Gå til innhold

Har du kompostbinge i hagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Komposterer du, eller kjører du bort? om du komposterer- Hva hvordan og hvorfor? Om du ikke gjør det: er det noe du kunne tenkt deg å gjøre?

Jeg kjøpte en kompost dunk for 5 år siden, for å slippe å kjøre for å avlevere hageavfall. Nå har jeg blitt skikkelig ivrig. Kjører ikke bort så mye som en kvist. Alt blir resirkulert. og jeg har også sluttet helt med ugressmiddel og liknende. Vil ikke at humlene skal dø og syntes det har blitt en vane. 

Anonymkode: 6cccc...709

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har et sted vi dumper alt hageavfall, men bruker ikke jorden som kommer fra det. 

Anonymkode: eef39...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har 3 komposter. For det meste planter, blomster og matavfall som kan komposteres, ikke bein, kjøtt, fisk og sånn, kaffefilter går i. Bruker jorda fra den i kjøkkenhagen og drivhuset.

Anonymkode: 4569a...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen vår hadde kompostbinge.  Da de skulle fjerne den, krydde det av mus..  Så derfor har vi ikke kompostbinge i vår hage!

Vi har stor tomt, og jeg triller alt hageavfall i ei stor grop mellom steinknauser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Zienna skrev:

Naboen vår hadde kompostbinge.  Da de skulle fjerne den, krydde det av mus..  Så derfor har vi ikke kompostbinge i vår hage!

Vi har stor tomt, og jeg triller alt hageavfall i ei stor grop mellom steinknauser. 

Ok. Så da blir det nesten som en kaldkompost i den gropa

Min er en sånn lukket binge, men netting i bunnen, så mus ikke vil kunne komme inn. I tillegg så komposterer jeg nesten bare hageavfall som ikke er musemat, samt at bingen er isolert og det fort blir 70 grader når jeg blander inn plengress. 70 grader overlever ikke mus særlig lenge.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et sted vi dumper alt hageavfall, men bruker ikke jorden som kommer fra det. 

Anonymkode: eef39...4b5

Noen spesiell grunn til at dere ikke bruker jorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser akkurat etter en kompostbinge. Har nå «grope i hagen» hvor vi dumper hageavfall men synes det ser så uryddig ut. Men lurer på, burde jeg kjøpe kompostgitter (som denne https://www.plantasjen.no/kompostgitter-70-x-90-cm-gront-2279452.html ) eller kompostbinge sånn som denne - https://www.plantasjen.no/greenline-garden-easy-300-l--7681294.html 

Om noen gidder å svare. Skal fortsatt være bare for hageavfall. Og vi har katter. :) 

Anonymkode: fca86...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der jeg bodde før hadde jeg hage, og fikk eksen til å lage en diger kompostbinge til meg. Den ble bygget i impregnert tre og isolert med isopor, og var varm året rundt inni. 

Vi hadde for eksempel marsvin i noen år, og all tresponen med lort (etter herbivore dyrs kosthold lukter det ikke) ble kastet på komposten. Det ble jo skiftet på buret deres en gang i uken.

I tillegg hadde jeg masse blomster og rosehage, så det ble en del avkutt og luking der, som gikk på komposten. Etterhvert kjøpte jeg meg flisekutter også, som hakket stive rosegreiner og hekkgreiner til småflis, som lett gikk på komposten og da raskere ble nedbrutt. 

Når nye roser skulle plantes eller mer matjord strøs ut i bed, så var det bare å gå og forsyne seg nederst i luken i kompostbingen. Det var utrolig deilig å ha fri tilgang til flott matjord til enhver tid.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har, den har vært litt for tørr, så har ikke fungert helt optimalt. Har brukt den til å spre på toppen av bed på våren for å slippe å rydde 😛 

Satser på å bruke den og hageavfall litt slik som dette etterhvert 

https://detgronneskafferi.com/2017/10/22/spar-jord-og-plass-med-kompostbed-av-pallekarmer/

Anonymkode: 7246e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere av mine naboer har det. Supert boligkompleks for brunsnegler!

Anonymkode: 1f93f...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det har jeg, en kaldkompost men jeg bruker litt av prinsippet med brunt grønt så det blir hett i midten. Bruker flisekutter på kvister. Har ikke sett noe særlig med snegler egentlig, men jeg har stor tomt og bingen står i motsatt ende av ting som kan være sneglemat. Uansett er alle skapningene i haugen en del av prosessen og de er velkommen. 

Jeg gjør det for å spare miljøet og lommeboka. Slipper å kjøre bort og slipper å kjøpe jord.

Anonymkode: 38d4c...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.5.2019 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Jeg ser akkurat etter en kompostbinge. Har nå «grope i hagen» hvor vi dumper hageavfall men synes det ser så uryddig ut. Men lurer på, burde jeg kjøpe kompostgitter (som denne https://www.plantasjen.no/kompostgitter-70-x-90-cm-gront-2279452.html ) eller kompostbinge sånn som denne - https://www.plantasjen.no/greenline-garden-easy-300-l--7681294.html 

Om noen gidder å svare. Skal fortsatt være bare for hageavfall. Og vi har katter. :) 

Anonymkode: fca86...51a

Jeg hadde først en slik nettingbinge, men gikk over til en lukket binge, litt som den du her lenke til. 

Problemet med den første var at den både tørket ut lett og når det regnet ble den fryktelig våt. I tørre perioder sank den lite sammen, så jeg fikk plassproblemer, og når den ble for våt fikk jeg et lukt-problem. 

Den som er litt dyrere gjør at det blir mer passe. Det er fuktig, men ikke for våt. Da synker det fortere sammen og blir kjappere til jord. Ser ryddig ut også, så jeg ville anbefale en ala den i den siste lenken.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 22.5.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Ja, har 3 komposter. For det meste planter, blomster og matavfall som kan komposteres, ikke bein, kjøtt, fisk og sånn, kaffefilter går i. Bruker jorda fra den i kjøkkenhagen og drivhuset.

Anonymkode: 4569a...844

Delvis riktig. Du kan helt fint "kompostere" bein, kjøtt og fisk men da bør du velge bokashi som metode. Da heter det "fermentering". Fermentering er en gjæringsprosess hvor organiske stoffer langsomt brytes ned, men det skjer ingen forråtnelse. Tradisjonell kompostering er nedbrytningsprosessen organisk avfall gjennomgår for å bli til ny jord. Med kompostering råtner avfallet og prosessen tar mye lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 25.5.2019 den 8.43, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Delvis riktig. Du kan helt fint "kompostere" bein, kjøtt og fisk men da bør du velge bokashi som metode. Da heter det "fermentering". Fermentering er en gjæringsprosess hvor organiske stoffer langsomt brytes ned, men det skjer ingen forråtnelse. Tradisjonell kompostering er nedbrytningsprosessen organisk avfall gjennomgår for å bli til ny jord. Med kompostering råtner avfallet og prosessen tar mye lengre tid. 

Jeg slenger gjerne rekeskall og skall fra kongekrabbe i komposten (Lukket og isolert binge). Det går som bare det. Graver den et godt stykke nedi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hiver alt i en haug og bruker jord fra det i grønnsakshagen etter hvert som det blir jord. Har planer om å lage en mer organisert komposthaug slik at det kan bli brutt ned raskere. Har katter så mus er ikke noe problem.

Anonymkode: 7d0f6...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...