Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen yrkesfaglærere her som kan fortelle meg litt om yrket sitt?

Trivsel, arbeidsmengde, stress etc.

Hører så mye negativt om læreryrket og det skremmer meg litt, er det så tøft som det fremstilles? 

Valget mitt står mellom YFL og sykepleier.

To forskjellige yrker, men veldig viktige yrker begge deler❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare på akkurat det, men har også vurdert å bli lærer i helse og oppvekstfag. Vil det ikke være mer fleksibelt for deg å ta sykepleier pluss et år med ppu? 

Anonymkode: 7cc20...e6f

Skrevet

Jo, det er veldig sant. Men vil ta en del lengre tid. Må pga nye krav ta opp noen fag for å komme inn på sykepleien, for så å jobbe 2 år som det, så ta PPU. 

Men ja, jeg vil ha flere ben å stå på da😌

Er du sykepleier?

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Er barnehagelærer, men vurderer å ta videreutdanning i ppu-y slik at jeg kan jobbe som yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag!

Anonymkode: be289...cf8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lærer på HO men på en annen avdeling på en vgs og jeg elsker jobben! Jeg kommer tett på ungdom på et punkt i livet deres som både er fint og utfordrende på samme tid. Min erfaring er at ungdommene er tillitsfulle og de fleste er lette å bygge relasjoner til. 

Det er en jobb som gir meg mye glede og noe frustrasjon. Det var en del å sette seg inn i i starten, nå flyter ting veldig fint av seg selv. Ved å bli god på feks underveisvurdering så sparer jeg meg for å sitte med store rettebunker og så videre. 

Jeg har jobbet som yrkesfaglærer i fire år nå og jeg gruer meg like mye til hver juni når jeg sender elevene mine ut i lære 😝😅 men samtidig ser jeg at de vokser og tar steg ut i arbeidslivet, om jeg treffer de etterpå slår de som regel alltid av en prat.

Jeg anbefaler absolutt YFL, det er en viktig jobb, og selv om man kanskje ikke blir veldig rik føler jeg meg rik på mye annet! For eksempel fritiden mtp ferier, relasjoner til bra ungdom og følelsen av å bety noe for noen 😊

Anonymkode: 702e7...318

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare det jeg heller, men har søkt yrkesfaglærer i helse og oppvekstfag til høsten! Er sikkelig spent 😃

Anonymkode: 630c8...d6c

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Er barnehagelærer, men vurderer å ta videreutdanning i ppu-y slik at jeg kan jobbe som yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag!

Da tror jeg det holder med en ettårig ppu. Hvis man ikke har en bachelor i barnehagelærer eller sykepleier må man ta bachelor i helse og oppvekstfag

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det fra høsten 2020 blir krav om mastergrad for å ta PPU?

Jeg har tatt yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag. Det er en kjempe lærerik og gøy utdanning, og jobben etterpå er enda bedre. Anbefaler det virkelig!! 

Anonymkode: f8f91...9b3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke lærer på HO men på en annen avdeling på en vgs og jeg elsker jobben! Jeg kommer tett på ungdom på et punkt i livet deres som både er fint og utfordrende på samme tid. Min erfaring er at ungdommene er tillitsfulle og de fleste er lette å bygge relasjoner til. 

Det er en jobb som gir meg mye glede og noe frustrasjon. Det var en del å sette seg inn i i starten, nå flyter ting veldig fint av seg selv. Ved å bli god på feks underveisvurdering så sparer jeg meg for å sitte med store rettebunker og så videre. 

Jeg har jobbet som yrkesfaglærer i fire år nå og jeg gruer meg like mye til hver juni når jeg sender elevene mine ut i lære 😝😅 men samtidig ser jeg at de vokser og tar steg ut i arbeidslivet, om jeg treffer de etterpå slår de som regel alltid av en prat.

Jeg anbefaler absolutt YFL, det er en viktig jobb, og selv om man kanskje ikke blir veldig rik føler jeg meg rik på mye annet! For eksempel fritiden mtp ferier, relasjoner til bra ungdom og følelsen av å bety noe for noen 😊

Kan jeg få spørre hvor mye du tjener? Vurderer å ta PPU, men må faktisk ta med i beregningen om det er verdt det økonomisk :)

Anonymkode: e97c9...1cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg det holder med en ettårig ppu. Hvis man ikke har en bachelor i barnehagelærer eller sykepleier må man ta bachelor i helse og oppvekstfag

Man må ha master for å ta ppu.

• Liker 2
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha master for å ta ppu.

Hei, 

Man må ikke ha master for å ta PPU-Y. 

Kravet er en bachelor innen for helse/omsorgsfag og 2 års fulltids yrkeserfaring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Mira8899 skrev:

Hei, 

Man må ikke ha master for å ta PPU-Y. 

Kravet er en bachelor innen for helse/omsorgsfag og 2 års fulltids yrkeserfaring.

Men det kommer nye opptakskrav fra høsten 2020. Da blir det et krav om master for å ta det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kommer nye opptakskrav fra høsten 2020. Da blir det et krav om master for å ta det. 

Ikke for PPU-Y! Altså folk med fagbrev.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg få spørre hvor mye du tjener? Vurderer å ta PPU, men må faktisk ta med i beregningen om det er verdt det økonomisk :)

Jeg har en årslønn på 484000 men kommer alltid godt over det på grunn av vikartimer, sensurering på andre skoler og så videre. Jeg lønnes som adjunkt med 14 års ansiennitet. Jeg skal ta noen ekstra studiepoeng til høsten og når jeg har 60stp får jeg adjunkt med tilleggsutdanning og går opp ca 50000 i årslønn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en årslønn på 484000 men kommer alltid godt over det på grunn av vikartimer, sensurering på andre skoler og så videre. Jeg lønnes som adjunkt med 14 års ansiennitet. Jeg skal ta noen ekstra studiepoeng til høsten og når jeg har 60stp får jeg adjunkt med tilleggsutdanning og går opp ca 50000 i årslønn.

Takk for svar! :)

Skrevet

Tusen takk for svar😌 Det høres ut som du er på rett hylle og at det er et bra yrket.❤️

Skrevet (endret)

Noen flere yrkesfaglærere her?🤗

Endret av Mira8899
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2019 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Kan ikke svare det jeg heller, men har søkt yrkesfaglærer i helse og oppvekstfag til høsten! Er sikkelig spent 😃

Anonymkode: 630c8...d6c

Jeg har også søkt til høsten :) Det eneste som gjør meg litt usikker er at det virker vanskelig å få jobb, noen som kan si noe om det? :) 

Anonymkode: 9e58f...e37

• Liker 1
Skrevet

Det lurer jeg også på🤓

Skrevet

Bli trafikklærer.

Kortere utdanning, mer lønn og du jobber akkurat så mye eller lite som du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...