AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Vi fikk for et par uker siden nye naboer. En enslig forelder med 4 barn. Hyggelig tenkte vi med barn i nabohuset, og potensielle lekekamerater for våre barn når de bare blir litt eldre. Men, nå lurer vi på om den enslige forelderen kanskje sliter litt med å holde hodet over vannet, og vi lurer litt på hva vi kan og bør gjøre.. Vi ser nemlig at barna (de er 4, 5, 13 og 15 år), ofte blir overlatt til seg selv hvor de eldste passer på de yngste. En av de yngste blir ofte plaget av de eldste, griner mye og roper ofte at "jeg vil dø" osv. Også når forelderen er hjemme virker det ikke helt som de har leggetid. Alle fire holder fortsatt på trampolina ute i dagen sin nå og skriker utover nabolaget. I utgangspunktet er ikke det noe problem, men jeg stusser jo litt på at spesielt de minste ikke har noe leggetid. Kl 22 er vel ganske seint for en treåring og en fireåring... Spesielt når det er kveld etter kveld.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Forelderen virker hyggelig nok og at han prøver sitt beste, men har akkurat gjennomgått et samlivsbrudd og har nok litt vann over hodet nå som han plutselig er alene med 4 barn .. Synes ikke akkurat jeg kan gå og høre om ikke ungene skal legge seg snart. Synes det er ekkelt å skrive om det her, for slike tråder har en tendens til at trådstarter enten får beskjed om at vedkommende er en bitch som tror hun er bedre enn alle andre og ikke har noe med å blande seg, og å feks tenke i retning bvt er hvertfall helt feil. Ellers får man høre at man er en fryktelig person som er skyldig i at barna blir mishandlet ettersom man ikke gjør noe... Så om noen hadde hatt noen konkrete tips og ikke persondebatt så hadde jeg blitt glad. Anonymkode: 2bb26...764
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Er han enkemann? Utenlandsk. Du kan jo tilby å hjelpe til med det ene og det andre. Feks barnepass. Høre om det er andre ting de trenger hjelp til. Det er jo ikke rart om han og barna trenfer tid på å komme seg gjenge etter brudd/død eller hva som har skjedd. Søskenkrangling er normalt. Og normalt med dramatiske barn. Man kan som medmenneske bry seg, snakke med barna, invitere hjem de som leker med deres, bli kjent med pappaen og tilby hjelp. Ellers kan man ringe bv, så kommer de inn og hjelper med det de kan. Anonymkode: 2a546...b55 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er han enkemann? Utenlandsk. Du kan jo tilby å hjelpe til med det ene og det andre. Feks barnepass. Høre om det er andre ting de trenger hjelp til. Det er jo ikke rart om han og barna trenfer tid på å komme seg gjenge etter brudd/død eller hva som har skjedd. Søskenkrangling er normalt. Og normalt med dramatiske barn. Man kan som medmenneske bry seg, snakke med barna, invitere hjem de som leker med deres, bli kjent med pappaen og tilby hjelp. Ellers kan man ringe bv, så kommer de inn og hjelper med det de kan. Anonymkode: 2a546...b55 Snakker med de ja. Og barna mine leker litt med de ute. Eller rettere sagt ved siden av de. Har tvillinger på 1,5 år, så jeg er jo rett i nærheten når barna "leker" sammen. Men har ikke helt kapasitet til så mye barnevakt utover dette. Utover kvelden driver jeg feks med legging av egne barn (som er et kapittel for seg selv). Har ikke invitert de inn enda. Ettersom jeg ser for meg at jeg får trøbbel med å sende de ut og hjem når barna her skal sove feks.. Sånt blir kanskje litt enklere når barna mine blir eldre. Anonymkode: 2bb26...764
Smileforjoy Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Det er alltid vanskelig og skal «blande» seg, Selvom man mener det godt. Om du føler du burde si noe, eller hjelpe til så er det nesten bare du som kan vite hva som passer seg og når. Om du faktisk mener godt er det viktig og gå frem på en måte som gjør at han ikke føler seg tråkket på. be de på middag, og la ungene leke sammen. Mens du kanskje kan bli litt bedre kjent med han. Det kan være at de minste er veldig krevende ved legge tid, eller generelt at han ikke lenger klarer eller har energi til å ta tak. Vi mennesker er helt avhengig av medmennesker som ønsker oss godt!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 Jeg ser ikke helt hva problemet er? De eldste er tenåringer, de kan godt passe barn. Ikke greit å plage de yngre da, men da får dere snakke til dem når dere observerer det da? Kan hende de yngre barna har annen leggetid enn dine. Kanskje sover de ettermiddagslur. Kanskje trenger naboen din litt hjelp også, for å være alene med fire høres voldsomt ut. Anonymkode: 43472...619 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå