AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Etter samlivsbrudd for et par år siden, flyttet jeg inn i en utleiebolig 10 minutter unna far, men utenfor skolekretsen som barnet har vært i(det var ikke mye å velge i og jeg hadde ikke råd til å kjøpe...). Far har på papiret 30% samvær, men i realiteten har han ikke hatt samvær de siste 6 mnd, fordi barnet er redd ham og nekter å være der(far har lang historie med alvorlig psykisk vold mot meg og barnet, BV er inne i bildet og støtter meg i min avgjørelse om å la barnet slippe samvær). Ettersom vi bor utenfor skolekretsen har vi ikke rett på skoleskyss, så jeg har kjørt barnet til og fra skolen hver dag og i tillegg vært avhengig av SFO for å ha mulighet til å jobbe(skolen slutter kl 13). Dette begynner å tære veldig på, både tidsmessig og spesielt økonomisk, da jeg ikke har allverdens med inntekt og far ikke betaler bidrag. Det går nærmere 4000,- i mnd i utgifter til diesel og SFO og jeg søkte skolebytte til nærskolen, for å slippe utgiftene og for at barnet skal få mer samhold med nabobarna i samme årskull. Dette har nå far nektet(vi har dessverre delt foreldreansvar) og nærskolen har avslått skolebytte i påvente av at vi blir enige om hvilken skole barnet skal gå på. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal klare disse utgiftene videre og barnet er såpass stort at det bare har rett på SFO ett år til... Vurderer å flytte ut av kommunen, bare for at far ikke skal kunne motsette seg valg av skole. Anonymkode: 094ab...002
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Ettersom han ikke har 50 % bosted, skal han jo betale barnebidrag. Da får du heller dra inn advokat eller familievernkontoret slik at han deler på de økonomiske utgiftene det er å bringe barnet hit og dit + SFO-plassen som åpenbart skal deles 50/50 mellom mor og far. Hvis ikke han gjør det, må han jo godta skoleflyttingen. Anonymkode: c733e...65b 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Selv om far har foreldreansvar, er det den med hovedomsorgen bestemmer skole. Han kan nekte så mye han vil, det har ikke noe å si (så fremst det ikke er en religiøs skole du tenker å bytte til). det står i barneloven. Henvis skolen til den rette paragrafen 👍 Anonymkode: 02a94...04a 16
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om far har foreldreansvar, er det den med hovedomsorgen bestemmer skole. Han kan nekte så mye han vil, det har ikke noe å si (så fremst det ikke er en religiøs skole du tenker å bytte til). det står i barneloven. Henvis skolen til den rette paragrafen 👍 Anonymkode: 02a94...04a Dette. Den med hovedomsorgen bestemmer skole og lignende. I prinsippet kan du også flytte hvor du vil i landet (ikke utlandet). Skulle du ha flyttet 30 mil unna uten å kunne bytte skole? Henvis skolen til riktig paragraf og forklar situasjonen for dem. Anonymkode: b619c...359 12
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom han ikke har 50 % bosted, skal han jo betale barnebidrag. Da får du heller dra inn advokat eller familievernkontoret slik at han deler på de økonomiske utgiftene det er å bringe barnet hit og dit + SFO-plassen som åpenbart skal deles 50/50 mellom mor og far. Hvis ikke han gjør det, må han jo godta skoleflyttingen. Anonymkode: c733e...65b TS her. Han har for liten inntekt til å betale barnebidrag. Har tatt dette gjennom NAV og han tjener ikke nok til å betale bidrag. Men mye mulig det blir å dra inn advokat i dette, ja. Anonymkode: 094ab...002
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. Den med hovedomsorgen bestemmer skole og lignende. I prinsippet kan du også flytte hvor du vil i landet (ikke utlandet). Skulle du ha flyttet 30 mil unna uten å kunne bytte skole? Henvis skolen til riktig paragraf og forklar situasjonen for dem. Anonymkode: b619c...359 TS. I klagen far sendte til skolen henviste han til noe i "forarbeidene til barneloven", som jeg ikke har funnet, der det står at "valg av type skole/også geografisk" skal samtykkes av begge foreldre. Jeg ble selv fortalt på Familievernkontoret at jeg hadde rett til å velge skole, sålenge det ikke var en spesiell pedagogikk eller religiøs skole, men da synes jeg det er rart at skolen godtok fars klage... Anonymkode: 094ab...002 2
Juniper Skrevet 22. mai 2019 #7 Skrevet 22. mai 2019 Jeg tror du bør spørre skolen om hvorfor de tok klagen til følge. Ring de. Og si at familiekontoret hadde gitt deg beskjed om at du sto fritt til å bytte skole. Mulig trinnet barnet skal inn på er nærmest fult, og at skolen derfor leter etter en måte å sno seg ut av det på. 11
Sylveon Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 Den som barnet bor fast hos er den som bestemmer hvor barnet går på skole. Det står klart og tydelig i loven. Ring Utdanningsetaten i din kommune? 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #9 Skrevet 23. mai 2019 10 timer siden, Juniper skrev: Jeg tror du bør spørre skolen om hvorfor de tok klagen til følge. Ring de. Og si at familiekontoret hadde gitt deg beskjed om at du sto fritt til å bytte skole. Mulig trinnet barnet skal inn på er nærmest fult, og at skolen derfor leter etter en måte å sno seg ut av det på. TS. Jeg fikk brev fra skolen etter at jeg søkte, om at barnet ble ønsket hjertelig velkommen og at vi kunne komme innom for å hilse på klassen og lærere før sommerferien. Men jeg får bare kontakte dem og høre hvorfor de underkjente skolebyttet. Jeg fikk flere dokumenter tilsendt, bl.a klagen til far, der det sto hvorfor han ikke godtar skolebyttet, men jeg ser ingen grunn til at de skal ta det til følge, så jeg må bare snakke med personen som foretok vedtaket... Anonymkode: 094ab...002 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #10 Skrevet 23. mai 2019 Du har rett på skoleskyss selv om dere ikke bor i skolekretsen. Vi har mange elever som bor i andre bydeler hos oss, og de får enten taxi eller buss. Anonymkode: a7604...2cb
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #11 Skrevet 23. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på skoleskyss selv om dere ikke bor i skolekretsen. Vi har mange elever som bor i andre bydeler hos oss, og de får enten taxi eller buss. Anonymkode: a7604...2cb TS. Jeg har prøvd å få dekket skoleskyss, men fikk avslag og beskjed om at jeg måtte bekoste det selv og benytte meg av rutebusser(som forøvrig ikke går fra oss til skolen barnet går på, så det blir minst 2 bussbytter hver vei). Anonymkode: 094ab...002
Siri_H Skrevet 23. mai 2019 #12 Skrevet 23. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på skoleskyss selv om dere ikke bor i skolekretsen. Vi har mange elever som bor i andre bydeler hos oss, og de får enten taxi eller buss. Anonymkode: a7604...2cb Dette stemmer ikke her jeg bor. Du har kun rett til skoleskyss dersom du går på nærskolen, men den er for langt unna eller skoleveien er farlig. 3
Siri_H Skrevet 23. mai 2019 #13 Skrevet 23. mai 2019 Forøvig; så lenge barnet er folkeregistrert på din adresse så er det nærskolen som barnet hører til på denne adressen som du har rett til å gå på. I utgangspunktet høres det ut som at barnet pr. i dag er plassert på fritt skolevalg på en annen skole enn nærskolen. Her tenker jeg det høres ut som skolen tenker det er delt bosted eller lignende, ellers kan de ikke nekte barnet å starte på nærskolen sin.
Juniper Skrevet 23. mai 2019 #14 Skrevet 23. mai 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS. Jeg fikk brev fra skolen etter at jeg søkte, om at barnet ble ønsket hjertelig velkommen og at vi kunne komme innom for å hilse på klassen og lærere før sommerferien. Men jeg får bare kontakte dem og høre hvorfor de underkjente skolebyttet. Jeg fikk flere dokumenter tilsendt, bl.a klagen til far, der det sto hvorfor han ikke godtar skolebyttet, men jeg ser ingen grunn til at de skal ta det til følge, så jeg må bare snakke med personen som foretok vedtaket... Anonymkode: 094ab...002 Det høres ut som et bra sted å begynne, ja. Om du kan løse dette uten å eskalere det opp i det kommunale systemet er det fint.
Eplejuice123 Skrevet 23. mai 2019 #15 Skrevet 23. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Han har for liten inntekt til å betale barnebidrag. Har tatt dette gjennom NAV og han tjener ikke nok til å betale bidrag. Men mye mulig det blir å dra inn advokat i dette, ja. Anonymkode: 094ab...002 Da søker du Nav, slik at de betaler deg det som det koster for å ha barn. Godt mulig han opparbeider seg en gjeld, men sånn er det. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #16 Skrevet 23. mai 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: TS. I klagen far sendte til skolen henviste han til noe i "forarbeidene til barneloven", som jeg ikke har funnet, der det står at "valg av type skole/også geografisk" skal samtykkes av begge foreldre. Jeg ble selv fortalt på Familievernkontoret at jeg hadde rett til å velge skole, sålenge det ikke var en spesiell pedagogikk eller religiøs skole, men da synes jeg det er rart at skolen godtok fars klage... Anonymkode: 094ab...002 § 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Anonymkode: 02a94...04a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #17 Skrevet 23. mai 2019 Det far har henvist til, er sikkert dette : https://www.regjeringen.no/contentassets/aaf0ecd5a0c84af491b492cba385950a/no/pdfs/prp201520160161000dddpdfs.pdf Les side 15. Der står det: Det sentrale innholdet i foreldreansvaret er myndighet til å bestemme over barnets personlige forhold, blant annet vergemål, medisinsk behandling, utstedelse av pass, valg av type skole, samtykke til adopsjon, navnevalg, samtykke til ekteskapsinngåelse, innmelding i trossamfunn, samtykke til medisinske inngrep og flytting utenlands.1 Foreldre som har felles foreldreansvar må være enige om disse beslutningene. Legg merke til at det står TYPE skole, altså om det skal være religiøs skole, offentlig osv. Det gjelder ikke HVILKEN skole. Anonymkode: 02a94...04a 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #18 Skrevet 23. mai 2019 3 timer siden, Siri_H skrev: Dette stemmer ikke her jeg bor. Du har kun rett til skoleskyss dersom du går på nærskolen, men den er for langt unna eller skoleveien er farlig. Bor du i et annet land? I Norge har man rett på skoleskyss ifølge loven dersom man oppfyller kriteriene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8 Anonymkode: a7604...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2019 #19 Skrevet 23. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bor du i et annet land? I Norge har man rett på skoleskyss ifølge loven dersom man oppfyller kriteriene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8 Anonymkode: a7604...2cb Man har kun rett på skoleskyss dersom barnet går på nærskolen. Velger man en annen skole enn den som ligger i kretsen, så får man ikke dekket skoleskyss. Anonymkode: 094ab...002 1
Minya Skrevet 23. mai 2019 #20 Skrevet 23. mai 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Bor du i et annet land? I Norge har man rett på skoleskyss ifølge loven dersom man oppfyller kriteriene. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8 Anonymkode: a7604...2cb Ikke sikker på om dette går under samme paragrafen, men da jeg startet på videregående i Tønsberg, skulle vi teoretisk sett ha skoleskyss siden vi bodde rundt 15 km fra skolen, men siden vi bodde i Stokke, på "feil side" av E18, så fikk vi ikke gratis busskort. Mens da jeg bodde på vestlandet gikk jeg på en skole som lå ni kilometer fra hjemmet, og der fikk vi gratis busskort. Så jeg tror det er en del kommunale forskjeller, eller ihvertfall var det det da jeg gikk på videregående. Aner ikke hvilke regler som gjelder for barneskoler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå