trodde man hadde krav på å få utsatt ferien i et sånt tilfelle. Det har vært vanlig praksis der jeg jobber hvertfall. Ville ringt og spurt nav eller legen om dette.

Du har helt rett, og egentlig hører ikke dette hjemme noe sted. Men om jeg sier nei til å friskemelde meg, føler jeg liksom at jeg spekulerer i å få mest mulig fri, og det har jeg ingen intensjon om... 

Mannen min er også arbeidsgiver, han sier at dette er totalt uakseptabelt, han ville aldri forventet dette av en arbeidstaker. Men likevel, jeg får helt vondt i magen, har aldri vært sykemeldt over flere måneder i de 20 åra jeg har vært i jobb... Jeg opplever dette veldig ubehagelig.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, og egentlig hører ikke dette hjemme noe sted. Men om jeg sier nei til å friskemelde meg, føler jeg liksom at jeg spekulerer i å få mest mulig fri, og det har jeg ingen intensjon om... 

Mannen min er også arbeidsgiver, han sier at dette er totalt uakseptabelt, han ville aldri forventet dette av en arbeidstaker. Men likevel, jeg får helt vondt i magen, har aldri vært sykemeldt over flere måneder i de 20 åra jeg har vært i jobb... Jeg opplever dette veldig ubehagelig.

Det skjønner jeg veldig godt. Det er sikkert «lettest» for sjefen din om du gjør det sånn hun ønsker, men jeg tror det bare er ulemper for din del. Du må jo også starte en ny sykemeldingsperiode etter ferien, noe som vil gjøre det rotete med utbetalinger av sykepenger osv. Det skal også være unødvendig å måtte bruke opp ferien sin på sykehuset. En skulle tro at det dessuten er lettere å gi deg ferie utover høsten ettersom du da er den eneste som har ferie antagelig. Hva om du fortsatt er sykemeldt til høsten liksom? Nei, behold sykemeldingen din med god samvittighet helt til du blir frisk, og så får det jo være arbeidsgivers jobb og tilrettelegge rundt det.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg veldig godt. Det er sikkert «lettest» for sjefen din om du gjør det sånn hun ønsker, men jeg tror det bare er ulemper for din del. Du må jo også starte en ny sykemeldingsperiode etter ferien, noe som vil gjøre det rotete med utbetalinger av sykepenger osv. Det skal også være unødvendig å måtte bruke opp ferien sin på sykehuset. En skulle tro at det dessuten er lettere å gi deg ferie utover høsten ettersom du da er den eneste som har ferie antagelig. Hva om du fortsatt er sykemeldt til høsten liksom? Nei, behold sykemeldingen din med god samvittighet helt til du blir frisk, og så får det jo være arbeidsgivers jobb og tilrettelegge rundt det.

Hmm, ja, alle sier det samme til meg. Jeg har gitt beskjed til sjefen at jeg ikke gir noe svar ang ferie, før jeg har vært til spesialist i Oslo. Hadde jeg vært helt sikker på at jeg var på jobb igjen i august, hadde jeg ikke hatt noe problem med å avvikle ferien nå. Men dette vet jeg jo ikke noe om på nåværende tidspunkt. Uff, jeg synes dette er vanskelig...

Skrevet

Bare vær klar over at hvis du ikke tar ut ferie nå mens du er sykmeldt så kan arbeidsgiver bestemme at du må ta ut ferie for eksempel i slutten av november siden du maksimalt kan få overført 14 dager til neste år. Det er for øvrig helt normalt å avbryte en sykemeldingsperiode med ferie og du blir ikke friskmeldt på noen måte av den grunn. Hvis du tror du kommer til å være sykmeldt så lenge at du nærmer deg maksperioden på 52 uker kan det være lurt å ta ut ferie nå siden ferien trekkes fra de 52 ukene og utsetter maksdato for sykepenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Leo skrev:

Bare vær klar over at hvis du ikke tar ut ferie nå mens du er sykmeldt så kan arbeidsgiver bestemme at du må ta ut ferie for eksempel i slutten av november siden du maksimalt kan få overført 14 dager til neste år. Det er for øvrig helt normalt å avbryte en sykemeldingsperiode med ferie og du blir ikke friskmeldt på noen måte av den grunn. Hvis du tror du kommer til å være sykmeldt så lenge at du nærmer deg maksperioden på 52 uker kan det være lurt å ta ut ferie nå siden ferien trekkes fra de 52 ukene og utsetter maksdato for sykepenger. 

Ok, så skulle det være så galt at jeg blir sykemeldt makstid, taper jeg på det økonomisk? (Har aldri satt meg inn i disse reglene, da jeg aldri har sett for meg at jeg skulle havne i en situasjon som dette.)

Min «bekymring» er om det blir noe krøll i fht NAV. At jeg først er sykemeldt i 4 måneder, ikke sykemeldt i 4 uker, for deretter å bli sykemeldt igjen...

At sjefen evt må bestemme min ferie i høst, har jeg ingen problemer med, jeg bekymrer meg mer for merarbeidet jeg føler jeg påfører kollegaene mine. 

Kan ikke se for meg at jeg blir sykemeldt i 52 uker heller altså, men er jo søren ikke sikker, tar jo votter og vinter før man får noe hjelp...😳

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så skulle det være så galt at jeg blir sykemeldt makstid, taper jeg på det økonomisk? (Har aldri satt meg inn i disse reglene, da jeg aldri har sett for meg at jeg skulle havne i en situasjon som dette.)

Min «bekymring» er om det blir noe krøll i fht NAV. At jeg først er sykemeldt i 4 måneder, ikke sykemeldt i 4 uker, for deretter å bli sykemeldt igjen...

At sjefen evt må bestemme min ferie i høst, har jeg ingen problemer med, jeg bekymrer meg mer for merarbeidet jeg føler jeg påfører kollegaene mine. 

Kan ikke se for meg at jeg blir sykemeldt i 52 uker heller altså, men er jo søren ikke sikker, tar jo votter og vinter før man får noe hjelp...😳

Ja, da risikerer du å tape de tre ukene som ikke kan overføres til neste år og du er sykmeldt hele tiden, men du fører de ukene du avvikler ferie på sykmeldingen. Sykmeldingen opphører altså ikke i den forstand. Forutsatt at du blir trukket i lønn for full ferie når arbeidsgiver utbetaler feriepenger er det da arbeidsgiver som utbetaler lønn i ferieperioden og du får da ikke sykepenger fra NAV. Derimot får du sykepenger i tre uker mer på slutten av perioden dersom det skulle gå så galt at du ender opp med å være sykmeldt i mer enn 52 uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Leo skrev:

Ja, da risikerer du å tape de tre ukene som ikke kan overføres til neste år og du er sykmeldt hele tiden, men du fører de ukene du avvikler ferie på sykmeldingen. Sykmeldingen opphører altså ikke i den forstand. Forutsatt at du blir trukket i lønn for full ferie når arbeidsgiver utbetaler feriepenger er det da arbeidsgiver som utbetaler lønn i ferieperioden og du får da ikke sykepenger fra NAV. Derimot får du sykepenger i tre uker mer på slutten av perioden dersom det skulle gå så galt at du ender opp med å være sykmeldt i mer enn 52 uker. 

Tusen hjertelig takk for et ryddig og godt forklart svar. Føler meg totalt analfabet på dette her. 

Da fortsetter jeg med sykemelding utover ferieperioden, men skriver i sykemeldingen at jeg avvikler ferie i juli (4 uker) og mottar da feriepenger fra arbeidsgiver for denne perioden...?

Nå satt jeg plutselig å tenkte på at jeg kanskje ikke får feriepenger neste år? Altså, får man feriepenger av sykepenger fra Nav?

Herle-min-hatt, er jo absolutt mye enklere å bare være på jobb hele tiden! Ikke så greit å være sykemeldt for første gang🙈

• Liker 1
Skrevet

Du får feriepenger fra NAV, men kun for de første 48 dagene du er sykmeldt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke friskemelde deg i ferieukene, det er du som blir den tapende part. Arbeidsgiver er den eneste som kommer til å vinne på det, det er heller ikke vanlig at arbeidsgiver ber om noe slikt.

Anonymkode: 3257b...6a7

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Leo skrev:

Du får feriepenger fra NAV, men kun for de første 48 dagene du er sykmeldt. 

Oi sann, da kan det jo være lurt å prøve og overføre noe ferie til neste år... Blir jo ikke så mange kronene, om sykefraværet drøyer ut. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke friskemelde deg i ferieukene, det er du som blir den tapende part. Arbeidsgiver er den eneste som kommer til å vinne på det, det er heller ikke vanlig at arbeidsgiver ber om noe slikt.

Hmm, må medgi at dette er litt forvirrende... Konklusjon: ALDRI drive med noen sportslige aktiviteter som kan resultere i langvarige skader og sykefravær🙈

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke friskmeldt av legen, men fører, som tidligere nevnt. opp på sykmeldingen at man tar ferie fra en dato til en annen. Arbeidsgiver vinner ingenting på det. Arbeidstaker derimot kan tape på det fordi det kun er to ukers ferie som kan overføres til året etter. At arbeidsgiver ber om det skyldes sannsynligvis at denne har plikt til å sørge for at arbeidstaker avvikler ferie og at det kan by på problemer dersom TS kommer tilbake på jobb i november og skal avvikle fem uker før utgangen av året. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi sann, da kan det jo være lurt å prøve og overføre noe ferie til neste år... Blir jo ikke så mange kronene, om sykefraværet drøyer ut. 

Du kan maksimalt få overført to uker etter avtale med arbeidsgiver. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, Leo said:

Du kan maksimalt få overført to uker etter avtale med arbeidsgiver. 

Ikke når ferien ikke er tatt ut pga sykdom - da skal (skal!) all lovpålagt, ubenyttet ferie overføres til neste år. 

Skrevet
7 timer siden, Leo skrev:

Hvis du ikke klarer å ta ut ferie pga sykdom så blir ferien overført til neste år, selv om det er mer enn 14 dager. Hvis du har 5 uker ferie så kan du få utbetalt 4 dager, som er den avtalefestede ferien. 

"Dersom arbeidstaker ikke har avviklet ferie i løpet av ferieåret på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon, skal alle ferielovens feriedager som er til gode ved ferieårets slutt overføres til neste år."

https://www.visma.no/blogg/overforing-av-ferie-hvilke-regler-gjelder

Skrevet
4 minutter siden, Albbas skrev:

Ikke når ferien ikke er tatt ut pga sykdom - da skal (skal!) all lovpålagt, ubenyttet ferie overføres til neste år. 

4 minutter siden, petterm skrev:

Hvis du ikke klarer å ta ut ferie pga sykdom så blir ferien overført til neste år, selv om det er mer enn 14 dager. Hvis du har 5 uker ferie så kan du få utbetalt 4 dager, som er den avtalefestede ferien. 

"Dersom arbeidstaker ikke har avviklet ferie i løpet av ferieåret på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon, skal alle ferielovens feriedager som er til gode ved ferieårets slutt overføres til neste år."

https://www.visma.no/blogg/overforing-av-ferie-hvilke-regler-gjelder

Hvis TS fremdeles er sykmeldt pr. 01.01.20 så stemmer dette. Men hvis hun begynner å jobbe igjen for eksempel i slutten av oktober så er det kun to uker som kan overføres og resten må tas ut i inneværende år. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Leo skrev:

Hvis TS fremdeles er sykmeldt pr. 01.01.20 så stemmer dette. Men hvis hun begynner å jobbe igjen for eksempel i slutten av oktober så er det kun to uker som kan overføres og resten må tas ut i inneværende år. 

Arbeidsmiljøloven bestemmer at alle skal ha 4 uker og en dag ferie. De fleste har 5 uker ferie. De 4 dagene ut over 4 uker og en dag kalles avtalefestet ferie. Hun kan avtale at den avtalefestede ferien (4 dager) skal overføres i tillegg til de 14 dagene arbeidsmiljøloven åpner for.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, petterm skrev:

Arbeidsmiljøloven bestemmer at alle skal ha 4 uker og en dag ferie. De fleste har 5 uker ferie. De 4 dagene ut over 4 uker og en dag kalles avtalefestet ferie. Hun kan avtale at den avtalefestede ferien (4 dager) skal overføres i tillegg til de 14 dagene arbeidsmiljøloven åpner for.

11 timer siden, Leo skrev:

Tusen takk for at dere tar dere tid til å gi meg svar på ting jeg overhodet ikke har greie på!

Akkurat nå tenker jeg at jeg må ta stilling til hvilke ønsker jeg skal ytre, etter at jeg har snakket med denne spesialisten ved Ullevål. Jeg hadde jo sett for meg max 8 uker sykemelding, som nå har blitt til 4 måneder. Og skjønner jo nå at dette gir ringvirkninger også neste år. (Har rett og slett ikke klart å tenke så langt jeg.)

Jeg vil jo tro at jeg er tilbake i løpet av høsten, så tenker kanskje det hadde vært fornuftig å avviklet to uker i sommer, spart en uke utover høsten og overført to uker til neste år... (4 dager av «høstuken» kunne jeg evt overført som såkalt avtalefestet ferie, om sykemeldings-tiden skulle drøye lenger enn forespeilet...?)

Skrevet
11 timer siden, petterm skrev:

Beklager at jeg ikke fikk med det, men det er helt korrekt! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...