AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Jeg er alenemor med en datter på ett år og vi samsover. Jeg har akkurat kjøpt leilighet og der er det et stort soverom og en sovealkove. Har tenkt at datteren min skal få det store rommet siden jeg bare sover på mitt. Men siden vi samsover fremdeles virker det litt tullete at det store ikke blir brukt. Derfor lurer jeg på når barn har glede av å ha sitt eget rom? Hun begynner i barnehagen i august, når er det vanlig at de får besøk av venner? Anonymkode: da2af...0da
Surriball Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Når de er tre, kanskje? Tenker det handler mest om når du har behov for å sove i fred og ro for deg selv. Ssmsov så lenge det gir dere mest og best søvn, og på et eller annet tidspunkt føles det naturlig at barnet ligger på eget rom. Man får, som voksen, lyst på mer privatliv. Ungene vil som regel velge å ligge inntil foreldrene lengst mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Min eldste er 4,5 og er først nå opptatt av rommet sitt og kan leke litt der, men vil helst være sammen med oss og dra lekene ut i stua. Minste vil være rundt 2 når hun får eget rom, da vi må flytte først Anonymkode: 61132...559 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Tja, det tar nok en stund før det "betyr noe". Jeg tenker at man kan samsove så lenge dere har lyst og så endre rommet til et barnerom når du ser det blir behov. Jeg er helt enig i at det er tullete at dere ikke bruker rommet som soverom sammen nå. Mine barn er 3 og 9 år og de deler rom. Når vi flytter om et års tid så vet jeg ikke om de kommer til å ønske å få eget rom en gang, men heller vil sove sammen. Eldste skal få dobbeltseng på sitt rom og minste køyeseng på sitt rom, så kan de ligge hos hverandre hvis de vil:) Eldste samsov stort sett med oss helt til lillebror ble født! Vi sover fremdeles med alle soveromsdører åpne, så vi sover nesten på et stort soverom alle sammen. Etter at eldste begynte å ha mye vennebesøk, spesielt etter skolestart, så var det greit å ha et barnerom å ha besøk på. Han fikk besøk fra barnehagealder, men da var ungene så små at de stort sett lekte i stua hvor vi foreldre kunne følge med. Men etter skolestart hvert fall så er de mer uavhengig og trekker seg gjerne litt for seg selv. Men dette ser du bare an etter som årene går Anonymkode: 209d5...aae 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 Hadde helt klart brukt det store soverommet sammen en stund. Så ville jeg bare sett det an litt fremover. Kanskje ønsker hun et eget «barnerom» om et år eller to, kanskje ønsker du å sove alene før den tid? Så lenge det bare er dere to, så gjør det som føles best akkurat nå. Møter du en mann på sikt, så flytt gradvis over til sovealkoven i god tid før han får overnatte hos dere, slik at han ikke «tar» mamma fra henne i senga 🤪 Anonymkode: 4b600...2a6 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 Og sånn PS: er alene med mine to barn på 5 og 7 år. Gutt og jente. De deler soverom og er veldig fornøyde med det. Har aldri ytret ønske om et eget soverom. Blir selvsagt noe annet enn å sove med forelder da. Anonymkode: 4b600...2a6 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #7 Skrevet 23. mai 2019 Ble ikke viktig før rundt 10års alder her. Da begynte eldstejenta å ville ha litt mer privatliv, låste seg inn på rommet når hun ville drive med noe i fred på dagtid og hun sluttet å komme inn til meg om natta. Selvstendig overgang. Anonymkode: 00bd5...302 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #8 Skrevet 23. mai 2019 Sønnen på 11 har eget rom, men bryr seg ikke om det overhodet. Han kommer alltid krypende inn til oss uansett. Ikke leker han på rommet sitt heller, men er kun ute i stua eller der vi er. Barn er veldig ulike og det med eget rom er ikke nødvendigvis så viktig for enkelte 😉 Anonymkode: 0eb3d...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #9 Skrevet 23. mai 2019 Vi flyttet lekene på barnerommet da hun var 4 år, da var hun i stand til å leke lenger alene, begynte å ha litt mer besøk av venner, og jeg var lei av leker i stua. 😂 Hun har ikke seng på rommet sitt da, vi samsover fremdeles, og hun er 6 nå. ❤️ Veldig fornøyd med det, blir jo 2 kvm mer gulvplass på rommet, som vi heller har prioritert å bruke på et klatrestativ. ❤️ Vi har forøvrig stort hus med to gjesterom, og samsover fordi det er fantastisk. ❤️ Anonymkode: d37a7...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #10 Skrevet 23. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenemor med en datter på ett år og vi samsover. Jeg har akkurat kjøpt leilighet og der er det et stort soverom og en sovealkove. Har tenkt at datteren min skal få det store rommet siden jeg bare sover på mitt. Men siden vi samsover fremdeles virker det litt tullete at det store ikke blir brukt. Derfor lurer jeg på når barn har glede av å ha sitt eget rom? Hun begynner i barnehagen i august, når er det vanlig at de får besøk av venner? Anonymkode: da2af...0da Du kan vente ett år ihvertfall. Det hender at man blir venn med barn og evt mora til barnet. Jeg var i samme situasjon som deg, når min datter var 2-3 år, var vi sammen med en annen mor og barn som hun ble kjent med i parken. Da var det greit med eget lekerom da. Men, det er ingen hast. Ikke helt nødvendig da heller. Når de er 5 år kan de begynne med i overnattinger av og til hvis de får en bestevenn. Men til skolestart er det viktig. Da kan det bli en del venner med hjem fra skolen av og til, og mer vanlig med overnatting i helgene. Et behov for å lukke døren sin kan jo også komme da. Anonymkode: f5fe8...f22 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #11 Skrevet 23. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen på 11 har eget rom, men bryr seg ikke om det overhodet. Han kommer alltid krypende inn til oss uansett. Ikke leker han på rommet sitt heller, men er kun ute i stua eller der vi er. Barn er veldig ulike og det med eget rom er ikke nødvendigvis så viktig for enkelte 😉 Anonymkode: 0eb3d...8ab Samlivet med 11-åring, som leker.., lego da eller? Anonymkode: f5fe8...f22
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #12 Skrevet 23. mai 2019 Det er jo en del overnattinger i helgene etter skolestart. Og en del besøk av venner, og de vil leke i fred. Jeg tror absolutt det er best med eget rom. Jeg sov på sofaen og mitt barn fikk eget rom i flere år, jeg hadde ikke så god råd i den perioden. Forstår ikke folk som ikke lar barnet få eget rom når barnet når skolealder. Anonymkode: f5fe8...f22
Poppip Skrevet 24. mai 2019 #13 Skrevet 24. mai 2019 Datteren vår flyttet inn på eget rom da hun var 3 år. Vi har hele tiden hatt ekstra rom, men det var tydelig at hun ville sove inne hos oss. Da hun var ca 3 år, ordnet vi rommet klart til at det kunne brukes som soverom, og da tok det kort tid før hun ville sove der. Var veldig stolt av rommet sitt, og satt tydelig pris på å ha eget rom. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #14 Skrevet 24. mai 2019 Blir helt rystet av å lese at folk samsover med både 6 åringer og 11 åringer, syns det direkte er disgusting, er det for barnas eller deres egne behov spør jeg meg. Må jammen ta gjøre sitt med samlivet med partneren sin.. Anonymkode: ce5b5...07b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #15 Skrevet 24. mai 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir helt rystet av å lese at folk samsover med både 6 åringer og 11 åringer, syns det direkte er disgusting, er det for barnas eller deres egne behov spør jeg meg. Må jammen ta gjøre sitt med samlivet med partneren sin.. Anonymkode: ce5b5...07b Herregud. 😂 Jeg blir stadig imponert av hva folk klarer å lire av seg på nett ass.. 😂 Kanskje det hadde vært en idé å åpne en bok eller lese litt forskning, evt reise litt for å utvide horisonten og slippe å fremstå som en komplett idiot? 😂 Her har du en fin link å begynne med: http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn Mannen min gjennom 15 år er faktisk enda mer fan av samsoving enn meg, og sexlivet vårt lider ikke i det hele tatt. (Synes egentlig ikke du bør bruke så mye tid til å bekymre deg for sexlivet til fremmede? 🤷♀️) Det er virkelig både historieløst og tragikomisk å tenke at noen tar skade av samsoving. Er du klar over at dette er normen i resten av verden? Hvordan tenker du folk klarer noe som helst i Afrika, Sør-Amerika og Asia egentlig? Der de fleste sover hele familien på et rom? 😂 Uff. 😂 Anonymkode: d37a7...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #16 Skrevet 24. mai 2019 Ikke ts, men veldig glad for å lese dette! Er alene med en på 3 og har ikke råd til større sted det neste året. Takk for betryggende tanker om at det ikke gjør noe! Anonymkode: 996e8...708 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #17 Skrevet 24. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud. 😂 Jeg blir stadig imponert av hva folk klarer å lire av seg på nett ass.. 😂 Kanskje det hadde vært en idé å åpne en bok eller lese litt forskning, evt reise litt for å utvide horisonten og slippe å fremstå som en komplett idiot? 😂 Her har du en fin link å begynne med: http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn Mannen min gjennom 15 år er faktisk enda mer fan av samsoving enn meg, og sexlivet vårt lider ikke i det hele tatt. (Synes egentlig ikke du bør bruke så mye tid til å bekymre deg for sexlivet til fremmede? 🤷♀️) Det er virkelig både historieløst og tragikomisk å tenke at noen tar skade av samsoving. Er du klar over at dette er normen i resten av verden? Hvordan tenker du folk klarer noe som helst i Afrika, Sør-Amerika og Asia egentlig? Der de fleste sover hele familien på et rom? 😂 Uff. 😂 Anonymkode: d37a7...a4e Hahaha denne måtte jeg trekke på smilebåndet av. Du er klar over at hva man tenker, føler og mener ikke alltid trenger å ha rot i forskning? Det kan godt hende at det er både sunt og flott for barnet, men jeg syns likevel det er noe ekkelt over det.. Min oppfatning og tanker om at dette er ekkelt er faktisk basert på synsing og følelser. Men at skolebarn og barn som nærmer seg tenåringer skal dele seng med foreldre høres bare i mitt hode ikke normalt ut. En ting er Afrika og Asia, noe annet er her i denne kulturen. Skjønner at mange/noen kanskje ikke deler oppfatningen min, og det aksepterer jeg. Jeg syns mange andre ting som andre også er uenige i. Men takk for fine ord, jeg skal si til veilederen min på mandag at hennes doktorgradsstipendiat som snart skal levere avhandlingen sin skal lese litt forskning og åpne en bok innimellom;) Anonymkode: ce5b5...07b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #18 Skrevet 24. mai 2019 På 23.5.2019 den 12.08, AnonymBruker skrev: Vi flyttet lekene på barnerommet da hun var 4 år, da var hun i stand til å leke lenger alene, begynte å ha litt mer besøk av venner, og jeg var lei av leker i stua. 😂 Hun har ikke seng på rommet sitt da, vi samsover fremdeles, og hun er 6 nå. ❤️ Veldig fornøyd med det, blir jo 2 kvm mer gulvplass på rommet, som vi heller har prioritert å bruke på et klatrestativ. ❤️ Vi har forøvrig stort hus med to gjesterom, og samsover fordi det er fantastisk. ❤️ Anonymkode: d37a7...a4e Hvor fantastisk er det for sexlivet til dere voksne??? Anonymkode: c664b...334
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2019 #19 Skrevet 24. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud. 😂 Jeg blir stadig imponert av hva folk klarer å lire av seg på nett ass.. 😂 Kanskje det hadde vært en idé å åpne en bok eller lese litt forskning, evt reise litt for å utvide horisonten og slippe å fremstå som en komplett idiot? 😂 Her har du en fin link å begynne med: http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn Mannen min gjennom 15 år er faktisk enda mer fan av samsoving enn meg, og sexlivet vårt lider ikke i det hele tatt. (Synes egentlig ikke du bør bruke så mye tid til å bekymre deg for sexlivet til fremmede? 🤷♀️) Det er virkelig både historieløst og tragikomisk å tenke at noen tar skade av samsoving. Er du klar over at dette er normen i resten av verden? Hvordan tenker du folk klarer noe som helst i Afrika, Sør-Amerika og Asia egentlig? Der de fleste sover hele familien på et rom? 😂 Uff. 😂 Anonymkode: d37a7...a4e Fant denne som faktisk har en del gode kilder, både for og imot. Lærte en del, men også som det står nederst i artikkelen; de vil naturlig trekke seg unna når de er 6-7 år. Så en 6 åring kanskje ikke så unaturlig, men en 11 åring.. https://forskning.no/barn-og-ungdom-helse-ny/spor-en-forsker-bor-barn-sove-alene/323853 Anonymkode: ce5b5...07b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå