AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 mange mener at det er en ubalanse i hjernen, men det tviler jeg på. Det er situasjoner som trigger det. Som f.eks arbeidsledighet. Anonymkode: c8a9c...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Selvfølgelig er ikke depresjon medfødt. Samme gjelder sosial angst og evt bipolar lidelese! Anonymkode: 74e74...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Psykologien har allerede konkludert med at det skyldes en blanding av arv og miljø. Det er ingen motsetning mellom at det depresjon skyldes ubalanse i hjernen og at man kan få depresjon av arbeidsledighet. Det er arbeidsledigheten som utløser depresjonen, og depresjonen skaper ubalanse av kjemiske stoffer i hjernen. Hjernen er komplisert. Den kan gå fra å være i balanse til å bli ubalanse, men også fra ubalanse til balanse. Anonymkode: b0263...b00 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Psykologien har allerede konkludert med at det skyldes en blanding av arv og miljø. Det er ingen motsetning mellom at det depresjon skyldes ubalanse i hjernen og at man kan få depresjon av arbeidsledighet. Det er arbeidsledigheten som utløser depresjonen, og depresjonen skaper ubalanse av kjemiske stoffer i hjernen. Hjernen er komplisert. Den kan gå fra å være i balanse til å bli ubalanse, men også fra ubalanse til balanse. Anonymkode: b0263...b00 Deprimert kan all bli. Hvis man noe fælt har skjedd. Ikke uten grunn Anonymkode: 74e74...7ab 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Deprimert kan all bli. Hvis man noe fælt har skjedd. Ikke uten grunn Anonymkode: 74e74...7ab Noen er født med gener som gjør at de har lettere for å bli deprimert enn andre. Og jo, man kan bli deprimert uten en klar årsak. Anonymkode: a5ffd...3ce 3
Zaga Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 Jeg tror at det er begge deler. Både arv og miljø. Jeg har alltid vært redd og nervøs og engstelig av meg(gener.) og de andre barna på skolen merket dette- Ble mobbet -barne-ungdom-vidregående skole.(miljø) Jeg får også flashbacks av barnedommen min. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #7 Skrevet 23. mai 2019 1 time siden, Zaga skrev: Jeg tror at det er begge deler. Både arv og miljø. Jeg har alltid vært redd og nervøs og engstelig av meg(gener.) og de andre barna på skolen merket dette- Ble mobbet -barne-ungdom-vidregående skole.(miljø) Jeg får også flashbacks av barnedommen min. Selv. Forbasket irriterende! Er også fra en slekt der angst og engstelse går igjen! Selv om jeg flyttet til Oslo osv, så har jeg hatt lett for å være redd for å reise utenlands. Prøvd å holde maska da jeg måtte delta med venner, men var så mye mer nervøs enn dem. Kanskje fordi deres foreldre er mer internasjonale og reiste med dem som barn..mens vi reiste bare i Norge....kjempe trist. Anonymkode: c8a9c...0a8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #8 Skrevet 23. mai 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Noen er født med gener som gjør at de har lettere for å bli deprimert enn andre. Og jo, man kan bli deprimert uten en klar årsak. Anonymkode: a5ffd...3ce Jada, men det er ikke synonymt med at noen er født deprimert, for sånn er det faktisk ikke. Anonymkode: 68b5b...679
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #9 Skrevet 23. mai 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, men det er ikke synonymt med at noen er født deprimert, for sånn er det faktisk ikke. Anonymkode: 68b5b...679 Er da ingen som har hevdet det heller. Anonymkode: a5ffd...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #10 Skrevet 23. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Er da ingen som har hevdet det heller. Anonymkode: a5ffd...3ce Har du lest overskriften på tråden eller? Anonymkode: 68b5b...679 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #11 Skrevet 23. mai 2019 For min del er det miljøet og menneskene rundt meg som ødela. Tror ingenting på den kjemiske ubalansen i hjernen, det er jo det legemiddellindustrien selger piller på. Psykofarma er bare bullshit. Anonymkode: 9c357...c17 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #12 Skrevet 23. mai 2019 Jeg synes nesten at det mest urettferdige er at man kan få mer anlegg for angst og depresjon av at noen i slekta opplevde noe fælt 100 år før en ble født og så arves tendensene nedover. https://www.aftenposten.no/norge/i/n9Oa/Barn-kan-arve-foreldrenes-traumer Må være dette som er den egentlige « arvesynden» - uten at jeg er særlig religiøs av meg. Anonymkode: 8f97f...827 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #13 Skrevet 23. mai 2019 Det er vel en kombinasjon av ulike faktorer. Jeg har alltid visst (etter at jeg ble voksen da) at jeg er disponert for psykisk sykdom. Jeg har mange med psykiske problemer i slekta og jeg har alltid vært en ganske engstelig, overplanleggende og overtenkende type som alltid nærmest forventer verst mulige utfall av en situasjon. Likevel klarer jeg meg for det for det meste bra. Utslagene i angst og depresjon har jeg hatt når livet har toppet seg opp - med feks høyt stressnivå på jobb. Vet om andre som kan ha utslag uten noen åpenbar grunn også, så det går an. Men det er uansett ikke slik at man blir født deprimert. Noen er mer utsatt en andre, men det er mye som spiller inn! Anonymkode: 25146...1f6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #14 Skrevet 23. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del er det miljøet og menneskene rundt meg som ødela. Tror ingenting på den kjemiske ubalansen i hjernen, det er jo det legemiddellindustrien selger piller på. Psykofarma er bare bullshit. Anonymkode: 9c357...c17 Kjemisk ubalanse kan påvises medisinsk, men det betyr jo ikke at man er født med deperasjon. Det er en blanding av arv og miljø, noen er mer disponible for å utvikle depresjon enn andre hvis man er i et miljø eller opplever påvirkninger som trigger det. Psykofarma har også en beviselig effekt rent medisinsk og hjelper mange. Problemet er når det brukes alene uten god nok oppfølging fra helsevesenet. Psykofarma var aldri ment som en ren erstatning fra behandling. Anonymkode: 18eb1...a97
Kalevala Skrevet 23. mai 2019 #15 Skrevet 23. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: mange mener at det er en ubalanse i hjernen, men det tviler jeg på. Det er situasjoner som trigger det. Som f.eks arbeidsledighet. Anonymkode: c8a9c...0a8 Ubalanse i hjernekjemien og situasjonstriggere er ikke motsetninger. En ytre årsak kan starte en kjemisk ubalanse i hjernen. Noen har en medfødt sårbarhet for slike ubalanser og vil tåle mindre av ytre påkjenninger før depresjon
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #16 Skrevet 23. mai 2019 Både og, litt usikker. Kan være ulike faktorer, men virker som ingen fastslår hva årsaken til psykisk lidelse er. At noe er mer arvelig tror jeg har veldig mye å si utenom miljøbaserte faktorer. Min forelder har Bipolar lidelse type 1 for eksempel, og jeg har nå nylig i tidlig tyveårene blitt diagnosert med bipolar lidelse type 2 uten at det er spesifikke årsaker til det (tror nok jeg da..) - Tenker familier eller foreldre som har en diagnose gjør at avkom er mer utsatt for å utvikle noe tilsvarende, uten at det trenger noe spesifikt som trigger det. Men absolutt er situasjoner som jobb, stress, utdanning, samliv preger oss i hverdagen og har mye å si. Anonymkode: a2938...c61
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #17 Skrevet 24. mai 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada, men det er ikke synonymt med at noen er født deprimert, for sånn er det faktisk ikke. Anonymkode: 68b5b...679 Hvis man er født med et pessimistisk temperament så er det nok lettere å bli deprimert. Anonymkode: 9d701...078
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå