Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syntes dere om å spare penger kontant?

Jeg har sparekonto, men har begynt å spare litt kontant også. 

Det har lenge vært snakk om et kontantfri samfunn, men jeg føler likevel at staten ikke trenger å vite hvor mye jeg egentlig har. Ikke at jeg er millionær eller noe, men er alenemor og tenker når den tiden kommer å jeg skal kjøpe meg bolig så må jeg bruke alt av sparepengene jeg har på konto på bolig og da er det greit å ha litt kontanter ved siden av. Jeg tar ut en viss sum hver måned nå som jeg ikke bruker.

Er det flere der ute som sparer kontant? 

Anonymkode: ad661...0f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🤣

Anonymkode: 7f0b7...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har lenge vært snakk om et kontantfri samfunn, men jeg føler likevel at staten ikke trenger å vite hvor mye jeg egentlig har. Ikke at jeg er millionær eller noe, men er alenemor og tenker når den tiden kommer å jeg skal kjøpe meg bolig så må jeg bruke alt av sparepengene jeg har på konto på bolig og da er det greit å ha litt kontanter ved siden av. Jeg tar ut en viss sum hver måned nå som jeg ikke bruker.

Du skal vel føre de opp på selvangivelsen.

Det var en nyhetssak for en tid tilbake om en eldre kvinne som hadde spart kontanter i flere ti-år. Da den dagen kom at hun ønsket å sette pengene i banken grunnet at hun skulle kjøpe hus el..l., så ble hun fratatt pengene fordi hun ikke kunne gjøre rede for pengene (om hvor de kom fra).

Anonymkode: 897fe...2b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det høres ekstremt upraktisk ut. Ingen renter, masse gebyrer for å ta ut og sette inn penger, tar plass, er utrygt, plutselig har de gått ut på dato osv. 

Anonymkode: f916c...a09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har noen hundrelapper kontant. 
Resten sparer jeg på konto hvor jeg får renter av det. 

Det er alltids greit å ha litt kontanter liggende, men det er en ulønnsom sparemåte. 
Du sier det er greit å ha sparepenger kontant fordi du må bruke alt på kontoen ved boligkjøp, du har akkurat den samme summen penger om dem står på sparekonto eller hjemme i skuffen. Vil du ha litt sparepenger igjen etter boliggkjøp, så lar du vær tømme hele sparekontoen. Jeg ønsket også ha litt til overs idet jeg kjøpte bolig, så jeg så på kontoen, bestemte meg hvor mye jeg ville ha stående etter kjøp, og kjøpte for resten... 

Anonymkode: e9d0b...55b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har IKKE tenkt å føre det på selvangivelsen?! Det er straffbart!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det høres ekstremt upraktisk ut. Ingen renter, masse gebyrer for å ta ut og sette inn penger, tar plass, er utrygt, plutselig har de gått ut på dato osv. 

Anonymkode: f916c...a09

Gebyrer for å ta ut og sette inn? Jeg satt nettopp inn en del 500-lapper siden de snart går ut på dato. Så satte jeg dem inn igjen. Kostet ikke en krone.

Hvor er det du har bank som betaler så mye gebyr?

Anonymkode: c82a9...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at pengene taper seg i verdi, sammenlignet med å ha dem på sparekonto. Noe annet er at du ikke får dem igjen på forsikringen, om det skulle bli innbrudd, flom (hvor de kan bli ødelagt) eller brann. Du er spesielt utsatt for innbrudd om noen får nyss i at du har penger i madrassen, og risikerer å bli skadet eller drept i forbindelse med dette.

Anonymkode: 7f0b7...47c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der høres jo bare helt idiotisk ut. På en sparekonto får du i hvert fall litt rente slik at pengene ikke taper seg i verdi like fort.

Anonymkode: 554eb...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gebyrer for å ta ut og sette inn? Jeg satt nettopp inn en del 500-lapper siden de snart går ut på dato. Så satte jeg dem inn igjen. Kostet ikke en krone.

Hvor er det du har bank som betaler så mye gebyr?

Tok dem ut igjen, selvsagt. I helt nye 500-lapper. Fikk dessverre noen 1000-lapper også, så jeg må jo gjennom runden igjen snart.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har IKKE tenkt å føre det på selvangivelsen?! Det er straffbart!!!

ÅNEI!!!

Anonymkode: a9481...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ÅNEI!!!

?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

?

Forventer du at skattevesenet dukker opp hjemme og avslører vedkommende idet de har tømt madrassen:-)?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal vel føre de opp på selvangivelsen.

Det var en nyhetssak for en tid tilbake om en eldre kvinne som hadde spart kontanter i flere ti-år. Da den dagen kom at hun ønsket å sette pengene i banken grunnet at hun skulle kjøpe hus el..l., så ble hun fratatt pengene fordi hun ikke kunne gjøre rede for pengene (om hvor de kom fra).

Her er saken. Jeg husket litt feil. Flere detaljer i artikkelen. "Hva skjer hvis du sparer og sparer gjennom livet - uten å sette pengene i banken? Den 91 år gamle svenske kvinnen hadde gjort nettopp det, men fikk ikke lov til å løse inn pengene i banken da hun til slutt bestemte seg for å bruke de 108 000 kronene hun hadde spart til luksus på livets siste dage"https://www.dagbladet.no/nyheter/kvinne-91nbspsparte-opp-penger-for-a-leve-sine-siste-dager-i-luksus---fikk-ikke-sette-dem-i-banken/66581772

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventer du at skattevesenet dukker opp hjemme og avslører vedkommende idet de har tømt madrassen:-)?

Synes du at  en forbrytelse kan gjøres fordi det eventuelt er liten sjanse for å bli tatt for den?
Jeg synes IKKE det.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle kanskje formulert meg bedre. De pengene jeg sparer kommer ikke direkte ut av min konto. Barnet mitt har ekstra behov og jeg får dermed en giro på datterens navn som jeg tar med til posten og kan enten overføre pengene inn på min konto eller få det kontant. 

Jeg bruker heller min konto på å dekke behovene til datteren min og bruker ikke de pengene jeg tar ut fra giroen kontant. Sparer også penger til datteren min fra egne penger på kontoen. Giroen jeg får hver mnd er på datterens navn, men meningen er at jeg skal bruke de for å dekke behovene hennes, noe jeg gjør bare fra min konto.

Jeg er også obs på å få de nye lappene og ikke de gamle.

Har ikke tenkt å sette de pengene inn på kontoen i femtiden. Lite vits for meg å spare kontant hvis jeg har tenkt å sette dem inn på kontoen og hvis jeg noen gang må dokumentere hvor pengene er fra så har jeg giroer å vise.

Har selvfølgelig ikke tenkt å spare flere 100.000kr heller.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HI er nok skrevet kun for å provosere

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle kanskje formulert meg bedre. De pengene jeg sparer kommer ikke direkte ut av min konto. Barnet mitt har ekstra behov og jeg får dermed en giro på datterens navn som jeg tar med til posten og kan enten overføre pengene inn på min konto eller få det kontant. 

Jeg bruker heller min konto på å dekke behovene til datteren min og bruker ikke de pengene jeg tar ut fra giroen kontant. Sparer også penger til datteren min fra egne penger på kontoen. Giroen jeg får hver mnd er på datterens navn, men meningen er at jeg skal bruke de for å dekke behovene hennes, noe jeg gjør bare fra min konto.

Jeg er også obs på å få de nye lappene og ikke de gamle.

Har ikke tenkt å sette de pengene inn på kontoen i femtiden. Lite vits for meg å spare kontant hvis jeg har tenkt å sette dem inn på kontoen og hvis jeg noen gang må dokumentere hvor pengene er fra så har jeg giroer å vise.

Har selvfølgelig ikke tenkt å spare flere 100.000kr heller.

TS

Er dette fra NAV? De sender da alt av penger elektronisk. De bruker ikke giro-utbetalingsblanketter i 2019 :filer:

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du tenkt å gjøre med kontantene dine den dagen Norge blir kontantløst? Dette kan være realiteten innen få år.

AnonymBruker
Skrevet

Den nye seddelserien tror jeg at blir den siste dessverre. Om ca 10-15 år tror jeg ikke at kontanter er i bruk lengre i norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...