Gå til innhold

Flere her med barn som får oppfølging for fedme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verdens nydeligste jente på snart syv år. Vi skal nå igang med oppfølging grunnet fedme. Hun ligger akkurat i grenseland mellom overvektig og fedme. 

Dette skjærer meg i hjertet, fordi hun har så lav selvtillit grunnet vekten sin. Hver dag er en kamp. Hun vil ikke på svømmetrening pga de store lårene sine, hun vil ikke på turntrening grunnet det samme. Hun gråter hver morgen før skolen grunnet klærne. Ingenting er bra nok fordi hun ikke føler seg vel i klærne. Hun får av og til kommentarer grunnet vekten sin fra jevnaldrende. Ikke mange, men nok til at det tærer på selvtilliten. Jeg har selvsagt tatt det direkte med foreldrene til de barna det gjelder, men mistenker at hun får mange flere kommentarer hun ikke forteller om. Hun er relativt lukket og lite åpen dersom det er utfordringer på skolen. 

Det rare er at ingen av oss foreldre er overvektige. Hun er mye aktiv i hverdagen, og hun spiser mindre enn det som er anbefalt i henhold til alder. Vi er også svært strenge på søtsaker. Det er kun forbeholdt lørdag. Virker rett og slett som om hun er allergisk mot kalorier. Utfordringen er at hun har søsken som er normalvektige, som er svært aktive idrettsbarn og som trenger kaloriene de får. 

Hvordan var prosessen ift oppfølgingen? Vi har vært hos helsesøster, lege ved helsestasjon som har sendt fastlege henvisning. Dit skal vi om ikke lenge. 

Hvordan skåne barnet for det det skal igjennom når det i utgangspunktet er vàr på vekten sin? Vi har null fokus på vekt og kalorier i hverdagen, men teller selvfølgelig slike ting i stillhet vi voksne. Redd dette fører til at hun føler seg enda mer annerledes og enda mer mislykket enn nå.

Anonymkode: ba50b...6ee

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun mangler noen enzymer som gjør at hun ikke fordøyer enkelte mattyper normalt? Hørte om ei som måtte ha en diett uten karbohydrater pga tilstanden sin. Mener hun var svensk. Dette var det eneste som hjalp i hennes tilfelle. Hun var gjennom mange utredninger, før de fant det ut.

Ikke diagnostiser og eksperimenter selv i hvert fall. Ta det opp med lege/ernæringsfysiolog. Kanskje kan dere få henvisning til spesielle prøver. Kanskje er det noe hun ikke tåler. Spiser hun for lite, kan det også senke forbrenningen hennes. Mindre mat er ikke alltid bra. 

Ble lei meg av å lese dette. Andre barn kan være veldig slemme. Tror ikke de ville oppført seg sånn, om de hadde visst hvor vondt slike bemerkninger kunne gjøre. Bare vær tydelig på at dette ikke er hennes feil. Ønsker dere masse lykke til, og at dere får svar på hva som er årsaken. Håper også hun kan finne gleden i noe som gir henne mestringsfølelse, og kan få henne på andre tanker i hverdagen. 

Anonymkode: b83c3...b9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er hun utredet for cøliaki? Og lipødem? 

Anonymkode: 6cc1d...92a

AnonymBruker
Skrevet

Ååå! Lille venn. Lavt stoffskifte??

Anonymkode: 52d78...f7f

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk! Tror utredningen blir tøff for mammahjertet og for selvtilliten til syvåringen. Jeg har også tro på at det kan være hormonelt selv om jeg har lest at det er sjeldent. Endringer må til uansett. Føler vi har relativt god kunnskap om kosthold, men mulig vi har mye å lære likevel. Frustrasjonen er at vi prøver og prøver, både ift kosthold og aktivitet uten at det gir effekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser hun for lite? Bra at dere følges opp, men håper dere blir fulgt opp av ordentlig helsepersonell med peiling, fastlege, ernæringsfysiolog, sykehus etc og ikke bare helsesøster med percentilskjema. 

Anonymkode: 12638...00e

• Liker 5
Skrevet

Og der var jeg plutselig ikke anonym lengre. Jaja..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun plages av vekten, tenker jeg at det et ok å snakke om det med henne. 

Se henne, og si at dette skal dere hjelpe henne med. Spis sunt og vær aktive sammen. Fortell henne at med rett mat og aktivitet, så vil hun vokse seg slank. Hun skal ikke slankes, men vokse seg inn i vekten sin. Bekreft henne på at det er mulig, og at hun ikke trenger å bli overvektig for alltid. 

Jeg var lubben som barn, og skulle slankes. Det hadde nok vært enklere om fokuset hadde vært å vokse meg slank. Og om foreldrene mine bidro med gøye antiviteter. Å nekte meg godteri gjorde bare at jeg spiste mer... bak deres rygg.

Anonymkode: cfdd5...b20

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Uffda!! Sånn skal IKKE barn ha det!

Antar hun er sjekket medisinsk? Slik at eventualiteter er utelukket?

I såfall så må dere kanskje gå i dere selv... Jeg er tante til en veldig overvektig 10åring. Helsesøster har prøvd å ta det opp og jeg har prøvd. De blir alltid litt støtt (ja, skjønner det er delikat!) og svaret er alltid "dette skjønner vi ikke, han spiser ikke SÅ mye!" Men han gjør det! Han spiser veldig mye! Ikke nødvendigvis mat heller... Fatter ikke hvordan de ikke ser det, men de gjør ikke det! 

Han har sluttet på alt, for han klarer ikke å holde følge med jevnaldrende, og han får kommentarer...

Trist!!

Anonymkode: 33979...6ea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

...og faren er kokk og kan MYE om ernæring...

AnonymBruker
Skrevet

Turn og svømming er jo veldig kroppsfokuserte idretter da, passer kanskje litt dårlig når du vil bygge selvtillit. Hva med å begynne på håndball, eller at dere drar mye på lekeland og kjøper trampoline? 

Få en grundig medisinsk sjekk for å utelukke alt. 

Anonymkode: bde5d...b7e

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser hun for lite? Bra at dere følges opp, men håper dere blir fulgt opp av ordentlig helsepersonell med peiling, fastlege, ernæringsfysiolog, sykehus etc og ikke bare helsesøster med percentilskjema. 

Anonymkode: 12638...00e

Hun spise normalt, men er svært kresen. En typisk dag består av:

Frokost: Frukt og litt Skyr. Vann til drikke.

Lunsj: Noen biter med frukt eller grønnsaker, to brødskiver med kaviar (spiser kun det av pålegg nå for tiden) og en liten boks Biola. Vann til drikke.

Mellommåltid SFO: Her tror jeg det syndes, da vi ikke aner hva hun får. Relativt usunt kosthold på vår SFO.

Middag: Hun er en typisk middagsjente. Varierte middager med grønnsaker. Spiser fisk. Av grønnsaker er det KUN agurk, paprika, blomkål og brokkoli hun liker. Må ofte begrense henne litt der. Spiser ofte to barneposjoner. Vann til drikke. 

Kvelds: Frukt, grønt, noen ganger smoothie eller andre ganger en-to brødskiver. Vann til drikke, av og til eplejuice.

Hva tenker dere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uffda!! Sånn skal IKKE barn ha det!

Antar hun er sjekket medisinsk? Slik at eventualiteter er utelukket?

I såfall så må dere kanskje gå i dere selv... Jeg er tante til en veldig overvektig 10åring. Helsesøster har prøvd å ta det opp og jeg har prøvd. De blir alltid litt støtt (ja, skjønner det er delikat!) og svaret er alltid "dette skjønner vi ikke, han spiser ikke SÅ mye!" Men han gjør det! Han spiser veldig mye! Ikke nødvendigvis mat heller... Fatter ikke hvordan de ikke ser det, men de gjør ikke det! 

Han har sluttet på alt, for han klarer ikke å holde følge med jevnaldrende, og han får kommentarer...

Trist!!

Virker ikke som barnet er utredet enda, siden det først nå er sendt henvisning til fastlege. Kan godt være noe medisinsk som ligger til grunn. Kjenner selv en familie hvor alle er normalt slanke, men barn nr 3 har slitt med stor overvekt fra tidlig alder. Husker ikke nøyaktig hva som var diagnosen, men det var ihvertfall en medisinsk årsak til overvekten. Hun fikk jevnlig oppfølging fra sykehuset. Er i dag i begynnelsen av 20 årene, men vil vel egentlig si hun er ganske overvektig enda. 

Anonymkode: 4847b...d04

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Turn og svømming er jo veldig kroppsfokuserte idretter da, passer kanskje litt dårlig når du vil bygge selvtillit. Hva med å begynne på håndball, eller at dere drar mye på lekeland og kjøper trampoline? 

Få en grundig medisinsk sjekk for å utelukke alt. 

Anonymkode: bde5d...b7e

Hun har sluttet på turn etter en lang kamp. Går nå på fotball. Aldri mer turn igjen. De har svømming på skolen, så kan jo ikke droppe undervisning. Hun ELSKER svømming. Her føler hun mestring. Problemet er når hele klassen skal...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ingefær85 skrev:

Lunsj: Noen biter med frukt eller grønnsaker, to brødskiver med kaviar (spiser kun det av pålegg nå for tiden) og en liten boks Biola. Vann til drikke.

Mellommåltid SFO: Her tror jeg det syndes, da vi ikke aner hva hun får. Relativt usunt kosthold på vår SFO.

Middag: Hun er en typisk middagsjente. Varierte middager med grønnsaker. Spiser fisk. Av grønnsaker er det KUN agurk, paprika, blomkål og brokkoli hun liker. Må ofte begrense henne litt der. Spiser ofte to barneposjoner. Vann til drikke. 

Kvelds: Frukt, grønt, noen ganger smoothie eller andre ganger en-to brødskiver. Vann til drikke, av og til eplejuice.

Hva tenker dere?

Høres ikke ut som et kosthold å bli overvektig av på grensen til fedme. Jeg ville bedt om full medisinsk utredning her. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som et kosthold å bli overvektig av på grensen til fedme. Jeg ville bedt om full medisinsk utredning her. 

Så mye har aldri mine gutter spist da de var aktive 7-åringer, men du har jo eldre normalvektige søsken å sammenligne med. Det er veldig mye frukt? Det gir en del sukker og metter ikke lenge (selv om det selvsagt inneholder vitaminer etc). 

Anonymkode: edd41...803

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ingefær85 skrev:

Hva tenker dere?

Hun spiser jo ikke spesielt mye egentlig. Min jente som er 8 spiser ca samme: 1 bolle frokostblanding til frokost eller 1-2 knekkebrød med mye smør og baconost, 1,5-2 brødskiver til lunch med frukt eller grønnsaker til. På SFO har de begynt å fokusere på mer sunn mat, men det er enten frokostblanding, havregrøt, toro tomatsuppe med egg og makaroni eller knekkebrød/brød (ulikt fra dag til dag). Til middag kan hun spise to porsjoner eller 1/2 porsjon, veldig varierende, ikke happy for alle grønnsaker men smaker. Til kveldsmat; 2 knekkerbrød druknet i smør (dessverre) med baconost. Hun er normalvektig. I tillegg kan det vanke en is på solfine dager, spesielt i helga. Svømmer en dag i uka og er på friidrett en dag i uka. 

Anonymkode: c2d28...caf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt lavterskel oppfølging av vekt på helsestasjonen tidligere. Denne hjalp ikke oss med det vi opplevde og fortsatt opplever er utfordringene rundt mat og vekt. Usikker på hvordan oppfølgingen av større barn er. Vi har valgt å ikke være med på et av disse overvekts-programmene på sykehus. Vi kommer heller til å søke hjelp hos ernæringsfysiolog over sommeren, da vi tror at det er mer riktig vei å gå for oss. Vi har heller ikke sjekket at stoffskifte og andre fysiologiske ting er i orden. Det må vi også gjøre.
Jenta vår har fått noen kommentarer av jevnaldrende og synes dette er vanskelig. Hun har også hatt perioder der hun klager over egen kropp, men hun har heldigvis god selvtillit og plages ikke i hverdagen. 

Anonymkode: ac856...a32

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå! Lille venn. Lavt stoffskifte??

Anonymkode: 52d78...f7f

Det er det vi forhåpentligvis finner svar på ved blodprøvetaking. Har mistenkt det jeg også. 

Det rare er at jeg som forelder har tatt initiativ til praten om vekten. Fastlege mener hun vokser det av seg når hun blir lengre, men problemet er at hun er høy også. Jeg insisterte på blodprøvetaking da hun var fire år også grunnet samme bekymring. avdekket ingenting da, men fastlege sa da at vi kunne ta nye prøver om noen år igjen.

Skrevet

6 minutter siden, Ingefær85 skrev:

Hva tenker dere?

Jeg synes dette er veldig rart. Hvorfor begrense? Hvis hun sliter med vekta, så bør man holde fokus på det som teller, og generelt begrense minst mulig.

Jeg ville gitt en mye mer solid frokost, sånn at hun spiser max sunn mat og overspiser minimalt på den usunne sfo maten.

Hva slags brød får hun? Jeg ville gitt grovt hjemmelaget brød med mye fiber. 

Og mye middagsmat kan lages kalorifattig (hvis hun er som du sier, "sær i matveien" og  "middagsmenneske". Hva med å gi middagsrester i skolematen og evt til frokost)

Ville kuttet helt ut eplejuice og smothie, og kjørt på med vann + mat.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...