Gå til innhold

NEEIII!!!!!! Har blitt til JAAA!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh! :x Nå er jeg helt på gråten, og ikke så helt lite forbanna!!

Vi hadde sjekket med flere "bryllupsplanleggere" i Mexico ang. bryllup der, og bla. spurt om ekteskapet ville være gyldig i Norge. Og det forsikret de oss om!! Men så tenkte jeg at jeg skulle dobbeltsjekke med Den Norske Ambasaden i Mexico, og der får vi beskjed om at det ikke vil være gyldig med mindre vi gifter oss på ambasaden!! Og den er i Mexico city! Absolutt ikke like romantisk. Hva gjør vi nå da?? Endelig hadde vi funnet noe vi begge ville. Uff, har bare lyst til å krype under dyna og gråte! :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får prøve å se det positive tross alt, det er jammen meg godt dere dobbeltsjekket det slik at det ikke ble noe tull iallfall! Bedre å finne det ut før enn etterpå.

Men dere er ikke åpne for andre muligheter da, eller andre steder å reise?

Det som også går an er jo at dere er i Mexico City 1 dag før dere drar til stedet dere skal og ordner alt det formelle. Det er nok bare å skrive under noen papirer og få det utdelt. Dette kan dere gjøre i all enkelhet. Så tar dere den formelle vielsen på den måten dere hadde tenkt og som dere har planlagt, da vil jo det bli høytidelig og spesielt selvom dere på papiret allerede er gift...

Kanskje ingen god ide, men da får dere jo ordnet begge deler samtidig som dere får den romantiske vielsen dere har sett for dere!

Gjest 20April2002
Skrevet

God morgen!

Ei venninne av meg giftet seg på stranda i Acapulco Mexico i fjor og deres ekteskap er jammen meg gyldig. Fantastisk flott - sjekk litt rundt.

20April2002

http://home.no.net/waraas

Skrevet

Hei Augustbrud 02. Joda har tenkt tanken, men da kan vi jo like gjerne ordne papirene før vi drar fra Norge. Det blir jo ikke helt det samme da... Men jeg skjønner ikke helt dette her, for folk gifter seg jo på bla. på seychellene, og der er det da ingen ambasade? Er ikke de ekteskapene gyldige heller da? Det var jo en dommer eller advokat som skulle utføre sermonien for oss, men det er da tydeligvis ikke godt nok for at det skal være gyldig i Norge.. :(

Vi får kanskje se om vi finner et annet sted å gifte oss. Uff, ble helt knust jeg, sel vom det selvfølgelig var bra at vi fant det ut så tidlig.

Skrevet

20April2002: du har nettopp gitt meg håper tilbake! :) Vet du noe om hvem de ble viet av og sånt? Da MÅ det jo kunne være mulig for oss også! Kanskje ambasaden tuller? noen som vet hvor jeg kan får sjekket opp reglene rundt dette her? Nå er jeg forvirret!!

Skrevet

Hei Engel!

Skjønner at du er skuffet! (Det var dette jeg var litt redd for da jeg skrev innlegget mitt under den forrige tråden din...). Jeg beklager å måtte skuffe deg, men jfr. § 12 i Ekteskapsloven er det kun disse som har lov til å forestå gyldige vigsler mellom nordmenn (Ambassaden tuller desverre ikke):

Vigslere er:

a. prest i Den norske kirke, og prest eller forstander i et registrert trossamfunn når Kongen har godkjent formen for inngåelse av ekteskap

b. notarius publicus - også utenfor det vanlige embetsdistriktet

c. norsk utenrikstjenestemann, jf lov 18. juli 1958 nr. 1 om utenrikstjenesten § 21

d. særskilt vigsler oppnevnt av departementet i tilfeller der det er behov for det på grunn av lange avstander eller av andre grunner. Oppnevningen gjelder for fire år av gangen.

Kapteiner på skip som befinner seg i internasjonalt farvann kan ha vigselsrett under pkt. d. Hva med å forsøke å få ordnet med vielse på et cruiseskip?

Det er m.a.o. "ufarlig" for nordmenn å gifte seg i fylla i Las Vegas....

Folk som gifter seg f.eks. på Seycellene har nok ordnet papirene på forhånd og skiller mellom den juridiske og sermonielle delen av ekteskapsinngåelsen.

Lykke til!

Klem fra Leo

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet de finnes flyplasser i Norge som har et lite kapell hvor man kan bl.a gifte seg før man drar.

Dere kan jo gjøre det, og så utføre en romantisk sermoni der dere kommer.

:D :D :D

Vet jo at det ikke blir det samme, men dere har jo iallefall papirene i orden da.

Skrevet

Mulig du har rett Leo. Men jeg leste et eller annet sted at i noen land kan man vies av lokale myndigheter. Det er dette jeg håper på. Og av det jeg har lest om bryllup på feks Seychellene så har jeg inntrykk av at også det juridiske ordnes der nede. men jeg vet ikke. Det var ei her inne (Carine) som skulle gifte seg der i sommer, men hun har visst ikke vært her inne etter at de reiste nedover.

Hvis 20April2002 eller andre kan sette meg i kontakt med noen som har giftet seg i utlandet utenfor ambasade eller sjømannskirke blir jeg veldig takknemlig! Har sendte en mail for å sjekke opp regelverket rundt dette, så nå venter jeg spent på svar.

Og de bryllupsarrangørene vi har vært i kontakt med sa jo at det ville være gyldig. Men de vil vel kanskje bare tjene penger... Eller så er Norge litt mer firkantet enn andre land da...

Skrevet

Jepp! Norge ER mer firkantet enn andre land på dette området...

Leo

Skrevet

:D :D :D :D :D

blid som en sol!!! Snakket med noen i Barne-og familiedepartementet i dag, og siterer: "Så lenge ekteskapet er inngått etter gjeldende lover i landet (for oss Mexico), skal ekteskapet også være gyldig i Norge." Vi må bare levere papirene til folkeregisteret så snart vi kommer hjem, så skal alt være i orden!! Visste jeg det ikke, det var bare ambasaden som rotet, evt ønsker de ikke at folk skal gifte seg andre steder enn akkurat hos dem...

Vel, vi er kjempefornøyd! Da blir det borgelig vielse på stranda i Mexico!!! :D :D :D

Skrevet

Så flott da Engel! Nå ble jeg kjempeglad på deres vegne. Har nemlig hatt dere litt i tankene når det gjelder dette og lurt på hvordan det gikk!

:D

Skrevet

Så koselig at du har tenkt på oss Augustbrud! :)

Vi er virkelig glade nå ja, fikk litt hetta da alt så til å gå i vasken. Men nå er alt i skjønneste orden! Det er jo kjekt for andre å vite også, at man ikke absolutt MÅ gifte seg i sjømannskirker eller på ambasader hvis man skal gifte seg i utlandet. Vi er veldig fornøyd med valget vårt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...