Gå til innhold

Kutt i feriepenger pga. bytte av arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet og byttet jobb i august i fjor, etter å ha jobbet i sju år i fulltidsjobb. Nåværende jobb er også fulltidsjobb, og samme lønn. Men når jeg ser på feriepengegrunnlaget, står det ca. halvparten av summen som var oppgitt i fjor.

Altså, det kan vel ikke stemme at mine feriepenger halveres fordi jeg byttet jobb i fjor? Jeg får vel resten av feriepengene fra forrige arbeidsgiver siden jeg var ansatt der til og med juli 2018?

Anonymkode: 8e8fa...346

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengegrunnlaget fra nåværende arbeidsgiver er jo selvfølgelig kun fra i august til desember. Resten av feriepengene får du fra forrige arbeidsgiver. Det vanlige er at disse blir utbetalt med sluttoppgjøret når du slutter i jobben dersom ikke annet blir avtalt. Fikk du feriepengene utbetalt da?

Anonymkode: db326...27f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feriepengegrunnlaget fra nåværende arbeidsgiver er jo selvfølgelig kun fra i august til desember. Resten av feriepengene får du fra forrige arbeidsgiver. Det vanlige er at disse blir utbetalt med sluttoppgjøret når du slutter i jobben dersom ikke annet blir avtalt. Fikk du feriepengene utbetalt da?

Nei, har ikke fått utbetalt noe "sluttoppgjør" eller ekstra feriepenger fra forrige arbeidsgiver i fjor nei. Nå jobbet jeg i kommunen, og nå i fylkeskommunen. Tror ikke det er vanlig med "sluttoppgjør" i offentlig sektor (unntatt for ledere sikkert).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke fått utbetalt noe "sluttoppgjør" eller ekstra feriepenger fra forrige arbeidsgiver i fjor nei. Nå jobbet jeg i kommunen, og nå i fylkeskommunen. Tror ikke det er vanlig med "sluttoppgjør" i offentlig sektor (unntatt for ledere sikkert).

Hvis du ikke fikk utbetalt feriepengene med siste lønning i fjor, så får du nok feriepenger fra forrige arbeidsgiver når det vanligvis blir utbetalt. Det er ikke vanlig at ny arbeidsgiver utbetaler feriepenger på vegne av den gamle arbeidsgiveren i hvert fall.

Anonymkode: 0f29f...c01

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke fikk utbetalt feriepengene med siste lønning i fjor, så får du nok feriepenger fra forrige arbeidsgiver når det vanligvis blir utbetalt. Det er ikke vanlig at ny arbeidsgiver utbetaler feriepenger på vegne av den gamle arbeidsgiveren i hvert fall.

Anonymkode: 0f29f...c01

Håper du har rett. surt om jeg får halvert feriepengene.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gangene jeg har sluttet i jobber i det offentlige  har jeg fått feriepenger utbetalt med sluttoppgjøret. Sluttoppgjøret er jo ikke noe annet enn siste lønning og ikke noe magisk som ledere får.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig får du alle feriepengene du skal ha. Det opptjent fram til du byttet jobb får du fra gammel arbeidsgiver og det etter jobbyttet får du fra ny arbeidsgiver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gangene jeg har sluttet i jobber i det offentlige  har jeg fått feriepenger utbetalt med sluttoppgjøret. Sluttoppgjøret er jo ikke noe annet enn siste lønning og ikke noe magisk som ledere får.

Jaha? Og hvem påstår det er noe magisk?

Jeg har ikke fått noe mer enn siste lønning, så altså har jeg ikke fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Håper dette kommer i juni.

Skrevet

Dette ville jeg sjekket om jeg var deg. Ta en titt på siste lønnsslipp fra forrige arbeidsgiver. For som arbeidsgiver er man egentlig forpliktet til å betale ut sluttoppgjøret etter siste lønnskjøring, selv om jeg vet en del som ikke gjør det. 

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig i kommunale arbeidsforhold at feriepengene kommer i juni og ikke som sluttoppgjør. Din nye arbeidsgiver har selvfølgelig ikke noe å gjøre med feriepengene du har oppspart hos din forrige arbeidsgiver og dette vil ikke synes på lønnsslippen din fra fylkeskommunen. Du vil få feriepengene du skal ha fra kommunen utbetalt fra kommunen og grunnlaget står på den siste lønnsslippen du fikk herifra. Da må du legge sammen det kommunale og det fylkeskommunale grunnlaget så vet du hva du får i feriepenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud det kommer i juni. Det kan jeg nesten vedde mine feriepenger på! Det er helt vanlog å få feriepengene året etterpå, også dersom di sluttet i jobben. Men du har krav på å få de utbetalt når su slutter, om du spør. 

Anonymkode: 3b150...dda

Skrevet

Jeg har fått mine feriepenger i januar når jeg har byttet jobb. Har fått tilbud om å få disse utbetalt når jeg slutter (men da må det skattes av - jeg husker ikke forklaring på hvorfor) eller påfølgende januar.

Sjekk med de som har ansvar for lønn i forrige jobben, så får du helt sikre svar på når og hvor mye. 

Skrevet

Sluttoppgjør får alle som slutter. I ditt tilfelle så har du enten fått feriepengene oppspart i 2018 hos din forrige arbeidsgiver på siste lønnskjøring med skattetrekk, eller så vil du få de feriepengene nå i juni uten skattetrekk. Mange arbeidsgivere er snill å venter til det nye året for at man skal slippe skattetrekk.

• Liker 1
Skrevet

Se på årsoppgjøret fra forrige arbeidsgiver.  Hvis det var i det offentlige ligger den sannsynligvis på altinn.  Hvis ikke burde det ligge sammen med papirene du brukte til å fylle ut skattemeldingen.

Skrevet

De kommer i juni, her er det bare å roe ned tyve hakk og slappe av. Skulle tatt seg ut om feriepengegrunnlaget fra din forrige arbeidsgiver skulle vært oppgitt på lønnsslipp hos din nye arbeidsgiver :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du selvfølgelig ikke. Du vil få det du har krav på. Antageligvis utbetaler de feriepengene i juni i år, som alle andre får, siden du ikke fikk dem ved sluttoppgjøret ved siste lønn i fjor. Da får du feriepenger for trekvart år ca, altså til tidspunktet i august da du byttet jobb, siden det var da du jobbet der og tjente opp feriepenger.

Den nye arbeidsgiveren din gir selvsagt bare feriepenger for perioden du jobbet der i fjor, dvs fra august, eller datoen du startet i nye jobben. Dette blir bare noen få mnd. Sånn er det alltid når man bytter arbeidsgiver i løpet av et vanlig år, man får mindre i feriepenger fra ny arbeidsgiver året etter. Men utbetalingen fra gamle arbeidsgiver skal man jo alltid ha. Det varierer bare litt når dette skjer. Enten ved slutt-tidspunktet (med siste lønn) eller ved sommmerens start året etter. Dersom det siste skjer, trekkes det ikke skatt. Utbetales feriepengene ved slutt-tidspunktet, altså samme året de er opptjent, trekkes det skatt. Dette er loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...