Gå til innhold

6åringen slurver med hygiene og andre gjøremål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt av det som han gjorde «perfekt» før, har han plutselig begynt å slurve med. Eksempel: 1.vasker ikke hendene godt nok. Kan enten se eller lukte at de er skitne. 2.om han vil sitte å se TV mens han spiser kveldsmat får han ikke sitte i sofaen, men på en liten stol inntil bordet. Han vet han må vaske hendene før han setter seg annen plass. Snur jeg ryggen til, så er han plutselig i sofaen/godstolen med klissete hender.

Dette er bare to av sikkert 50 eksempler jeg kunne ha kommet med. Jeg prøver å være konsekvent med de alvorligste tingene, men føler ikke jeg kan korrigere alt. 

Har dere noen tips og råd?

Anonymkode: fbb3b...0d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare å minne på og minne på :) seksåringer er gjerne sutrete. Det kommer. 

Anonymkode: 54045...f61

• Liker 3
Skrevet

Bare å gjenta og gjenta og gjenta og gjenta og gjenta med et smil! 6-åringer er sånn! De mener ikke noe vondt, men det er som om ting går inn et øre og ut et annet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å minne på og minne på :) seksåringer er gjerne sutrete. Det kommer. 

Skulle stå surrete 

Skrevet

Minne på er en fin ting, de kan være veldig distré, men er han som min gutt, er det en del ting han bare ikke gidder å huske på/gjennomføre.

Uansett grunn, tenker jeg man kan forklare han at om det er vanskelig å huske på reglene, må dere voksne hjelpe ham. En slik hjelp, kan være at han ikke sitter ved TVen og spiser om han ikke klarer å huske vaske hendene før han setter seg i sofaen.  

Han vil sikkert synes det er grusomt urettferdig, men min erfaring er at evnen til å huske rutinene øker med motivasjonen. Og klarer han på magisk vis å huske reglene likevel, kan han jo fint få sitte ved TVen. 

Andre ting ser vi at vår fikser mye bedre om han får hele ansvaret selv. Er vi der for å hjelpe og minne på, er det akkurat som om han skrur av hjernen og bare tuller og roter til vi foreldre får fnatt. Om vi ikke er der, ordner han opp uten problemer. Helt fascinerende.

Så dere kan prøve dere frem med forskjellige problemområder. Kanskje gjør han noe av det bedre når han vet han har ansvaret selv. Kanskje må noen situasjoner forebygges fordi reglene ikke går inn/tas hensyn til. Og resten blir de tingene dere må mase på. Å slippe helt unna mas, er nok dessverre en utopi, haha!

• Liker 2
Skrevet

Er det viktig nok for deg så lager du belønningsskjema. Det gjorde jeg med min gutt for å avvenne noen uvaner. Men kryss/stjerne hver dag i uka så dro vi og fant på noe hyggelig på lørdag. Noe som var lystbetont for han. Tok 2 uker maks for å avvenne neglebiting feks. Da fant vi på noe annet å belønne for. Er motivasjonen høy nok så husker de på regelen også!😉

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Alt av det som han gjorde «perfekt» før, har han plutselig begynt å slurve med. Eksempel: 1.vasker ikke hendene godt nok. Kan enten se eller lukte at de er skitne. 2.om han vil sitte å se TV mens han spiser kveldsmat får han ikke sitte i sofaen, men på en liten stol inntil bordet. Han vet han må vaske hendene før han setter seg annen plass. Snur jeg ryggen til, så er han plutselig i sofaen/godstolen med klissete hender.

Dette er bare to av sikkert 50 eksempler jeg kunne ha kommet med. Jeg prøver å være konsekvent med de alvorligste tingene, men føler ikke jeg kan korrigere alt. 

Har dere noen tips og råd?

Anonymkode: fbb3b...0d3

Vasker ikke hendene GODT NOK? Han må sitte i en liten stol inntil bordet? Tror du overdriver, dersom dette er det groveste av 50 eksempler. Ikke lag nevroser på gutten, du har barn, da bør hjemmet ditt tåle litt klissete hender.

Anonymkode: 8c2ea...5aa

• Liker 1
Skrevet

Er slike elektrosjokkhalsbånd bare for hunder? Eller hva med å gi en godbit hver gang barnet gjør noe riktig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett han i skammekroken. Gi han tominutter osv.

Straff er det eneste som funker og herder barn inn i voksenlivet

Anonymkode: 24a16...9af

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker ikke hendene GODT NOK? Han må sitte i en liten stol inntil bordet? Tror du overdriver, dersom dette er det groveste av 50 eksempler. Ikke lag nevroser på gutten, du har barn, da bør hjemmet ditt tåle litt klissete hender.

Anonymkode: 8c2ea...5aa

Å kunne vaske hendene er faktisk ganske viktig. Altfor mange voksne har åpenbart ikke lært det hjemme da de var barn. Jeg sender barna inn igjen hvis jeg ser at de ikke har vasket bort all jord for eksempel. 

Jeg har barn, men syns fortsatt ikke det er stas med klissete makrell i tomat fingre i sofaen. Er man klissete på hendene, ja da vasker man dem. 

Endret av Nerine_
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...